بازدید 14165
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «احتمال طلای سیاه ۱۰۰ دلاری در اوج ۴۱ ماهه» تا «دوئل دو خودروساز مطرح جهان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هفته قرمز برای بورس تهران، وال استریت سقوط کرد و سهام بانک ها روند کاهشی به خود گرفت، رشد «تسه»ها با بازگشت تقاضا در بازار اوراق مسکن، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دومین هفته‌ی متوالی، تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت، واردات لوبیا چیتی 53 میلیون دلاری شد و ادامه روند صعودی طلا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ 15 April 2018

از «احتمال طلای سیاه ۱۰۰ دلاری در اوج ۴۱ ماهه» تا «دوئل دو خودروساز مطرح جهان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هفته قرمز برای بورس تهران، وال استریت سقوط کرد و سهام بانک ها روند کاهشی به خود گرفت، رشد «تسه»ها با بازگشت تقاضا در بازار اوراق مسکن، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دومین هفته‌ی متوالی، تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت، واردات لوبیا چیتی 53 میلیون دلاری شد و ادامه روند صعودی طلا را در بر دارد.

هفته قرمز برای بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه گذشته در مجموع فعالیت پنج روزه، با افت هفتگی ۹/ ۰ درصدی در سطح ۹۶ هزار و ۲۸۷ واحدی ایستاد.

از «احتمال طلای سیاه ۱۰۰ دلاری در اوج ۴۱ ماهه» تا «دوئل دو خودروساز مطرح جهان»

وال استریت سقوط کرد و سهام بانک ها روند کاهشی به خود گرفت

معاملات جمعه بازارهای جهانی در حالی پایان یافت که پس از نتایج عملکرد ضعیف بانک‌ها، سهام شرکت‌های مالی به شدت سقوط کرد و با نگرانی از درگیری سوریه، وال‌استریت به افت خود ادامه دادشاخص بانک‌های اس‌اندپی ۲.۶ درصد سقوط کرد و شاخص گسترده‌تر مالی اس‌اندپی را ۱.۶ درصد به قعر برد که این، بدترین عملکرد در بین ۱۱ شاخص اس‌اندپی، بودسهام جی‌پی‌مورگان چیس، که بزرگترین بانک آمریکا از لحاظ سرمایه است، با اعلام نتایج عملکرد ربع‌سالانه آن، که کمی از حد انتظار ضعیف‌تر بود، ۲.۷ درصد سقوط کرد. سهام جی‌پی‌مورگان بالاترین وزن را در شاخص اس‌اندپی۵۰۰ به خود اختصاص داده استولز فارگو، پس از این‌که این بانک اعلام کرد امکان دارد برای حل‌ و فصل تحقیقاتی که در مورد بانک انجام می‌شود، جریمه‌ای ۱ میلیارد دلاری پرداخت کند، سهام آن ۳.۴ درصد سقوط کرد.  میانگین صنعتی داو جونز ۱۲۲.۹۱ واحد یا ۰۵ درصد، سقوط کرد و به ۲۴۳۶۰.۱۴ واحد رسید. اس‌اندپی ۷.۶۹ واحد یا ۰.۲۹ درصد افت کرد و در سطح ۲۶۵۶.۳ واحد بسته شد. کامپوزیت نزدک با  از دست دادن ۳۳.۶۰ واحد یا ۰.۴۷ درصد، در سطح ۷۱۰۶.۶۵ واحد به کار خود پایان دادروی هم رفته، این هفته اس‌اندپی ۱.۹۹ درصد، داوجونز ۱.۷۹ درصد و نزدک ۲.۷۷ درصد به ارزش خود افزودند. از سوی دیگر، اعلام نتایج عملکرد بانک‌ها در روز جمعه، فصل اعلام درآمدها را آغاز کرد.

احتمال طلای سیاه ۱۰۰ دلاری در اوج ۴۱ ماهه

ریسک‌های ژئوپلیتیک موجب شد نفت در هفته گذشته بیش از ۸ درصد رشد قیمتی را به ثبت برساند و در پایان معاملات این هفته به بیشترین سطح از اواخر سال ۲۰۱۴ برسد. به گفته آنیش کاپادیا، یکی از تحلیلگران اقتصادی با افزایش تنش ها در خاورمیانه قیمت نفت خام در بازارهای جهانی می تواند به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. به گفته وی مواضع ضد و نقیض ترامپ در خصوص بحران سوریه قیمت نفت را در حال نوسان نگاه خواهد داشت و تا اواخر سال جاری به طور مداوم بر قیمت این محصول خواهد افزود. همچنین باید اشاره شود با توجه به حملاتی که صبح دیروز آمریکا، انگلیس و فرانسه به طور مشترک اما محدود علیه برخی مواضع در سوریه با بهانه ی استفاده ی سلاح شیمیایی توسط ارتش این کشور انجام داده اند باید دید که بازار نفت در اولین روز کاری هفته (دوشنبه) چه واکنشی در خصوص قیمت این محصول نشان خواهد داد.

رشد «تسه»ها با بازگشت تقاضا در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت هفتگی 4/ 2 درصدی به قیمت 62 هزار و 473 تومان معامله شدند. پس از رسیدن «تسه»ها به کف 58 هزار تومانی در نیمه اول فروردین، بازگشت تقاضا از نیمه دوم فروردین اوراق را صعودی کرد. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق که پیشتر تا 7/ 20 درصد افت کرده بود، با رشد قیمت اوراق به میانگین 63 هزار تومان در روز چهارشنبه، نرخ سود نیز به 21 درصد بازگشت. با وجود افت 1/ 33 درصدی تعداد معاملات مسکن در اسفند نسبت به بهمن، اما در نیمه دوم فروردین رشد تقاضای «تسه»ها سیگنالی برای بازگشت تقاضای مسکن است. با وجود احتیاط معامله‌گران نسبت به تشدید روند صعودی قیمت مسکن (رشد ۱/ ۲۶ درصدی در سال ۹۶) همچنان نزدیک شدن به تابستان (اوج تقاضا) و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند.

افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دومین هفته‌ی متوالی

گزارش های مأسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد، در هفته ی منتهی به ۱۳ اپریل آمریکا با افزایش دادن ۷  دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۱۵ عدد رسانده است. لازم به ذکر است که این تعداد از دکل نفتی فعال در آمریکا در بالاترین سطح خود از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون قرار دارد. همچنین، متوسط تعداد دکل های نفتی و گازی فعال آمریکا در سال جاری میلادی ۹۷۲ عدد ثبت شده است. باید به این نکته اشاره شود که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۸۷۶، ۵۰۹ و ۹۷۸ عدد بوده است. 

تولید ماهانه نفت ایران افزایش یافت

آمار اوپک بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه نشان داد، تولید نفت ایران در مارس به ۳.۸۱۴ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۳.۸۱۰ میلیون بشکه در روز در فوریه، ۳۳۰۰ بشکه در روز افزایش داشت. میانگین تولید نفت ایران در سه ماهه اول سال میلادی جاری ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۸۲۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته کمتر بوده است. تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین ۳.۸۱۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۵۱۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ بود.

واردات لوبیا چیتی 53 میلیون دلاری شد!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی یازده ماهه نخست سال 96، حاکی از آن است که در این مدت بیش از 41 هزار و 504 تن لوبیا چیتی وارد کشور شده است. بر اساس این آمار ارزش واردات این حجم لوبیا چیتی به کشور 184 میلیارد و 716میلیون و 527 هزار و 8 تومان به ثبت رسیده که این میزان معادل 53 میلیون و  774 هزار و 139 دلار محاسبه شده است. به نقل از میزان، نگاهی بر اطلاعات ثبت شده در گمرک نشان می‌دهد این محصول از کشور‌هایی مانند چین، امارات متحده، کانادا، قرقیزستان، قزاقستان، کره، پاکستان است که بیشترین حجم واردات از کشور امارات متحده و به میزان 15 هزا و 569 تن صورت گرفته است.

روند صعودی طلا ادامه خواهد یافت

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۶ تن شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ تن یا ۶۹ درصد افزایش قیمت و ۳ تن  یا ۱۹ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند، در حالی که دو تن یا ۱۳ درصد نظری نداشتند. در این بین ۲۱۴۲ تن در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که بیشترین تعداد از اواسط ژانویه بوده است. از میان آنها ۱۷۶۴ تن یا ۸۲ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری و ۲۶۷ یا ۱۲ درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند را پیش‌بینی کردند، در حالی که ۱۱۱ نفر یا ۵ درصد نظری نداشتند. برای هفته معاملاتی گذشته ۵۷ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۴۷ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند. طلا روز جمعه پس از این که ابتدا عقب نشینی کرد، تحت تاثیر تنشهای آمریکا با روسیه و چین افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن در بازار آمریکا ۶ دلار یا معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و در ۱۳۴۷.۹۰ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۸ درصد رشد قیمت ثبت کرد.

دوئل دو خودروساز مطرح جهان

شرکت خودروسازی دایملر آلمان اعلام کرد، یک خودروی تمام برقی مرسدس بنز به بازار خواهد آمد. به گزارش بلومبرگ عرضه این سدان بزرگ که با نام «ای کیو اس» شناخته می‌شود، بخشی از برنامه دایملر برای ارائه ده خودروی برقی تا سال ۲۰۲۲ خواهد بود. مدیر دایملر در رویداد رونمایی نسخه جدید کلاس «ای» اعلام کرد: «ظرفیت باتری محصولات سری ای کیو با ارقام کنونی فاصله زیادی خواهد داشت.» این خودروهای تمام برقی رقیبانی جدی برای محصولات تسلای آمریکا به‌شمار خواهند آمد. از سوی دیگر شرکت تسلا نیز اعلام کرده است تولید خودروی جدید کراس‌اوور کوچک «مدل ایگرگ» را در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد کرد. تولید این محصول در خاک چین هم از سال ۲۰۲۱ شروع خواهد شد. تسلا در حال ساخت کارخانه تولید باتری نیز هست و برنامه تولید کامیون‌های برقی را نیز دنبال می‌کند. به نقل از دنیای اقتصاد، ایلان ماسک مدیر تسلا پیش‌تر اعلام کرده بود تسلا سالانه یک میلیون دستگاه خودروی «مدل ایگرگ» تولید خواهد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ايران خودرو و سايپا هم دارن دوئل مي كنند ، روا و پرايد با چراغ هاي جديد و رنگ متاليك توليد مي كنه...تبريك فراوان و خسته نباشيد به اين پيشرفت مي ترسم با اين سرعت پيشرفت يهو ترمز پاره نكنيد خودرو سازان داخلي نامحترم!
مطالب خوبی دارید
جهت تمایل به تبادل لینک پیام دهید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل