بازدید 29002

نامه دبیر فرهنگستان هنر به وزیر ارشاد

کد خبر: ۷۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸ 29 December 2009
خبرآنلاین نوشت:

پیرو سخنان اخیر دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تحولات فرهنگستان هنر بهمن نامور مطلق دبیر این فرهنگستان به او نامه نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
برادر عزیز جناب آقای دکتر حسینی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام
روزنامه‌های دوشنبه مورخ هفتم دی ماه مطالبی از حضرتعالی دربارة فرهنگستان هنر منتشر کردند که در ضمن آن به دو گزاره اشاره داشتید : نخست در فرهنگستان هنر رکود فعالیت وجود داشته است و دوم فرهنگستان هنر به محلی سیاسی تبدیل شده بود. این مطالب هم موجب شگفتی و هم موجب آزردگی هنرمندان و همکاران این فرهنگستان گردیده است. از این رو بر خود لازم می‌دانم توضیحاتی چند خدمت شما و مردم عزیز و مسئولین محترم داده و از پاره‌ای سوء تفاهمات که امروزه بسیار رایج است جلوگیری نمایم.

کارشناسان امور فرهنگی نمی‌دانند با چه معیار و میزانی و در کدام مقایسه و سنجشی به این نتیجه رسیده‌اید که فعالیتهای فرهنگستان هنر دچار رکود بوده است. وجود دهها همایش ملی و بین المللی، دهها دوسالانه به ویژه دوسالانه‌های جهان اسلام، صدها نمایشگاه بزرگ و کوچک در داخل و خارج از کشور، صدها خلق اثر هنری، صدها هم‌اندیشی در تهران و استانها، چندین هزار مقاله، سخنرانی و کارگاهها و همچنین چاپ نزدیک به سیصد عنوان کتاب فقط محصول یک دهه فعالیت یک نهاد کوچک است، فعالیتهای هنرمندان گران‌سنگ و همکاران عزیز فرهنگستانی که جای تقدیر دارد و برای نظام جمهوری اسلامی ایران افتخاربرانگیز است.

با فعالیتهای انجام شده افقهای نوینی در عرصه خلق و نقد هنری گشوده شد و کانون پژوهشهای هنر ایرانی-اسلامی که تا پیش از انقلاب در خارج از ایران قرار داشت به داخل کشور منتقل شده است. اگر تا دیروز جامعة هنرپژوهی کشور ما همواره نیاز به ترجمه از زبانهای اروپایی داشت خوشبختانه امروز بسیاری از کتابهای فرهنگستان هنر به زبانهای گوناگون ترجمه می‌شود. بی‌شک دیگر نهادهای محترم کشور نیز هر یک به اندازة خود سهم داشته‌اند اما به نظر کارشناسان سهم فرهنگستان هنر غیرقابل انکار و تعیین کننده بوده است. لازم به یادآوری است که تعداد همکاران ما حدود یکصد نفر می‌باشد و این فرهنگستان با وجود اعتبارات مالی محدود خود و انجام این حجم از فعالیتها در یک برهه تقریبا ده ساله می‌توانست به عنوان یک الگوی موفق مورد توجه قرار گیرد. البته این نهاد به عنوان جوان‌ترین فرهنگستان کشور با گذراندن تجربیات موفق و ناموفق و همچنین دورة سخت افزاری امروزه بیش از گذشته آمادگی خدمت به جامعه هنری را دارد، جامعه‌ای که همواره از افتخارات این مرز و بوم بوده و هیچگاه چنانکه باید خدمت‌رسانی نشده است.

اینجانب به عنوان دبیر و همکار فرهنگستان هنر که شاهد فعالیتهای گاهی شبانه روزی این نهاد بوده و هستم لازم می‌دانستم یادآور دستاوردهای گرانقدر استادان و جوانانی باشم که برای همیشه به همکاری با آنها افتخار خواهم کرد.

اما در مورد گزارة دوم شما به همین بسنده می‌کنم که استادان و همکاران فرهنگستان هنر از طیفهای گوناگونی شکل گرفته‌اند ولی در برنامه‌ها و فعالیتهای انجام شده همواره کوشش گردیده نگاه ملی، کلان و در راستای اهداف نظام حاکم باشد. چنانکه تردید یا پرسشی وجود دارد چه برای حضرتعالی و چه برای دیگر اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان هنر آماده است تا توضیحات بیشتری را در اختیارتان قرار دهد.

برادر عزیز جناب آقای دکتر حسینی، همة ما در پیشگاه الهی نسبت به سخنانی که بر زبان می‌آوریم و قضاوتهایی که انجام می‌دهیم مسئول هستیم. مناسب است با سخنان کارشناسی شده به خصوص از جانب شما که مسئولیت بزرگی بر دوش دارید بیش از اینکه موجب رنجش و جدایی شوید موجب گشایش و پیوند باشید. یادآوری می‌کنم حل مشکلات هنری نیاز به راه‌حلهایی از جنس هنر دارد. در هر صورت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، امانتی که امروز آماده هستیم تا آن را به مدیران بعدی واگذار نماییم یک سرمایه پرافتخار است. امید است این نهاد ارزنده در آینده شکوفاتر و بالنده‌تر گردد.
با احترام
بهمن نامور مطلق
دبیر فرهنگستان هنر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل