بازدید 5792

آیا تک نرخی شدن ارز تاثیری بر قیمت کالاهای اساسی ندارد؟

دولت برای کاهش التهابات اخیر بازار ارز تصمیم به تک نرخی کردن دلار گرفت. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد از اعلام این خبر گفت که هیچ افزایش قیمتی در حوزه دارو و کالاهای اساسی نخواهیم داشت. پرسشی که مطرح می شود این است که آیا واقعاً این تک نرخی کردن قیمت دلار تاثیری بر قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت؟
کد خبر: ۷۸۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 12 April 2018

آیا تک نرخی شدن ارز تاثیری بر قیمت کالاهای اساسی ندارد؟دولت برای کاهش التهابات اخیر بازار ارز تصمیم به تک نرخی کردن دلار گرفت. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد از اعلام این خبر گفت که هیچ افزایش قیمتی در حوزه دارو و کالاهای اساسی نخواهیم داشت. پرسشی که مطرح می شود این است که آیا واقعاً این تک نرخی کردن قیمت دلار تاثیری بر قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت؟

به گزارش تابناک اقتصادی، التهابات اخیر بازار ارز باعث شد تا دولت وعده ای را که چند سالی است به فعالان اقتصادی و مردم می دهد را عملی کند و دست به تک نرخی کردن ارز بزند. خبر تک نرخی شدن ارز توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد از پایان جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز در 20 فروردین 1397 اعلام شد. جهانگیری گفت که از روز سه شنبه مورخ 21 فروردین 1396 نرخ دلار 4200 تومان خواهد بود و نرخ های غیررسمی دیگر قاچاق محسوب می شود و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد. وی همچنین ادامه داد که با برنامه ریزی های انجام شده هیچ افزایش قیمتی در حوزه دارو و کالاهای اساسی نخواهیم داشت. پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که آیا واقعاً این تک نرخی کردن قیمت دلار تاثیری بر قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت؟

برای پاسخ به این پرسش باید در ابتدا به این موضوع اشاره نمود که تا قبل از اعلام تک نرخی شدن قیمت دلار، حداقل سه نوع قیمت برای دلار وجود داشت. قیمت مبادله ای دلار که قیمتی پایین تر از دو نوع دیگر داشت و برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود.  قیمت دلاری که بر مبنای سامانه سنای بانک مرکزی قیمت می خورد و بر اساس آن بانک مرکزی در بازار دلار می فروخت. قیمت دلاری که در بازار آزاد وجود  داشت و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت آن تعیین می شد.

از بین این سه نوع قیمت، قیمت مبادله ای دلار تعیین کننده قیمت کالاهای اساسی وارداتی بود. طبق اطلاعات موجود، بانک مرکزی دلار مبادله ای را برای واردات حدود 45 قلم کالا اختصاص می داد.

در بین این کالاها انواع ماشین آلات کشاورزی، غلات، حبوبات و مواد اولیه لبنیات به چشم می خورد. تا قبل از اعلام تک نرخی شدن قیمت دلار یعنی در مورخه 20 فروردین ماه 1397 قیمت دلار مبادله ای 3783 تومان بود. بعد از اعلام تک نرخی شدن قیمت دلار، قیمت دلار مبادله ای به 4200 تومان افزایش یافت. یعنی دلار مبادله ای بعد از تک نرخی اعلام شدن قیمت دلار، افزایش قیمتی 417 تومانی یافت. این افزایش قیمت قطعاً بر روی قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار خواهد بود و باید دید که دولت با چه راهکاریی می خواهد از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند! نکته بعدی این است که دولت اصلاً چگونه و با چه راهکاری می تواند در بازار، بین کالاهای اساسی وارداتی که اکنون با دلار مبادله ای (4200 تومان) وارد کشور شده اند و کالاهای اساسی وارداتی که قبلاً با دلار مبادله ای (3783 تومانی) و یا بازاری وارد کشور شده اند تفکیک قائل شود؟ دولت باید قبول کند که این افزایش قیمت دلار، باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی خواهد شد و از این طریق دستاوردش که همانا تک رقمی شدن نرخ تورم بوده است را در سال جدید از دست خواهد داد. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر