بازدید 10588

تلاش آمریکا برای جایگزینی «ارتش عربی» در سوریه به‌ جای آمریکا

پس از حملات موشکی روز شنبه به خاک سوریه، هنوز صحبت‌ها بر سر این است که دونالد ترامپ خواهان خروج هر چه زود‌تر نیروهای آمریکایی از سوریه است. در همین رابطه، باز هم ترامپ از کشورهای عربی درخواست کرده که نقش بیشتری را در مورد سوریه ایفا کنند و این بار در قالب ایجاد یک «ارتش عربی».
کد خبر: ۷۹۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ 17 April 2018

پس از حملات موشکی روز شنبه به خاک سوریه، هنوز صحبت‌ها بر سر این است که دونالد ترامپ خواهان خروج هر چه زود‌تر نیروهای آمریکایی از سوریه است. در همین رابطه، باز هم ترامپ از کشورهای عربی درخواست کرده که نقش بیشتری را در مورد سوریه ایفا کنند و این بار در قالب ایجاد یک «ارتش عربی».

به گزارش «تابناک»؛ دولت آمریکا از کشورهای عربی به ‌ویژه عربستان، قطر و امارات خواسته است که هزینه‌های مالی بیشتری در حد چندین میلیارد دلار در سوریه صورت داده و اقدام به اعزام نیرو به این کشور برای ایجاد ثبات به‌ ویژه در مرزهای شمالی سوریه کنند.

دونالد ترامپ که اخیراً چندین بار نگرانی‌ها و دغدغه خود از حضور طولانی‌مدت آمریکا در سوریه و هزینه‌های هنگفتی که این کشور در سوریه صورت می‌دهد، ابراز کرده است در این خصوص بیان کرده: ما از شرکای خود درخواست کرده‌ایم که نقش و مسئولیت بیشتری در خصوص امنیت منطقه خود داشته باشند؛ از جمله این‌که پول و هزینه بیشتری در این خصوص خرج کنند.

تلاش آمریکا برای جایگزینی «ارتش عربی» در سوریه به‌جای آمریکا

یکی از مقامات دولت آمریکا با تأیید این موضوع بیان کرد: از عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی با تماس‌های گسترده درخواست شده است که به‌ ویژه در بخش مالی کمک‌های بیشتری به ثبات منطقه و سوریه کنند. همچنین گفته می‌شود، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در تماس‌هایی با «عباس کامل» وزیر اطلاعات مصر علاقه‌مندی و آمادگی این کشور آفریقایی برای شرکت در این مسأله را جویا شده است.

در همین راستا، اما تعدادی از مقامات آمریکایی به ‌سرعت شروع به پررنگ کردن موانعی که آمریکا برای ایجاد یک ارتش از ائتلاف عربی در سوریه پیش روی دارد، کرده‌اند. «مایکل اوهانلون» محقق ارشد مؤسسه بروکینگر با هشدار در مورد مداخله‌های گسترده‌تر بیان کرده: یک نیروی جدید باید به‌ اندازه کافی قوی باشد که اسد و ایران را که از سوی روسیه حمایت می‌شوند، در مقابل بازپس‌گیری مناطق مورد ادعا عقب نگاه دارد.

«چارلیز لیسر» محقق مؤسسه تحقیقات خاورمیانه واشنگتن در مورد کل این پروژه تشکیک کرده است و بیان کرده: هیچ پیش‌زمینه و یا مبنای قبلی برای موفقیت این استراتژی و این نیروهای جایگزین عرب در سوریه وجود ندارد. همچنین کشورهای عربی مثل عربستان سعودی و امارات پیش ‌از این در یمن درگیری نظامی دارند و تمایلی به ورود به یک عرصه نظامی جدید را نخواهند داشت.

این پروژه همچنین از سوی دیگر نیز موردشک و تردید است و آن این سؤال که نقش آمریکا در آنچه خواهد بود و آیا همچنان همچون گذشته به حمایت زمینی و هوایی از این نیروها و آموزش و تجهیز آن‌ها ادامه خواهد داد یا خیر؟

در همین حال، مقامات نظامی آمریکایی در ماه ژانویه نشانه‌هایی از تمایل به خروج از سوریه در ماه‌های پیش رو و تنها نگاه‌ داشتن تعداد محدودی از نیروها برای ثبات مناطق آزادشده از دست داعش همچون رقه، نشان داده بودند. ترامپ نیز در ماه آوریل بیان کرده بود، خواهان خروج سریع 2000 نیروی نظامی آمریکایی است که در حال حاضر در سوریه به سر می‌برند.

این مسأله منجر به دغدغه برخی از مقامات نظامی شده بود که خروج سریع نیروهای آمریکا منجر به ایجاد خلأ قدرتی خواهد شد که نیروهای داعش می‌توانند از آن برای تجدیدقوا استفاده کرده یا ایران و روسیه برای افزایش کنترل خود در سوریه آن را استفاده کنند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در همین راستا تلاش کرده تا ترامپ را به ابقای طولانی‌تر نیروهای آمریکایی در سوریه متقاعد کند.

وی بیان کرده بود: ده روز قبل رئیس‌جمهور ترامپ گفت، آمریکا وظیفه دارد تا از درگیری در سوریه کنار بکشد. من به شما اطمینان می‌دهم، ما ایشان را متقاعد کرده‌ایم که برای مدت طولانی در سوریه بماند.

تخمین زده می‌شود که بین 5 تا 12 هزار نیروی داعش هنوز در خاک سوریه هستند که اغلب آن‌ها در جنوب حسکه و در شرق رود فرات در ابو کمال مشغول مبارزه‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۶
مگه جنگ سوریه وعامل اصلی پدید اورنده داعش وسیاست امریکا بر این نبوده که سوریه تجزیه بشه مگه امریکا باعث نا امنی ودرگیری وجنگ در سوریه نبوده .پس چرا با داعش جنگید والانم که داعش نابود شده امریکا میخواد از سوریه خارج بشه یعنی امریکا سیاستش از روز اول که وارد سوریه شده برچه اساسی بوده که الان میخواد خارج بشه...
بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل یا بدون درخواست دولت سوریه چطور میشه عربستان نیرو ببره توی سوریه این که میشه اشغال نظامی کشوری مستقل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
شورای امنیتی که روسیه توش حق وتو داشته باشه به درد در کوزه میخوره.
داعش ؟؟؟
عجب قدرت تفکری داره این ترامپ
مثل اینکه واقعا دارن اخر زمانی مهره میچینند
شاه اردن وارد میشود صوفیانی
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
سفیانی.سواد هم خوب چیزیه که همه مون داریم.
سفیانی
مطمئن باشید آمریکا دیگر از جبی و خزانه در خاودرمیانه خرج نخواهد کرد. هزینه ها را یا باید اسراییل بدهد و یا دیگر مردم و دول منطقه
روزبروز عقل خودش رو بیشتر نشون میده.میگفتن قراره عقب نشینی کنه؟نه داره هزینه ها شو کاهش میده.افرین
ترسیده بزدل. عربا از کابوی ها هم ترسوترن
برای مدت طولانی در سوریه بمانند با خرج کشورهای عربی وعمدتا عربستان( گاو شیرده). وداعش رادر کنترل خود نگه دارند و بموقع استفاده کنند و این رشته سر دراز دارد. تدبیر واندیشه نیاز داریم که بازی را چگونه ادامه دهیم.
آمریکا و جنگ با داعش!!! امریکا نونش وقتی تو روغنه که داعش وجود داشته باشه- تازه ترامپ تاجر هست و میدونه چجوری تجارت کنه و از اولم که اومد راس کار داره خوب تجارت میکنه چه تجارت شخصی و خانوادگیش چه تجارت کلی برای امریکا الانم کلی داره این اعراب رو میدوشه و خزانه خودشو پر میکنه
باید از اتحاد عربستان و رژیم صهیونیستی جلوگیری کرد.
همچنین باید از چسبیدن عربستان به آمریکا جلوگیری کرد. باید به آمریکا قبولوند که مروج تروریسم در منطقه عربستانه و برای منطقه و دنیا ایران قدرتمند و عربستان ضعیف بهتر از ایران ضعیف و عربستان قدرتمنده.
مسلمونا چقدر بدبختن که دولت خونه خدا شده گاو شیرده،،به امید خدا عربستان میشه گاو9من شیرده و سقوط خودشو رقم میزنه
اگر این حرف راست باشد یعنی آمریکا در منطقه عربی با ایجاد این ارتش عربی شاید میخواهد با ایران و روسیه و دیگر اهدافش نیاز دارد . سلاح و مهمات از آمریکا و اسراییل و نفرات پیاده نظام با اعراب باشد که مثلا سربازان غربی تلفات نداشته باشند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار