بازدید 5664
۱

اعتراض دیالیزی‌ها به طرح ترافیک

کد خبر: ۷۹۲۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳ 21 April 2018

از درد و رنج ناشی از بیماران کلیوی خبر دارید؟ کم خونی‌ها، دردهای استخوانی، مشکلات قلبی و ...، آیا می‌دانید آنها باید در هفته چندین مرتبه برای دیالیز به مراکز درمانی مراجعه کنند؟ از چگونگی نحوه ترددشان در سطح شهر چطور؟ مطلع هستید که بیماران کلیوی گاهی مجبور به عبور از محدوده های طرح ترافیک هستند؟ حال تصور کنید که در این آشفته بازار درمانی هزینه‌‌ های طرح ترافیک سال ۹۷ هم مزید بر علت است و دردی را به درد دیالیزی‌ها اضافه می کند.

به گزارش روزنامه آرمان، از سوزن و رگ گیری و افت فشار گرفته تا بی‌‌‌حرکت خوابیدن برای چند ساعت و گرفتگی عضلات؛ اینها دردهایی است که بیماران نارسائی کلیه مجبور به تحمل آن هستند. مشکلاتی که تا از نزدیک با آن سر و کار نداشته باشیم، شدت و حدت آن را در نمی یابیم! به عبارت دیگر باید در خانواده و اطرافیانمان افرادی باشند که با بیماری کلیوی دست و پنجه نرم کنند. آن گاه است که می‌توانیم درک کنیم امتیاز قائل شدن برای دیالیزی‌ها در محدوده طرح ترافیک تا چه میزان راهگشاست، چرا که این مساله از دیرباز بیماران دیالیزی و خانواده هایشان را بسیار به خود درگیر کرده است. دی سال گذشته نیز رئیس هیات‌مدیره منتخب انجمن بیماران کلیوی کشور نسبت به منتفی شدن صدور طرح ترافیک در تهران از خود واکنش نشان داد و آن را برای بیماران دیالیزی و پیوند کلیه مشکل ساز دانست. داریوش آرمان به تصمیم شهرداری تهران برای اجرای طرح ترافیک جدید اشاره کرد و گفت: از شورای شهر تهران و شهرداری درخواست می کنیم، به‌طور شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند تا بیماران دیالیزی تکلیف خود را بدانند. او خواستار چاره اندیشی مسئولان مربوطه شد و گفت: بیماران دیالیزی باید بدانند چه برنامه و تصمیماتی برای صدور طرح ترافیک اتخاذ می شود. آرمان با بیان این مطلب که ۹۹‌درصد بیماران دیالیزی توان پرداخت هزینه های اجرای طرح ترافیک جدید را ندارند، ادامه داد: متاسفانه بیماران دیالیزی و پیوند کلیه از این اخبار نگران شده‌اند. او به مهر گفت: بیماران پیوند کلیه نیز در طول ماه باید به چند پزشک مختلف مراجعه کنند و تحت معاینات دوره‌ای و چکاپ قرار بگیرند. با تمام این تفاسیر بهتر است که بگوییم از آنجایی که شورای شهر پنجم رویکرد انسان مدارانه دارد، باید به نحوه تردد بیماران دیالیزی در سطح شهر نیز توجه داشته باشد، چرا که فضای شهری متعلق به مردم است و چند‌هزار دیالیزی در تهران ساکن هستند. بنابراین بهتر است با ارائه راهکارهایی تردد این قشر از جامعه را تسهیل کند. از سوی دیگر، همگی به یاد داریم که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند که بیمار و خانواده‌اش نباید دغدغه و رنجی، جز رنج بیماری داشته باشند. این در حالی است که باید سهمیه طرح ترافیک نیز به این مساله اضافه شود، چرا که ناتوانی در پرداخت هزینه های طرح ترافیک بر مشکلات بیماران می افزاید و فرآیند درمان آنها را مختل می کند. آن چنان که مراجعه به مراکز درمانی برای انجام دیالیز آن هم برای چند بار در هفته شوخی نیست و باید زیر‌ساخت های آن فراهم باشد.

ناتوانی بیماران دیالیزی از پرداخت هزینه‌های طرح ترافیک

ماه گذشته عضو هیات‌مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران با هشدار جدی نسبت به افزایش چند برابری هزینه های طرح ترافیک بیماران دیالیزی در سال جدید خواستار توجه جدی شهردار و شورای شهر تهران به این موضوع شد. سعید الموسوی با بیان این مطلب عنوان کرد: متاسفانه با تغییرات صورت گرفته درباره نحوه واگذاری سهمیه طرح ترافیک بیماران دیالیزی، شاهد اعتراض های گسترده بیمارانی هستیم که برای پرداخت هزینه‌میلیونی طرح ترافیک در سال 97 با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو هستند. او ادامه داد: بسیاری از بیماران به‌دلیل مشکلات شدید مالی حتی قادر به خرید دارو و پیگیری مسائل درمانی خود نیستند، چرا که هر بیمار دیالیزی ماهانه چند صد‌هزار تومان هزینه‌های مختلف دارویی و درمانی دارد. این در حالی است که هر بیمار دیالیزی باید برای زنده ماندن هفته‌ای سه بار به بیمارستان مراجعه کند و تحت دیالیز قرار گیرد. با وجود این، اکثر بیماران ما از سایر بیماری‌ها از جمله نارسایی قلبی، دیابت، معلولیت جسمی و سایر موارد مشابه نیز رنج می برند. به گزارش شفاآنلاین، عضو هیات‌مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران تصریح کرد: از مسئولان محترم شورای شهر و شهرداری تهران درخواست داریم هرچه سریع‌تر و به منظور پیشگیری از بروز بحران های احتمالی برای بیماران دیالیزی در این باره چاره‌ای جدی بیندیشند، چرا که بیش از 90‌درصد بیماران دیالیزی توان پرداخت مبالغ قابل توجه برای طرح ترافیک را ندارند. «آرمان» برای پیگیری اعتراض بیماران دیالیزی به سراغ یکی از اعضای شورای شهر تهران رفته که در ادامه اظهارنظرات ایشان را می خوانید.

امتیازات طرح ترافیک شامل جانبازان و خبرنگاران است

عضو شورای شهر تهران درباره معافیت افراد و گروه های خاص در طرح ترافیک و قائل شدن امتیازاتی برای آنها در گفت‌و‌گو با «آرمان» می گوید: در طرح ترافیک فقط برای جانبازان براساس قانون مصوب مجلس و خبرنگاران استثنائاتی را قائل شدیم. دیگر اقشار جامعه مشمول امتیازات نمی شوند. حسن خلیل آبادی می‌افزاید: شاید در مراحل بعدی در لایحه‌ای که از طرف شهرداری ارائه و تفکیک شده به کمبودهای این مصوبه پرداخته شود. او ادامه می دهد: اقشار مختلفی در شهر هستند که نیاز به تردد در محدوده ترافیک دارند. اگر قرار باشد به همه آنها امتیازاتی داده شود به‌نظر من طرح ترافیک قابل اجرا نیست. این عضو شورای شهر تهران بیان می کند: به‌نظر من بهتر است بیماران موردی با شرایط جسمی خاص و افرادی که اولویت و نیاز بیشتری به تردد در محدوده طرح ترافیک دارند، براساس اوقاتی که باید به بیمارستان، آزمایشگاه یا مراکز درمانی مراجعه کنند مشخص شوند. به‌طوری که اینها اختلافی در اجرای طرح ایجاد نکنند. وگرنه همان‌طور که گفتم اگر بخواهیم برای اقشار مختلف امتیازاتی قائل شویم طرح ترافیک قابلیت اجرا نخواهد داشت. خلیل آبادی با ذکر مثالی اظهار می‌کند: اکنون حمل‌و‌نقل دانش آموزان مدارس استثنایی بر عهده ماست. از این رو پیشنهاد می کنم که شهرداری وسایل ایمن تری را تحت عنوان سرویس برای بیماران در نظر بگیرد و آنها را به مراکزی که لازم است جا به جا کند. همچنین بیمارستان‌ها از طریق هماهنگی با شهرداری می توانند به بیماران دیالیزی یا بیماران خاص دیگر که نیاز به تردد در طرح ترافیک دارند، خدمات حمل‌و‌نقل با وسایل مخصوص ارائه دهند. خلیل آبادی اضافه می کند: باید بیماران از طریق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای ارائه سرویس های حمل‌و‌نقل شناسایی شوند. این در حالی است که اگر بخواهیم طرح ویژه‌ای برای بیماران بدهیم دچار مشکل در اجرای طرح می شویم. این عضو شورای شهر تهران توضیح می دهد: تسهیلات برای بیماران با اجرای طرح ترافیک دو امر متفاوت است. در واقع حمل‌و‌نقل بیماران در محدوده طرح ترافیک ضرورتا با دادن طرح ترافیک قابل حل نیست. باید خدمات و سرویس های ویژه برای تردد بیماران به بیمارستان‌ها در نظر گرفته شود. برای مثال اگر قرار است بیماران دیالیزی در هفته دو روز دیالیز شوند، شهرداری به بیمارستان‌ها کمک کند که این سرویس‌ها در اختیار آنها قرار گیرد. خلیل آبادی ادامه می دهد: باید طرح مشترکی بین شهرداری و وزارت بهداشت ایجاد شود و موافقتنامه‌ای امضا شود که خدمات به بیماران ارائه شود. از او می پرسیم که آیا پیشنهاد این طرح در شورا مطرح شده است که می‌گوید: پیشنهاد این طرح در شورا مطرح نشده است، ولی امکان دارد با دوستان همفکری کرده و آن را اعلام کنیم.

جزئیات مجوزهای طرح ترافیک بیماران خاص

هفته گذشته جزئیات مجوزهای طرح ترافیک بیماران خاص اعلام شد. در اطلاعیه سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران آمده است: «برای بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیز همانند گذشته سهمیه‌هایی در نظر گرفته شده است که به تعدادی از خودروهای این اقشار محترم تخصیص می یابد. مجوزهای طرح ترافیک این دو گروه نیز مانند سال‌های قبل به‌واسطه نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه معلولان و بیماران خاص، بین متقاضیان توزیع می‌شود. متقاضیان این سهمیه‌ها باید پس از آنکه مانند دیگر شهروندان، اطلاعات شخصی و مشخصات خودرو را وارد سامانه my.tehran.ir کردند، به نهادهای مذکور مراجعه کنند و نیازی به حضور و ارائه مدرک در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ندارند. لازم به تاکید است که برخلاف دیگر مجوزهای سالانه، برای سهمیه طرح ترافیک معلولان و بیماران خاص نیاز به شارژ ابتدایی یک‌میلیون تومانی نیست. همچنین یادآوری می‌شود که ثبت نام اولیه این اقشار محترم به معنای بهره‌مندی از سهمیه طرح ترافیک نیست و قطعی شدن آن، منوط به اختصاص سهمیه بر اساس تعداد در نظر گرفته شده از سوی نماینده نهادهای متصدی امر خواهد بود.» با این حال باید گفت که ضرب المثل «هر دم از این باغ بری می رسد!» مصداق چنین حالتی است. آن چنان که هنوز هم معلوم نیست قرار است چه بر سر سهمیه بیماران خاص در طرح ترافیک بیاید، اینکه در نهایت آنها نیز در طرح ترافیک گنجانده می شوند یا خیر!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
با سلام ، دقیقا همیشه اونی که حقش هست و نیاز داره باید پول بده و حذف بشه ، اما اونی حقش نیست یهش میدن تو ایران بنظر شما ی بیمار واقعا نیاز داره یا خیر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها