بازدید 6716
مقايسه فني كريس رونالدو و ليونل مسي

خرگوش يا گرگ؟

اگر در بخش‌هاي قبلي رقابت نزديك بود اما در اين قسمت اختلاف زياد است. مسي تلاش زيادي دارد تا ضربات سرش را بهتر كند و حتي گلش در فينال ليگ قهرمانان گذشته برابر منچستر را با ضربه سر به‌ثمر رساند. كريس رونالدو اما يكي از بهترين سرزنان فوتبال است كه با پرش‌هاي بلند و ضربات سر مرگبارش هر دروازه‌اي را تهديد مي‌كند.
کد خبر: ۷۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۰ 30 December 2009
اين كشمكش هميشه ميان هواداران و كارشناسان فوتبال وجود داشته كه چه كسي بهترين بازيكن جهان است. در هر دهه يا دوره‌اي اين اختلاف‌نظرها وجود داشته و تا زماني كه فوتبال زنده است نيز ادامه خواهد داشت. حالا اين سوال مطرح است كه كريستيانو رونالدو بهتر است يا ليونل مسي؟

به نوشته تهران امروز؛ مقايسه فني اين دو سوپراستار اين روزهاي فوتبال دنيا مي‌تواند تا قسمتي پاسخ اين پرسش را بدهد كه كدام‌يك از آنها فوتباليست كامل‌تري است و شايستگي انتخاب به‌عنوان بهترين بازيكن جهان را دارد.

روزنامه ماركا به‌تازگي در مقايسه‌اي به بررسي ابعاد مختلف بازي اين دو ستاره پرداخته و در هر قسمت توانايي آنها را مورد تحليل قرار داده است. اين روزنامه در پايان به اين نتيجه رسيده كه اگرچه مسي در سال 2009 عنوان بهترين بازيكن جهان را كسب كرد اما كريس رونالدو بازيكن كامل‌تري است البته اين انتخاب ماركا كه به‌شدت هوادار رئال است و از 10 مورد بررسي شده در شش قسمت ستاره پرتغالي اين تيم را بهتر دانسته چندان دور از ذهن نيست. سايت گل نيز با نگاهي به اين مقايسه چند تغيير در آن ايجاد كرده است.

1 - بازي تيمي: مسي 8/ رونالدو 7 (انتخاب سايت گل: مسي)
در اين قسمت هيچ شكي نيست. رونالدو بيشتر به‌عنوان بازيكني شناخته مي‌شود كه متكي بر بازي فردي است و تلاش مي‌كند يك‌تنه تيمش را به پيروزي برساند. برخلاف او، مسي كه از تكنيك بالايي برخوردار است بيشتر به كار تيمي اهميت مي‌دهد و بارها در طول مسابقه با همبازيانش مثل دني آلوس، ژاوي يا زلاتان ابراهيموويچ يك و دو مي‌كند يا همبازيانش را در موقعيت گل قرار مي‌دهد.

2 - تكنيك فردي: رونالدو 9/ مسي 9 (انتخاب سايت گل: مساوي)
هر دو اين بازيكنان بسيار تكنيكي هستند و هيچ شكي نيست كه در كنترل توپ، دريبل و شوت كمتر بازيكني مي‌تواند با آنها رقابت كند. اين شايد دشوارترين قسمت اين بررسي باشد كه با توجه به تكنيك هر دو بازيكن يكي را انتخاب كرد.

3 - قدرت بدني: رونالدو 10/ مسي 7 (انتخاب سايت گل: مسي)
كريستيانو به وضوح از رقيبش بلندتر، قوي‌تر و عضلاني‌تر است و برخلاف او مسي كوچك‌اندام و به ليونل كوچك معروف است. با اين حال مسي نشان داده كه اندازه چندان مهم نيست. مرد آرژانتيني به‌خوبي مي‌داند كه چگونه از قد كوتاه و هيكل كوچكش استفاده كند و حريف را به دردسر بيندازد. مسي با استفاده از اين مزيت كه مركز ثقل بدنش پايين است به‌خوبي تعادل خود را حفظ كرده و مدافعان را به دردسر مي‌اندازد. او كه تنها 1.69 متر قد دارد تا جايي كه ممكن است روي پايش مي‌ايستد و به قلب دفاع حريف مي‌زند. اگرچه رونالدو فيزيك بهتري دارد اما مثل مسي نمي‌تواند از آن به‌خوبي استفاده كند.

4 - سرعت: رونالدو 9/ مسي 8 (انتخاب سايت گل: رونالدو)
ديگر بخش دشوار اين مقايسه مربوط به سرعت اين دو بازيكن است كه هر دو در آن بسيار عالي هستند و با استفاده از آن مي‌توانند هر دفاعي را با دردسر مواجه كنند البته كاملا نمي‌توان مشخص كرد كه كدام‌يك سريع‌تر هستند و در حركت با توپ بهتر عمل مي‌كنند. وقتي مسي پا به توپ مي‌شود متوقف كردن او بسيار دشوار است و به‌نظر مي‌رسد توپ به پاي او چسبيده. تغيير مسيرهاي ناگهاني‌اش كه با سرعت بالايي انجام مي‌شود يكي از ظرافت‌هاي كار اوست. در سوي ديگر رونالدو از پاهاي بلندش براي برداشتن قدم‌هاي بلند در دويدن مانند يك غزال استفاده مي‌كند البته نه به‌خوبي دوست نزديكش، يوسين بولت. ستاره پرتغالي از سرعتش براي جا گذاشتن حريف و مدافعان استفاده مي‌كند و سعي مي‌كند به سرعت از كنار آنها عبور كند.

5 - دريبل: مسي 10/ رونالدو 8 (انتخاب سايت گل: مسي)
رونالدو يك بازيكن دريبل‌زن صرف نيست و نمي‌تواند هيچ‌گاه با كسي مثل مارادونا مقايسه شود. پا عوض كردن‌ها، سرتوپ‌ زدن يا فريب با بدن اصلي‌ترين شيوه‌هاي او براي پيروزي در نبردهاي يك به يك است و به‌راحتي مي‌تواند با سرعت خوبش حريف را جا بگذارد. با اين حال او از آن دسته بازيكناني نيست كه پنج يا شش نفر را دريبل كند. مسي در اين زمينه مسلما برتر از رونالدوست.

6 - شوتزني: رونالدو 9/ مسي 8 (انتخاب سايت گل: رونالدو)
مسي مهاجمي نيست كه موفقيتش بستگي به قدرت شوتش داشته باشد. زماني كه او مقابل دروازه قرار مي‌گيرد ترجيح مي‌دهد به بهترين نحو توپ را از دروازه‌بان عبور دهد تا اينكه مثل رونالدو با شوتي سهمگين موقعيت را از دست بدهد. قدرت پاي راست رونالدو يكي از خصوصيت‌هاي بازي اوست. شوتزني فقط به قدرت آن نيست و دقت نيز بسيار مهم است.

7 - پاس: رونالدو 9/ مسي 9 (انتخاب سايت گل: مسي)
رونالدو هيچ‌گاه در منچستر يك پاسور نبود اما در تركيب رئالي‌ها بهتر كار كرده و هم‌تيمي‌هايش را در موقعيت گل قرار مي‌دهد. البته اين پاس‌ها خيلي فوق‌العاده نيستند. در مقابل مسي در كنار نفراتي چون ژاوي و ايني‌يستا در دادن پاس‌هاي عمقي تبحر خوبي پيدا كرده است. مرد آرژانتيني در لاليگاي امسال پنج و رونالدو تنها يك پاس گل داشته‌اند و به‌خوبي مي‌توان تفاوت اين دو بازيكن را حس كرد.

8 - ضربه سر: رونالدو 9/ مسي 7 (انتخاب سايت گل: رونالدو)
اگر در بخش‌هاي قبلي رقابت نزديك بود اما در اين قسمت اختلاف زياد است. مسي تلاش زيادي دارد تا ضربات سرش را بهتر كند و حتي گلش در فينال ليگ قهرمانان گذشته برابر منچستر را با ضربه سر به‌ثمر رساند. كريس رونالدو اما يكي از بهترين سرزنان فوتبال است كه با پرش‌هاي بلند و ضربات سر مرگبارش هر دروازه‌اي را تهديد مي‌كند.

9 - قدرت رهبري: رونالدو 9/ مسي 7 (انتخاب سايت گل: رونالدو)
البته رونالدو در زمين گاهي اوقات بيش از حد عصبي مي‌شود و خود را درگير جنگ‌هاي لفظي مي‌كند (يا از آن استفاده مي‌كند) با اين حال آيا مي‌توان او را يك ليدر ناميد؟ با اين وجود او كاپيتان تيم ملي كشورش است و حتي گاهي اوقات در رئال هم‌تيمي‌هايش را رهبري مي‌كند. اوضاع مسي كاملا متفاوت است. او از آن دسته بازيكناني است كه مي‌خواهد از فوتبال لذت ببرد و كمتر وارد مسائل حاشيه‌اي و درگيري‌ها مي‌شود و دوست ندارد بر 10 بازيكن ديگر تيمش اعمال نفوذ كند.

10 - ضربات آزاد و پنالتي: رونالدو 9/ مسي 7 (انتخاب سايت گل: رونالدو)
هر دو اين بازيكنان ضربه آزادزن‌هاي قهاري هستند. البته نمي‌توان اين نكته را ناديده گرفت كه رونالدو ضربات شگفت‌انگيزي دارد و به‌تازگي يك استاد فيزيك با بررسي ضربات او به اين نتيجه رسيده كه توپ او مثل توپ بيس‌بال به سمت دروازه حريف مي‌رود و چرخش و كات عجيبي دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل