بازدید 12545

نذرهای سیاسی و هیئت‌های مذهبی

کد خبر: ۷۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶ 26 December 2009
ایام انتخابات 22 خرداد 88، هیئت‌های مذهبی حال و روز ویژه‌ای داشتند.

به گزارش خبرآنلاین هرچند در سال های اخیر برخی از جلسات مذهبی به بحث و جدل های سیاسی وارد شده بودند، اما اتفاقی که در این دوره رنگ و بوی ویژه ای داشت، نذرهای سیاسی بود؛ موضوعی که به مناسبت این روزها مرور آن بی فایده نیست.

بسیاری از عزاداران که در مراسم فاطمیه شرکت می کردند، در نذرهایی که برای پیروزی کاندیداهای مورد حمایت خود نیز سهیم می شدند.

حاج منصور ارضی که حمایت خود از محمود احمدی نژاد را تمام و کمال عیان کرده بود، در شب قبل از انتخابات در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به جای دعای کمیل، دعای جوشن صغیر خواند. این مداح اهل بیت اعلام کرد که دعای جوشن صغیر در برآورده شدن حاجات بسیار راه گشاست.

حسین سازور از دیگر مداحان حامی احمدی نژاد نیز در جلسه هیئت موج الحسین ختم 5 میلیون رای را برای پیروزی کاندیدای مورد حمایت خود نذر کرد و از مردم خواست تا قبل از شروع جلسه روضه خوانی هر شب تعدادی صلوات بفرستند.

البته این جریان از جلسات عزاداری به بیرون هم راه یافت و این نذرها با استفاده از اس. ام. اس فرد به فرد چرخید و بیشتر شد. نماز و صلوات و روزه و اذکار مختلف از جمله مواردی بود که در ایام منتهی به انتخابات از سوی مردم نذر می شد.

نذر 30 میلیون روزه برای کسب 30 میلیون رای از سوی حامیان احمدی نژاد و نذر 24 میلیون روزه برای کسب 24 میلیون رای از سوی هوادارن میرحسین موسوی از جمله این نذورات بود.

محمد اسماعیل اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان کشور هم در ایام انتخابات ضمن برشمردن تاثیرات مثبت روزه، از هوادان میرحسین موسوی درخواست کرد که برای پیروزی در انتخابات یک روز روزه نذر کنند.

ستاد میرحسین موسوی در روزهای پایانی قبل از انتخابات اعلام کرد که تمهیدات لازم به منظور برپایی آنچه نماز شکر به مناسبت پیروزی مهندس میرحسین موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مساجد بزرگ شهرها در روز 24 خردادماه خوانده بود صورت گرفته است.

جریان نذرهای سیاسی که منشا نخستین آن را باید در هیات های مذهبی جستجو کرد، در دوره های قبلی انتخابات نیز وجود داشت، اما هرگز با استقبالی که در دوره دهم داشت، مواجه نشده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل