بازدید 10563

اعتراض به ابهام های مالی و حاشیه هایی که دانشگاه مدرس را رها نمی کند!

دانشگاه تربیت مدرس که روزگاری نچندان دور مرکز پذیرش و تربیت نخبگان و رتبه های برتر تحصیلات تکمیلی بود و اساتید بسیاری را به جامعه دانشگاهی کشور تحویل داد؛ اکنون اسیر مشکلاتی است که فلسفه وجودی این دانشگاه را تهدید می کند و زمینه سیر نزولی آن را در رتبه بندی های ملی و بین المللی فراهم کرده است.
کد خبر: ۷۹۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 15 April 2018

اعتراض به ابهام های مالی و حاشیه هایی که دانشگاه مدرس را رها نمی کند!دانشگاه تربیت مدرس که روزگاری نچندان دور مرکز پذیرش و تربیت نخبگان و رتبه های برتر تحصیلات تکمیلی بود و اساتید بسیاری را به جامعه دانشگاهی کشور تحویل داد؛ اکنون اسیر مشکلاتی است که فلسفه وجودی این دانشگاه را تهدید می کند و زمینه سیر نزولی آن را در رتبه بندی های ملی و بین المللی فراهم کرده است.

به گزارش «تابناک»، صبح روز یک شنبه و برای چندمین بار جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با تجمع در برابر ساختمان ریاست این دانشگاه نسبت به مشکلات موجود در دانشگاه و ابهام های فراوان مالی اعتراض کردند؛ اعتراضاتی که سابق بر این هم رخ داده بود و حکایت از مشکلات شدید مالی در این دانشگاه دارد.

دانشجویانی که امروز در تجمع اعتراضی حاضر بودند ضمن تأکید بر وجود ابهام های مالی در بخش های مختلف دانشگاه و عدم شفاف سازی بودجه و هزینه دانشگاه از سوی هیأت رئیسه نسبت به مشکلات مالی پیش آمده برای دانشگاه و زندگی دانشجویی هشدار دادند و از رئیس دانشگاه خواستند که به همین دلیل استعفاء دهد.

دانشجویان خواستار شفافیت در بودجه و هزینه های دانشگاه هستند , و مدعی اند که امکانات و بودجه دانشگاه در اثر سوء مدیریت هیأت رئیسه اتلاف شده و به درستی صرف نمی شود. آن ها همچنین به تخلیه غیرقانونی خوابگاه ها، اجاره امکانات دانشگاه ( سالن ورزشی، استخر و...) به نهادها و اشخاص خارج از دانشگاه و مسائلی از این دست که به زعم آن ها در اثر همان سوء مدیریت و نگاه تجاری به دانشگاه حاصل شده است، اعتراض دارند.

دانشجویانی که اکنون در محوطه اصلی دانشگاه شعار شفاف سازی مناسبات مالی دانشگاه را سر می دهند و خواستار استعفای رئیس دانشگاه هستند، سابق بر این نیز نسبت به مشکلات مالی پیش آمده اعتراض های مشابهی داشتند که هیچ کدام به نتیجه مشخصی نرسید.

اعتراضاتی که نمونه های مشابه و بی سرانجام آن در دانشگاه های دیگر و این دانشگاه نیز کم نبوده است. مثل اعتراض گسترده دانشجویان علوم پزشکی این دانشگاه به عدم پرداخت حقوق های معوقه خود به مدت 2 ماه در زمستان سال 96 اشاره کرد که محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه در پاسخ به این اعتراض، عدم پرداخت به موقع بودجه توسط دولت، وزارتخانه بهداشت و علوم را عامل این مسأله دانست.

احمدی در این باره افزود: هم بودجه جاری و هم بودجه حقوق پرسنل دانشگاه در بیشتر موارد دچار تأخیرهای طولانی مدتی است که دست مدیریت این دانشگاه را در عمل به تعهدات و اداره بهینه دانشگاه می بندد.

پاییز سال گذشته نیز جمع زیادی از دانشجویان با اعتراض به اخذ شهریه از دانشجویان روزانه برای گذراندن دروس جبرانی و نیز اعمال جریمه برای دانشجویان سنواتی دست به اعتراض زده بودند که ریاست دانشگاه انجام این اقدامات را قانون مصوب وزارت علوم و الزامی دانست.

بر اساس گفته های مسئولان دانشگاه مدرس، این دانشگاه در شرایط کنونی با مشکلات شدید مالی رو به رو شده است که بخش زیادی از آن به دلیل قوانین بالادستی و صادره از وزارت علوم پیش آمده و این دانشگاه را ناچار کرده است که برای بر طرف کردن بخشی از آن به سمت درآمدزایی از طریق اجاره امکانات داخلی مثل استخر، سالن ورزشی بروند؛ شرایطی که البته مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته است.

شاید همین حاشیه های بی پایان مثل اعتراضات دانشجویی و نیز مشکلات مالی پیش آمده دلیلی باشد که دانشگاه تربیت مدرس در سال های اخیر از رونق علمی سال های نچندان دور فاصله بگیرد و در رتبه بندی های ملی و بین المللی نیز سیر نزولی به خود بگیرد.

این را می توان از نظام رتبه بندی لایدن که یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی جهانی است و هر ساله آخرین تغییر و تحولات دوره های پیشین دانشگاه های جهان را بررسی می کند دریافت کرد که در آن دانشگاه تربیت مدرس در سال 2017 در رتبه 121 آسیا قرار گرفت و این در حالی بود که این دانشگاه در سال 2015 رتبه 109 و درسال 2013 رتبه 101 آسیا را بر اساس این نظام رتبه بندی در اختیار داشت.

شاید عدم حمایت از دانشجویان، حذف سیاست های تشویقی از رتبه هایی برتری که این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کردند، نبود فرصت های مالی مناسب برای حمایت از دانشجویان مستعد و نیز افزایش هزینه های دانشجویی و البته تعویق در پرداخت حقوق دانشجویان پزشکی از جمله مسائلی باشد که این دانشگاه را در یک سیر نزولی قرار داده است.

بر این اساس نباید و نمی توان این دست اعتراضات دانشجویی دست کم گرفت و باید این اعتراضات را چون زنگ هشداری دانست که اگر به آنها دقت و رسیدگی نشود، دانشگاه مدرس را بیش از پیش در مسیر نزولی که در آن قرار گرفته است، غرق خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل