بازدید 3186
اقتصاد در گذر زمان

از تشکیل اولین بانک ایرانی تا تعطیلی بازار چند شهر بزرگ در اعتراض به کنفرانس برلین

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 
کد خبر: ۷۹۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 21 April 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

 

1 اردیبهشت 1304، اولین بانک ایرانی از محل کسور بازنشستگی صاحب ‌منصبان، به نام بانک پهلوی قشون تشکیل شد. ریاست بانک به عهده سرهنگ قلی‌خان، خزانه‌دار کل قشون، محول شد.

1 اردیبهشت 1315، شرکت سهامی ساختمان ایران با سرمایه سیصد میلیون ریال تشکیل شد.

1 اردیبهشت 1319، سفارت امريكا در تهران طي يادداشتي از وزارت امور خارجه ايران خواست آخرين نقشه خطوط آهن و راه هاي شوسه مهم كشور را به آن سفارت تحويل دهد.

1 اردیبهشت 1323، کارخانه‌ های اصفهان دچار اختلال شدند و عده‌ زیادی از کارگران دست به اعتصاب زدند.

1 اردیبهشت 1327، هیات وزیران برای ابنیه و مستغلات و اراضی واقع در حوزه تهران عوارض تعیین کرد.

1 اردیبهشت 1337، کار لوله‌ کشی آب مشهد آغاز شد.

1 اردیبهشت 1347، ایران و کنسرسیوم به توافق کامل رسیدند و درآمد نفتی ایران افزایش یافت. همچنین در این روز، سازمان اوقاف متن لایحه فروش املاک مزروعی موقوفه را منتشر کرد.

1 اردیبهشت 1352، سازمان تعاون مصرف شهر و روستا با سرمایه پانصدمیلیون ریال با یازده فروشگاه در تهران و شهرستان‌ ها کار خود را آغاز کرد.

1 اردیبهشت 1379، بازار تهران و چند شهر ديگر مانند تبريز، مشهد، اصفهان و اردبيل در اعتراض به برگزاري «كنفرانس برلين» تعطيل شد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل