بازدید 2309

اخبار کوتاه جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولاتی چون برطرف شدن مازاد جهانی عرضه نفت، توافق جهانی اوپک نیازمند پیوستن اعضای بیشتر، جبهه گیری اوپک در مقابل انتقاد ترامپ از افزایش مصنوعی قیمت نفت، نقض احتمال پایان توافق اوپک پیش از پایان سال جاری میلادی از سوی روسیه و توافق اوپک و غیراوپک، ناجی صنعت جهانی نفت بوده است.
کد خبر: ۷۹۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ 21 April 2018

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولاتی چون برطرف شدن مازاد جهانی عرضه نفت، توافق جهانی اوپک نیازمند پیوستن اعضای بیشتر، جبهه گیری اوپک در مقابل انتقاد ترامپ از افزایش مصنوعی قیمت نفت، نقض احتمال پایان توافق اوپک پیش از پایان سال جاری میلادی از سوی روسیه و توافق اوپک و غیراوپک، ناجی صنعت جهانی نفت بوده است.

به گزارش ایرنا از رویترز، «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان اوپک، به انتقاد اخیر ترامپ از افزایش مصنوعی قیمت ها واکنش نشان داد و گفت: اعضای موافق کاهش تولید، دوستان ایالات متحده اند و فعالیت های آنها به نفع آمریکا است.

«جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق نیز در واکنش به اظهار نظر ترامپ گفت: این رشد قیمت «بسیار بالا» نیست و همه چیز اکنون مطلوب و بازار نفت در حال بازگشت به توازن است.

«سهیل محمد المزروعی» وزیر انرژی امارات نیز انتقاد ترامپ و نظریه افزایش مصنوعی قیمت نفت را رد کرد.

ترامپ روز جمعه (31 فروردین ماه) در توییتی، با انتقاد از افزایش قیمت جهانی نفت، افزایش قیمت این محصول را مصنوعی و در سطح بسیار بالا خواند. 

** مازاد جهانی عرضه نفت تقریبا برطرف شده است

به گزارش رویترز، در نشست کمیته فنی مشترک کشورهای عضو و غیرعضو سازمان اوپک (جی. تی. سی) که روز پنج شنبه (30 فروردین) در جده برگزار شد، اعضا تایید کردند که مازاد جهانی عرضه نفت تقریبا از بین رفته است و سطح ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته در ماه مارس، تنها 12 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله گذشته بوده است.

این رقم در ژانویه 2017 میلادی 340 میلیون بشکه بالاتر از این میانگین پنج ساله بود. 

پس از دیدار کمیته فنی، اعضای کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک (جی ام ام سی) روز جمعه (31 فروردین) در جده گرد هم آمدند تا درباره معیار میانگین پنج ساله ذخایر صحبت کنند. 

** توافق جهانی اوپک نیازمند پیوستن اعضای بیشتری است

به گزارش رویترز، «سهیل محمد المزروعی» وزیر انرژی امارات گفت که برای کاهش عرضه جهانی نفت، تولیدکنندگان بیشتری باید به توافق کاهش عرضه بپیوندند.

به گفته المزروعی، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای غیرعضو فراتر از آنچه تعهد کرده بودند، گام برداشتند، اما باید کشورهای دیگری نیز به این توافق جهانی بپیوندند.

وی با تاکید بر افزایش سرمایه گذاری ها در این زمینه افزود: بخش نفت نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری است، نه صدها میلیون دلاری که اکنون با آن رو به رو هستیم.

**توافق اوپک و غیراوپک، ناجی صنعت جهانی نفت 

به گزارش رویترز، «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان اوپک معتقد است که اعلام همکاری 24 کشور تولیدکننده نفت در دسامبر 2016 میلادی برای کاهش جهانی تولید نفت و وفادار بودن آنها به این توافق که از 2017 میلادی اجرایی شد، صنعت نفت را از فروپاشی حتمی نجات داد.

**روسیه احتمال پایان توافق اوپک پیش از پایان سال جاری میلادی را نقض کرد

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در نشستی در پشت درهای بسته، دیدار کمیته مشترک وزیران که جمعه (31 فروردین) برگزار شد به همتایان عضو و غیر عضو اوپک گفته است: مسکو تا پایان سال جاری میلادی به توافق کاهش تولید پایدار باقی خواهد ماند.

به گفته نواک، کشورهای عضو توافق مانند روسیه، باید 100 درصد به تعهدات خود پایبند باشند.

بیانیه نواک در حالی است که خبرگزاری ایتارتاس پیش از آن و به نقل نواک اعلام کرده بود که اوپک و غیراوپک ممکن است پیش از پایان سال جاری میلادی از توافق خارج شوند.

**کاهش سطح ذخایر نفت، نیازمند تلاش بیشتر

به گزارش رویترز، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان معتقد است که گرچه سطح ذخیره سازی جهانی نفت نسبت به پیش کاهش یافته، اما هنوز به اندازه مطلوب نرسیده است. 

به گفته الفالح، سطح ذخیره سازی نفت در سال 2017 میلادی در سطح رکورد یعنی سه میلیارد و 120 میلیون بشکه بود اما در حال حاضر، به 2 میلیارد و 800 میلیون بشکه است و این میزان هنوز بالاتر از سطح یک بازار متوازن است. وی افزود: باید صبور باشیم و بتدریج پیش برویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار