بازدید 2047

فاز جدید دعوای دوپینگی‏ها

در مورد اينكه برخي مي‌گويند كيت‌ها و شماره‌هاي آنها محرمانه است، بايد اين را بگويم كه شماره كيت‌ها وقتي ارزش پيدا مي‌كند كه به آزمايشگاه‌ها ارسال شوند. براي مثال اين كيت‌ها حالادر زمره اسناد معتبر فدراسيون فوتبال ثبت شده است و هنگام گرفتن آزمايش در يك فرم چهار صفحه‌اي به ثبت خواهد رسيد، كه يك صفحه آن به آزمايشگاه كنترل دوپينگ در آلمان يا سوئيس ارسال مي‌شود. يك نسخه در اختيار ورزشكار قرار مي‌گيرد. يك نسخه ديگر هم تحويل كميته پزشكي فدراسيون فوتبال كه مسئوليت كنترل دوپينگ با آنهاست مي‌شود.
کد خبر: ۷۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶ 28 December 2009
چندي پيش احمد هاشميان رئيس كميته پزشكي و ضد دوپينگ فدراسيون فوتبال در محل فدراسيون پزشكي با جزايري رئيس جديد آن ديدار كرد، ديداري كه حرف و حديث هايي در پي داشت. در آن ديدار در نهايت فدراسيون پزشكي 100 كيت آزمايش دوپينگ را به احمد هاشميان تحويل داد و اين در شرايطي بود كه رئيس ستاد ملي مبارزه با دوپينگ و سخنگوي آن به هيچ وجه در جريان اين امر قرار نداشتند.

به گزارش ايلنا، كارشناسان مي‌گويند اينكه فدراسيون پزشكي بدون نظرات كارشناسي ستاد ملي مبارزه با دوپينگ بخواهد كيت‌ها را در اختيار فدراسيون فوتبال و يا هر فدراسيون ديگري قرار دهد، به خودي خود كار چندان قابل قبولي نيست و مي‌تواند از اين پس سيستم متداول در اين خصوص را با مشكلات بسياري روبرو نمايد.

براي پرس‌وجو در اين خصوص گفت‌وگوهايي را با رامين طباطبايي سخنگوي ستاد مبارزه با دوپينگ و احمد هاشميان رئيس كميته پزشكي و ضد دوپينگ فدراسيون فوتبال در خصوص صحت و سقم اين اخبار انجام داده‌ايم، هر چند كه تلاش ما براي گفت‌وگو با جزايري، رئيس فدراسيون پزشكي نيز بي نتيجه ماند.


طباطبايي: ورود و خروج كيت‌ها بايد با حساب و كتاب باشد
طباطبايي سخنگوي ستاد مبارزه با دوپينگ در اين خصوص گفت: در اينكه تمامي كيت‌ها و ديگر تجهيزات پزشكي با بودجه سازمان تربيت‌بدني براي استفاده تمامي فدراسيون‌هاي ورزشي خريداري مي‌شوند،‌ هيچ شكي نيست، ‌اما نبايد فراموش كرد كه در اختيار قرار دادن آنها به فدراسيون‌ها بايد با نظارت مستقيم ستاد مبارزه با دوپينگ باشد.

طباطبايي در ادامه گفت:‌كيت‌ها داراي شماره خاص هستند و آزمايش‌ها بر اساس همان شماره‌ها به آزمايشگاه‌هاي معتبر جهان فرستاده مي‌شوند. ما وظيفه نداريم كيت‌ها را به كسي تحويل دهيم، بلكه ما خودمان بايد آزمايش‌ها را بگيريم و خودمان نيز آنها را ارسال نمائيم، چرا كه در اختيار داشتن كيت‌ها و استفاده از آنها داراي حساب و كتاب و به شكلي كاملا محرمانه است.

وي افزود: ما عمليات اجرايي دوپينگ را خودمان و به صورت سرزده انجام مي‌دهيم، اما اينكه فدراسيون فوتبال مي‌خواهد خودش چنين كاري را انجام دهد، بايد قاعدتا كيت‌ها و ساير موارد مورد نياز را نيز خودش خريداري نمايد، چون فوتبالي‌ها مدعي هستند دراين خصوص داراي تشكيلات مجزايي هستند و خودشان بايد از نمونه‌هاي خود آزمايش بگيرند. اينكه فدراسيون فوتبال بخواهد ادعاي مستقل بودن بكند، اما كيت‌هايش را از فدراسيون پزشكي و بدون هماهنگي با ما بگيرد، خود به خود با مستقل بودن منافات دارد، هر چند كه اگر فوتبالي‌ها در اين خصوص كتبا از ما تقاضاي كمك داشته باشند ما دريغ نخواهيم كرد.

طباطبايي خاطر نشان كرد: ما بايد گزارش عملكرد ساليانه خودمان را تا تاريخ دهم دي‌ماه به وادا بدهيم و در حال حاضر هم تمامي گزارش‌هاي ما، منهاي گزارش فدراسيون فوتبال آماده است كه اين اصلا چيز خوبي نيست. ما حتي در اين خصوص دو بار هم براي فدراسيون فوتبال نامه ارسال كرده‌ايم،‌ حتي حميد سجادي معاونت سازمان تربيت‌بدني هم صحبت‌هايي را در اين خصوص با مسئولان فوتبال داشته‌اند، اما متاسفانه همكاري خوبي در اين خصوص تا به امروز انجام نشده است.

در حال حاضر همانطور كه پيش از اين هم گفتم، اگر موردي در فوتبال و در مسئله دوپينگ بازيكنان آن پيش بيايد، معاونت فني سازمان تربيت‌بدني بايد پاسخگو باشند و اين حق سجادي است كه فوتبالي‌ها با سازمان تعامل بيشتري داشته باشند. در طول سال 2009 ميلادي ما 600 مورد نمونه‌گيري داشته‌ايم، كه 18 نمونه آن مثبت بوده است، هر چند كه طي روزهاي آينده نيز اين احتمال وجود دارد تا اتفاقات ديگري هم بيفتد. ما به لحاظ دوپينگ ورزشكاران خود در بين كشورهاي آسيايي ديگر در يك وضعيت متوسطي هستيم، در حالي كه در سال 2008 ميلادي كه ما المپيك پكن را هم داشته‌ايم، 55 مورد نمونه‌گيري داشتيم كه تنها 12 نمونه آن مثبت بود.

در سال 2009 ميلادي چهار مورد دوپينگ مربوط به پرورش اندام بود، در خصوص وزنه‌برداران هم بايد بگويم كه آنها در طول سال 2009 به دفعات توسط فدراسيون جهاني آزمايش دوپينگ داده‌اند، به طوري كه هر گاه ما به سراغ آنها رفتيم تا از آنها تست بگيريم، به ما اعلام داشتند كه فدراسيون جهاني اين كار را انجام داده و ما نيز براي اينكه موازي‌كاري نكرده باشيم، از تصميم خود منصرف شديم، اما در وزنه‌برداري جز كشور پرخطر نظير بلغارستان و يونان هستيم و همواره زير ذره‌بين فدراسيون جهاني وزنه‌برداري قرار داريم.

احمد: هاشميان: از دو ماه قبل براي دريافت كيت‌ها اقدام كرده بوديم
هاشميان رئيس كميته پزشكي و ضد دوپينگ فدراسيون فوتبال ضمن تائيد خبر ديدارش با جزايري در محل فدراسيون پزشكي گفت: اين ديدار به درخواست جزايري و با توجه به مسئوليت پيشين من در فدراسيون پزشكي صورت گرفت. در اين ديدار من مسئوليت جديد جزايري را به او تبريك گفته و با او درباره عملياتي كردن درخواست كيت‌هايي كه دو ماه قبل تقاضاي آن را داده بوديم،‌صحبت كردم و در نهايت نيز جزايري دستور داد تا 100 كيت تحويل فدراسيون فوتبال شود كه اين كار نيز انجام شد.

هاشميان در خصوص عدم ارسال گزارش فدراسيون فوتبال به ستاد مبارزه با دوپينگ گفت: ما گزارش خودمان را تقريبا يك ماه پيش ارسال داشته‌ايم و مستند آن هم در فدراسيون فوتبال وجود دارد،‌اما چنانچه نامه ما هم به دست ستاد مبارزه با دوپينگ هم نرسيده باشد، دوستان نبايد اين موضوع را رسانه‌اي مي‌كردند. من فكر مي‌كنم كه در اين خصوص شيطنت‌هايي در مورد فوتبال انجام مي‌شود،‌چرا كه اگر همين حالا هم طباطبايي بخواهند؛ ما آمار خودمان را به آنها خواهيم داد.

ما طي سال 2009 ميلادي 124 مورد نمونه‌گيري در رده‌هاي ليگ برتر دسته اول و دسته دوم داشتيم كه تنها دو نمونه آن مثبت بود. سعيد بيات در ليگ دسته برتر يك مورد مثبت ما بودند كه يك سال محروم شدند و رضا نصيري هم در ليگ دسته اول آزمايش‌شان مثبت بود و به دو سال محروميت دچار شدند.

هاشميان گفت: ما به خاطر اينكه ثبت سفارش براي كيت‌ها صورت بگيرد، سفارش خريد كيت‌ها را نمي‌دهيم، اما اگر همكاران‌مان در ستاد ملي مبارزه با دوپينگ صلاح بدانند، مطمئنا خودمان براي خريد كيت‌ها اقدام خواهيم كرد و مشكلي هم از جهت تامين هزينه خريد كيت‌ها و ارسال آن به آزمايشگاه‌هاي معتبر جهان نداريم، منتها ترجيح مي‌دهيم با توجه به اعتبارات سازمان تربيت‌بدني در اين خصوص ما موازي‌كاري با آنها انجام ندهيم.

در مورد اينكه برخي مي‌گويند كيت‌ها و شماره‌هاي آنها محرمانه است، بايد اين را بگويم كه شماره كيت‌ها وقتي ارزش پيدا مي‌كند كه به آزمايشگاه‌ها ارسال شوند. براي مثال اين كيت‌ها حالادر زمره اسناد معتبر فدراسيون فوتبال ثبت شده است و هنگام گرفتن آزمايش در يك فرم چهار صفحه‌اي به ثبت خواهد رسيد، كه يك صفحه آن به آزمايشگاه كنترل دوپينگ در آلمان يا سوئيس ارسال مي‌شود. يك نسخه در اختيار ورزشكار قرار مي‌گيرد. يك نسخه ديگر هم تحويل كميته پزشكي فدراسيون فوتبال كه مسئوليت كنترل دوپينگ با آنهاست مي‌شود.

هاشميان در ادامه گفت: ما بحث مبارزه با دوپينگ را يك امر مستمر مي‌دانيم و اعتقاد داريم كه بايد در اين راه فرهنگ‌سازي گسترده‌اي را انجام دهيم،‌هر چند كه در سطح كشور هم برنامه‌هاي خاصي را براي آموزش داريم.

رئيس كميته پزشكي و ضد دوپينگ فدراسيون فوتبال در ادامه گفت: بحث نمونه‌گيري‌ها با توجه به آئين‌نامه جديد به اطلاع اعضاي هيات رئيسه رسانده شده و به روز و بر اساس قوانين فدراسيون بين‌المللي فيفا مي‌باشد،‌كه اين آئين‌نامه طي يكي،‌دو هفته آينده به باشگاه‌ها ارسال خواهد شد. هر چند كه بنا داريم اين آئين‌نامه را ظرف 10 روز آينده نيز بر روي سايت خود قرار دهيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل