بازدید 74634

کاوه مدنی که بود و چه شد؟

چندی پیش بود که رسانه‌های خاص تصاویری را منتشر کردند و در آن مدعی شدند که معاون سازمان محیط زیست با پول بیت‌المال به کشور‌های آسیای جنوب‌شرقی رفته و در آنجا به عیش‌ونوش پرداخته است.
کد خبر: ۷۹۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 17 April 2018

چندی پیش بود که رسانه‌های خاص تصاویری را منتشر کردند و در آن مدعی شدند که معاون سازمان محیط زیست با پول بیت‌المال به کشور‌های آسیای جنوب‌شرقی رفته و در آنجا به عیش‌ونوش پرداخته است.

روزنامه قانون نوشت؛ این معاون سازمان محیط زیست، کاوه مدنی بود که در مهر ۹۶ توسط عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست برگزیده شد. او در این مسیر به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه بعد از حواشی ایجاد شده از ایران خارج شد و به کشور بازنگشت.

کاوه مدنی که بود و چه شد؟

کاوه مدنی که بود؟

این نیروی نخبه متولد ۱۳۶۰ در تهران است که بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز به منظور ادامه تحصیل عازم سوئد شد و در رشته منابع آب از دانشگاه لوند در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد. سپس مدرک دکترا را در رشته مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد و پس از آن دوره پسا دکتری را در رشته اقتصاد و سیاست محیط زیست در همان دانشگاه به پایان رساند. او بعد از مشغول شدن در سمت خود فعالیت‌هایی را انجام داد و اندکی نگذشت که خبر بازداشت وی منتشر شد. شائبه‌ها در این زمینه فراگیر شده بود تا اینکه سرانجام وی در واکنش به دستگیری فعالان محطی‌زیستی توییتی را منتشر و به وضعیت موجود انتقاد کرد.

کاوه مدنی که بود و چه شد؟

درس عبرت

بعد از مدتی روز گذشته محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت: «‏امروز از یک منبع موثق شنیدم ‎کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را ترک کرده است. همسر او نیز که ممنوع الخروج شده بود با رفع ممنوع الخروجی کشور را ترک کرد؛ درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور!»

فراری دادن نخبگان

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز، با تاکید بر اینکه عدم استفاده از ظرفیت نخبگان عامل افزایش مهاجرت آن‌ها به سایر کشور‌ها بوده، بی‌توجهی به گردش نخبگان را مانعی در مسیر توسعه کشور دانست. محمودی، در واکنش به اظهارنظر برخی مبنی بر اینکه مهاجرت نخبگان در ایران با نوعی گریز اجتماعی و نارضایتی از برخی روند‌ها همراه است، گفت: وقتی به نخبگان اهمیت داده نمی‌شود و همچنان افرادی که در ۴۰ سال گذشته سکان دار بوده‌اند به میز‌ها چسبیده‌اند، بی‌شک نخبگان در کشور نمی‌مانند، زیرا فرصت‌ها توسط دیگران غنیمت شمرده شده است. نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون کشور‌های غربی به راحتی نخبگان ایرانی را جذب می‌کنند، چرا که ما برای جوانان‌مان ارزش قائل نیستیم و چنانچه این روند نیز تداوم پیدا کند شاهد این خواهیم بود افرادی که می‌توانیم از آن‌ها در حوزه‌های فناوری، اقتصادی و اجتماعی استفاده کنیم به بهانه تحصیل از کشور خارج شوند و به دلیل جایگاهی که سایر کشور‌ها برای آن‌ها قائل می‌شوند به وطن بازنگردند. وی اظهار کرد: البته می‌توان از همین الان این موضوع را نقطه عطفی برای تصمیم‌گیری صحیح دانسته و با اقدامات موثر در جهت بهره‌مندی از این نیرو‌ها با برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری آن‌ها در سمت‌های مدیریتی مانع از مهاجرت‌شان شویم. محمودی یادآورشد: ما تا زمانی که گردش نخبگان نداشته باشیم نمی‌توانیم به وقوع اتفاقات مثبت در زمینه توسعه امیدوار باشیم، ضمن اینکه اداره کشور با روزمرگی همراه می‌شود که نتیجه آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی کنونی خواهد بود.

کاوه مدنی که بود و چه شد؟

بی‌توجهی به یک آسیب

در این سال‌ها گزارشی از مهاجرت نخبگان در دسترس نیست ولی سال ۹۲ گزارشی در سایت تبیان منتشر شد که قابل توجه است. این گزارش به نقل از حسن حسینی، معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان وقت نوشته بود، ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. حسینی گفته بود که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات از میان دارندگان مدال‌های المپیاد از سال ۸۲ تا ۸۶، تعداد ۷۱۲ نفر نیز در داخل کشور هستند و حدود ۱۴۰۰ نفر از کنکوری‌های برتر در این چهار سال نیز در داخل کشور مقیم هستند. یعنی بر اساس آمار‌های جدید بنیاد ملی نخبگان، می‌توان گفت که در فاصله بین سال‌های ۸۲ تا ۸۶، حدود ۳۳ درصد المپیادی‌ها و ۱۹ درصد کنکوری‌های برتر از کشور خارج شده اند. در آماری که بنیاد ملی نخبگان ارائه کرده است، برترین‌های آزمون سراسری چهار سال نامبرده و برندگان المپیاد‌های علمی، به عنوان نخبه مورد تحقیق قرار گرفته اند و درباره خروج نخبگان هنری و سایر نوابغی که در حوزه‌های دیگری فعالیت می‌کنند، سخنی به میان نیامده است. البته ناگفته نماند سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور چندی پیش گفت: برخی آمار‌ها که از سوی عده‌ای به عنوان مهاجرت یا فرار نخبگان به کشور‌هایی همچون آمریکا اعلام می‌شود همگی دروغ و پرداختن به حاشیه است.

کاوه مدنی که بود و چه شد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰۴
انتشار یافته: ۱۵
بابا جان چرا بعضی ها نمی فهمند مملکت مال یه گروه خاص وقدرتمند است که برای دنیا وحتی آخرت شما برنامه دارن ومابقی مردم هم حق وحقوقی ندارن همین که نفس میکشن کافیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
ديگه با اين هوا نفس هم نميشه كشيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
ناشناس ، بابا جان چرا نمي خواهي بفهمي كه اينطوري تيست
با توجه به مقالاتش آدم با سوادی بود.ولی لطف کنید بگید دقیقا چه خدماتی کرده؟ضمنا ایشون در دولت یازدهم هم سمت داشته در سازمان. نزدیک به 5 ساله توی سازمان محیط زیست کار می کنه اینکه توی گزارش جوری القا بشه که از مهر پارسال اومده نادرست هستش.آقای صادقی هم فقط حرف سیاسی زده و نه تخصصی.لطفا از اقدامات ایشون بگید؟چه کار مثبتی انجام داده؟همه می دانند که مدیریت آب کشور توی 5 سال گذشته بهتر بوده نسب به قبلتر یا بدتر بوده.تخصصی بگید چیکار کرده؟من کاری به این ندارم کجا رقصیده کجا کار خلاف کرده. دقیقا افراد طرفدار ایشون خدمات ایشون به کشور بگن. نخبه نخبه.... نخبه کسی هستش که سودش به مردمش برسه.اینکه یکی برا خودش خوب باشه که نشد نخبه
اگر با پول خودش رفته باشد گردش و تفریح اشکال ندارد ولی اگر با پول بیت المال رفته باشد جای اشکال است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
اتفاقا بالعكس
مهندسی عمران تبریز و کارشناسی ارشد منابع آب کجاش نخبه هست؟!!!!!!!!!!!!!بابا نخبه به رتبه دانشگاه قبول شدن نیست نخبه به کار و طرح نو تنداختنی هست نخبه بیل گیتس هست و استون که دانشگاه رتبه نداشتند!!!!!!!!!!!!!!! بس کنید فامیل سالاری را در لفافه کلمات فریبنده - بخدا هیچی نبود
پاسخ ها
علی
| Sweden |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
ایشان دوره دکتری و پسا دکتری شون رو در دانشگاه کالیفرنیا گرفتند و سپس استادیار دانشگاه سنترال فلوریدا و در ادامه استاد کالج سلطنتی لندن شدند و نیز نائب دبیر مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد هستند و اتفاقا بخاطر طرح ها و ایدهاشون جوایز: چهره نوین مهندسی عمران آمریکا(۲۰۱۲) دانشمند برجسته جوان در علوم زمین(۲۰۱۶)و جایزه تحقیقاتی والتر هوبر را برنده شدند
هی دارند میگن آقایون خانومها حرکات موزون انجام ندهید ولی به گوش هیچ بنی بشری فرو نمیره و حرکات موزون انجام میدن و بعد کشور رو ترک میکنند و میرن تو سر زمین موزون ها .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اونجا هر مدالی بهش دادن به خاطر این بود که به اسم
نخبه تو پاچمون کنن
در اصل غیر از یه نفوذی چیزی نبود که بعد از رو شدن دستش فرار کرد
به قول دوستمون هر چی می‌خواد باشه چه خدمتی کشور کرد تو ۵سال ایشون
سواد كيلويى چنده؟ فقط موردتاييد دلواپسان باشى كافيه
ظاهرا یک جریانی به عمد میخواد نخبگان رو از این کشور فراری بده ، به هر روشی که شده !
در وصف این موقعیت فقط این شعر به ذهنم میاد
آنکس که نداند که نداند که نداند...
به نام حضرت حق حقشه...
تا ابدالدهر در جهل مرکب بماند که بماند که بماند...
خلایق هر چه لایق
به نظرم ما باید از نخبگان استفاده کنیم و ان ها را حتی با اختلاف سلیقه هایی که با ما دارند در راس امور قرار دهیم. اما از طرف دیگر نخبگان هم پس از گرفتن پست های جمهوری اسلامی باید کمی اخلاق حرفه ای را سرلوحه کار خود کنند و طوری رفتار نکنند که در شان یک مقام و یک مسئول نظام نباشد. هیچ مشکلی یک طرفه نیست!! ضمنا من هم موافقم که در تعریف نخبگی باید کمی تجدید نظر کنیم و تحصیل در دانشگاه های خارج لزوما به معنی نخبگی نیست.
چرا رسانه ملی با ایشان مصاحبه نمیکند ؟ این اخبار اگر بدون روشنگری رسانه ای باشد باعث وهن کشور و نظام خواهد شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار