بازدید 15001

پژوهانه یا حذف بی سر و صدای حقوق وعده داده شده به دانشجویان

با وجود تبليغات گسترده از سوی دولت در رسانه‌ها، مبني بر پرداخت حقوق ماهیانه، آن هم به همه دانشجويان دوره دکترا در كشور و سپس انتشار اخبار متنوع و دهن‌پرکنی چون ارایه لیست 11هزار و 942 دانشجو برای دریافت حقوق به معاونت علمی ریاست جمهوری، اکنون تبصره جدیدی به طرح اجرا نشده دولت اضافه شده است؛ هرچند ایجاد انگیزه با تشویق‌های مالی، کار ستوده‌ای است؛ اما...
کد خبر: ۷۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۱:۳۰ 26 December 2009

در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر پرداخت نکردن حقوق ماهیانه دانشجویان دوره دكترا در خبرگزاری‌ها منتشر شد که روشن نبودن ابعاد آن، اسباب نگرانی این دانشجویان را سبب شده است.

به گزارش «تابناک»، وقتی در پایان هفته پژوهش از سوی مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم اعلام شد که موضوع پرداخت حقوق ماهانه به دانشجویان دوره دکترا منتفی شده و این طرح در قالب حق‌التحقیق (پژوهانه) عملیاتی خواهد شد، دانشجویان بسیاری در پیام به «تابناک»، این موضوع را ضربه ای دیگر به جایگاه پژوهش و همچنین ادامه روند گذشته درباره دغدغه بی پایان تأمین دانشجویان این دوره برشمردند. از آنجا این ضربه وارد می‌شود که نگاه دانشجویان به دریافت پژوهانه کاملا ابزاری خواهد شد، زیرا دیگر ارایه پژوهش، تنها راهی برای دریافت حق التحقیق خواهد بود نه ضرورت انجام آن.

بر پایه این گزارش، با وجود تبلیغات گسترده از سوی دولت در رسانه‌ها مبنی بر پرداخت حقوق ماهیانه، آن هم به همه دانشجویان دوره دکترا در كشور و سپس انتشار اخبار متنوع و دهن پرکنی چون ارایه لیست 11هزار و 942 دانشجو برای دریافت حقوق به معاونت علمی ریاست جمهوری، اکنون تبصره جدیدی به طرح اجرا نشده دولت اضافه شده است، هرچند ایجاد انگیزه با تشویق‌های مالی، کار ستوده‌ای است، تبدیل حقوق ماهیانه موعود به شکل جدید، نوعی خلف وعده و به عبارتی، لغو بی صدای این طرح توسط دولت دهم است.

هرچند در زمان اعلام طرح یاد شده، بسیاری از کارشناسان در پرسشی ساده از چگونگی تأمین منابع این طرح سخن می‌گفتند، دولت مدعی بود که برای این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شده است، اما هیچگاه از زمان دقیق اجرای آن و محل تأمین بودجه اش سخنی به میان نیاورد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل لغو محترمانه این طرح باشد.
این بسیار روشن است که بحث حق‌التحقیق (پژوهانه) همانند بسیاری از طرح‌های دیگر محدوده مشخصی نداشته و معلوم نیست که چگونه این طرح از فرایند پیچیده و معیوب بروکراتیک ما خواهد گذشت تا بتواند موجب رفع نیازهای دانشجویان، آن هم به صرف پژوهشی خاص و نه همه حوایج ایشان باشد.

البته باید یادآور شد که مشکل امروز بسیاری از دانشجویان دکترا، تأمین ضروریات اولیه زندگی است؛ بنابراین، ارایه طرح پژوهشی از سوی دانشجویان، طبیعتاً نیازمند فراغت ذهنی است که با این روند نوعی دور باطل حاکم می‌شود. موضوع  محل تأمل دیگر، این است که دانشجویان در این مقطع تحصیلی عموما نصف دوره تحصیل خویش را صرف انجام پروژه یا تدوین رساله می‌کنند که خود در عمل ماهیت کاملاً پژوهشی دارد.

بنابراین، در صورت درستی این ادعا، آیا این رفتار با گروه عظیم پژوهشگران عرصه تحقیق و دانش آن هم در پایان هفته گرامی داشت پژوهش از طرف وزارت متبوع درست است؟
بنا بر سند چشم انداز بیست ساله، ایران باید به قطب نخست تولید علم در منطقه دست یابد، به نظر می‌رسد این هدف با سیاست‌گذاری اینچنینی امكان پذیر نباشد. دانشجویان دوره دكترا كه معمولا نزدیك به سی سال سن داشته و بعضا متاهل نیز هستند، نمی‌توانند از نظر مالی همچنان به خانواده خود تكیه كنند؛ بنابراین، مجبور به فعالیت‌های غیر علمی در محیط‌های صنعتی و تجاری می‌شوند و به این ترتیب، وقتی برای تحقیق و توسعه نمی‌ماند؛ بنابراین، تبدیل طرح اولیه به این طرح جدید می‌شود؛ یعنی عقیم گذاردن آن.

به نظر می‌رسد، ضروری باشد که وزارت علوم و یا معاونت علمی ریاست جمهوری مشخص نمایند که دلیل اعلام پر سرو صدای طرح پیشین چه بوده است؟ اگر آن طرح کارشناسی شده بوده است، پس چرا اکنون سخن از تغییر آن به میان می‌آید؟ آیا مدیران دستگاه‌های یاد شده به این نمی‌اندیشند که اعلام هر طرح و یا تغییر ناگهانی آن چه آثاری در برنامه‌ها و به دنبال آن، زندگی جوانان این کشور می‌گذارد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
انگیزه های مادی یکی از انگیزه های مغزهای فراریه. سن دانشجوی دکترا را در نظر بگیرید، دانشجوی 25-30 ساله که نمیتواند شغل تمام وقتی هم داشته باشه. همه که نمی تونن مثل ..دکترا بگیرند! وقتی دانشگاه امریکایی یا اروپایی 4500$ در ماه به دانشجوی دکتراش میده فرض کن ...
بنده به عنوان يك دانشجوي دكتري به دوستانم توصيه ميكنم كه گول اين حرفها را ننخورند! و سر كار روند. يكي نيست بگه مگه.. داريد كه هر از چند گاهي با اين وعده هاي ...آنهم به مثلا كساني كه هم به راحتي دسترسي به اخبار دارند و هم حافظه ي به تصديق آقايان بلندمدتي دارند آنها را دچار شك و ترديد ميكنيد؟ آخه بايد روي كدام وعده حساب كرد. آقا جان هيچي نميگفتيد. ما كه چيزي ازتان نخواستيم.
ای آقا،
اینا همش وعده و وعیده
کی به فکره دانشجو هستش!
بد بخت دانشجویه دکترا که از همه باید بیشتر درس بخونه و از همه بیشتر هم زجر بکشه!
همه چی مون به همه چیمون میاد، خوبه دیگه!
دانشجویان دکترا در سن و سالی هستند که درگیر مسائلی مثل ازدواج و ... می شوند بنابراین تعیین حقوق ماهیانه می توانست از بار مشکلات مادی انها کاسته و باعث شود که بهتر بتوانند بر روی موضوع تز خود تمرکز کنند. بنابراین لغو چنین حقوقی (که نسبت به دانشگاههای خارجی ناچیز است) باعث لطمه شدید به عملکرد انها می شود که در بلند مدت به زیان کل مملکت است زیرا اگر قرار باشد پیشرفتی ایجاد بشه از طریق همین تحقیقاته
همه چی مون به همه چیمون میاد، خوبه دیگه!
من به عنوان یک دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه تهران، عرض می کنم بیچاره کسانی که فریب این سخنان رو می خورند. 1سال سر کار نرفتن! اشتباه بزرگی بود که درصدد جبران اون برآمدم
سه سال پیش گفتند بعد از چند ماه. آخرش دیدیم کشکه اومدیم تو بلاد کفار درس بخونیم که خدا را شکر پول کافی میدن به دانشجوی تحصیلات تکمیلی
من دانشجوی دکترای رشته .... در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه..هستم. سایت دانشجویان دکترای این دانشکده 4 تا کامپیوتر داره که همشون ویروسی هستند و درب و داغونه...از سایر امکانات اونجا می تونم به پرده پاره پاره یک فلاکس آب بزرگ و یه میز پر از گرد و خاک و سوسک و... اشاره کنم. اونوقت اساتید از ما انتظار دارند که مشکلات علمی مملکت را هم هم کنیم. تو رو خدا یه کامپیوتر برای ما بخرین ماهی 500 هزار تومن پیشکش تون!!!!!!!!!!
بنده یکی از این دانشجویان دکتری بودم که تا وقتی که تو ایران بودم حتی نمیتونستم یه سر پناه برا خودم جور کنم. هر چند استخدام دولت بودم ولی رییس بنده به دلیل اینکه بنده دانشجو بودم منو از اضافه کار و همه چی محروم کرد و البته بیشتر از ترسش بود چرا که مرتب تر از بقیه سر کار بودم. ولی به هر حال تا وقتی که تو ایران دانشجو بودم من هیچ شبی بسشتر از ۴ سلعت نخوابیدم چرا که باید پروزمو شبا انجام میدادم به هر حال درسم تموم شد و بلافاصله برای فوق دکتری از یاران خارج شدم. من واقعا حسرت میخورم وقتی میبینم که دانشجوی دکتری تو ارواپا بهترین زندگی داره و سالی چند تا مسافرت تفریحی و علمی میره. گول این حرفها رو هم نخورید از این وعده ها زیاد دادن. واقعا ....که معلوم نیست پول اینهمه نفت کجا به باد میره.
من یک دانشجوی دکترا هستم. به خدا از خانواده ام خجالت می کشم.سربار شون شده ام.نمیدونم چرا برای بعضی ها...عین آب خوردنه
من به عنوان یک دانشجوی دکترا که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستم معتقدم مستقیما به دانشجویان دکتری حقوق دادن و همچنین پرداخت پژوهانه هر دو اشتباه است. میبایست وزارت علوم به اساتید دانشگاه ها بودجه ای سالانه به عنوان گرانت اختصاص دهد تا اساتید با در نظر گرفتن نیازهای روز کشور، موضوعاتی را برای تحقیق مشخص کرده و به تبع آن دانشجوی دکتری بگیرند و به ازای کار در آن حوزه تحقیقاتی یه دانشجویان حقوق پرداخت کنند. بدین ترتیب هم از دانشجویان حمایت شده و هم تزهای دکتری در راستای نیازهای روز کشور کانالیزه می گردد همچنین جایگاه اساتید دانشگاه به موقعیت واقعی و مورد انتظار خواهد رسید. با تشکر کاظم
من در سال 1374 وارد دوره دكتراي دانشگاه علوم پزشكي تهران شدم. قرارداد تركمانچاي كه امضا كرم شامل ممنوعيت كار در خارج دانشگاه بود. من شهرستاني و ساده لوح بودم و پابند قرارها اما دانشگاه رند بود و تابع منافع! از ما در مراكز درماني خودش به عنوان شيفت شب كار كشيد به صورت استثماري. من زندگي يا توقع ويژه اي نداشتم اما بالاخره بايد كرايه تاكسي و اجاره خانه را مي دادم يا نه؟ شب مي رفتيم حمالي با قيمت مفت و صبح تا عصر هم خركاري در دانشگاه! همه هم طلبكارمان بودند. خلاصه هنوز كابوس ها و عواقب آن مدت باقي است. اينها هم همه اش وعده سر خرمن و حرف مفت است. كسي هم مجبورشان نكرده از اين قول ها بدهند اما چون حرافي يك فضيلت است اول حرفش را مي زنند بعد مي بينند تمايل يا عرضه انجامش را ندارند مي زنند زيرش. به همين سادگي!
دوستان لطفا با امور علمی، علمی برخورد کنید. هر پرداخت در حوزه دانشگاه باید تحت نظر و کنترل و پایش وزارت علوم وفناوری باشد نه جای دیگر. ثانیا حتی فرنگی هم مثل امریکا که ما می شناسیم اینگونه پرداخت ها رایگان نبوده و در ازاء انجام کار اموزشی(TA) یا کار پژوهشی (RA) می باشد.
سلام و ممنون از تابناک
فقط میگم ما دانشجویان دکتری را دریابید
من واقعا به سختی پول کپی و پرینت هایم را در میارم و اگر غذای خوابگاه نبود که نمیتونستم ادامه دهم
ندادن حقوق باعث افت تحصیل خواهد شد و همچنین رفتن و بورس شدن در دانشگاههای خارج ازجمله امریکا
اکثر دوستان من بورس شدن واقعا میگم و الان دسته جمعی با هم هستن
سلام. مامن دانشجوی phD هستم درمالزی. سرزمین کفار هم نیست. اینجا داریم ماهی 600.000 تومان فلوشیپ میگیریم و شهریه هم پرداخت نمیکنیم. من و امثال من بقول معروف مغز هم نیستیم وفرارهم نکردیم. اما واقعا وقتی کامنتهای دوستان رو میخونم متاسف میشم. ما چه گناهی کردیم که این حال و روزمون شده؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟؟ تا کی مملکت ما باید وضعش این باشه؟؟؟ دانشجوی دکترا که عمر مفیدشو در این راه صرف کرده واقعا این حقش نیست.
ما که داریم می ریم و از همون اول هم می دونستم این وعده های تو خالی رو!
بنده دانشجوی دکتری هستم.(رتبه اول دانشگاه). از ابتدا هم مشخص بود بحث حقوق فقط در حد حرف است. به دوستان عزیز دکتری توصیه برادرانه می کنم زودتر از تز خود دفاع کنید و از این مملکت فرار کنید . زیرا این کشور به نیروی تحصیل کرده نیازی ندارد .
حقوق دروغی بزرگ بود . دوستان عزیز دکتری، پژوهانه هم دروغی بزرگتر است.
دانشجوی دکتری هم باید کار کنه هم درس بخونه هم نخبه باشه هم پول بده مقاله بده ازدواج کنه بورسیه نشه ....عزیزم گول حرفهای مفت و دل خوش کن رو نخور درستو بخون
خداییش من نمی دونم کشوری که این قدر در برابر دانشجوهاش بخصوص دانشجویان دکتری خودش بی تفاوت باشد چه انتظاری از دانشجوهاش داشته باشه که نسبت به کشور غیرت داشته باشند و از کشور نرن اون هم کشوری با این همه منابع! حالا اگه نداشتیم یه چیزی! برای همه جا و تمام ول خرجی هامون ، همه طرح های ناقص مون پول داریم نوبت به حساس ترین قشر کشور مشکل مالی پیدا میکنیم بعد دم از نخبه پروری میزنیم. میگین جوونا برن ازدواج کنن مگه ...اند.
ما الان داریم با ماهی 70-80 تومن پول بابامون روزگار میگذرونیم اون وقت یه پیشنهاد ماهیانه 3-4 میلیون که میشه معلومه بدون هیچ برو برگردی قبول میکنیم.
ان شاالله موقع انتخابات بعدی از خجالت دانشجوها هم در میان
واقعا به عنوان یک دانشجوی دکتری شرمسار خودم هستم. شاید اگه منم رفته بودم دیگه اینقدر تحقیر نیمشدم. اینم تاوان درس خوندن: 30 سالمونه و هنوز هیچ.....تحقیق؟!پژوهش؟!! زیر نظر اساتیدی که بعضا خودشون مقاله ..میکنن؟
اینها زمانی که ما دانشجوی دکتری بودیم با همین شرایط بورسمون کردن و یه تعهدی از ما گرفتن که زندگیمونو باید براش بدیم تا از شرش راحت شیم حالا میان به شما مفتکی پول بدن بنده های خدا
خلایق هرچه لایق
من یک دانشجوی دکتری توی یکی از دانشگاه های مطرح پایتخت هستم. به شما پیشنهاد میدم یک لیست تهیه کنید از دانشگاه های سرتاسر جهان اعم از اروپا و آمریکا ببینید آنها چه پرداختی به دانشجوهای تحصیلات تکمیلی خود دارند. از سویی یک مقایسه هزینه هم بکنید: ببنید توی آن کشورها و کشور ما هزینه تمام شده ماهیانه چقدر است.
براحتی می شود نتیجه گرفت که دانشجویی که پی از 4 تا 6 سال تحصیل در خارج از کشور به ایران برمیگردد، چه سرمایه ای از لحاظ مالی داره. ولی خوب دانشجوی اینجا باید تازه از صفر شروع کند، اگه حتی زیر صفر نباشه.
دو تا نکته میگم که شما یکم در موردش فکر کنید:
1- با این اوصاف در بسیاری از دانشگاه های مطرح ما رویکرد بر این است که کسی را بعنوان هیات علمی جذب کنند که یک دوره در خارج از ایران تحصیل کرده باشند. این دسته از اساتید محترم ما که این چنین ادعایی میکنند حتی به خروجی دانشگاه خود اعتماد ندارند. درصورتیکه هیچکدام از اساتید جدید که از دانشگاه های باصطلاح خارجی آمده اند، حتی نمی توانند زمینه تخصصی خودشان را درست و قابل فهم درس بدهند.
2- در بسیاری از کارهای آزمایشگاهی ما مجبور هستیم اول از جیب خودمان خرج کنیم. گاهی اوقات برای تهیه ابزار باید کجاهای تهران بریم که یک فرد عادی حاضر نیست آنجاها پیداش بشه. حالا بماند، جالب آنجاست که این پول ما باید بعدن توی جلسه دانشکده مظرح بشه و اگر مورد قبول بود، بعد از ماه ها اگه خدا بخواهد بر می گردند.
حالا خداییش شما جای ما بودید از درس خواندن توی ایران راضی بودید. آخه به چی باید دل ببنیم.
به نظر ميرسد اين مسئله هم مانند بسياري از مسائل بيشتر كاربرد تبليغات انتخاباتي داشته و حال كه آقايان بر خر مراد سوار شده اند بايد با اضافه كردن يك تبصره ، بي سر و صدا ملغي شود. ممنون از اطلاع رساني تابناك.
دانشجوی دکترایم که روزگارم بد نیست یعنی می توانم زنده بمانم. اما چگونه می توانم ایفای نقش کنم. نقش معلمی. نقش جهت دادن. در صورتیکه درگیر ابتدایی ترین نیاز های زندگیم. چگونه کشور می خواهد با نسل جدیدی از اساتید جوان که نیازهایش همه به تعویق افتاده ، ابر قدرت شود. مسئولان به چه می اندیشید و در کجا سیر می کنید،
خدایا بدرستی که هیچ فقری بالاتر از نادانی نیست
خوبه ديگه. هم پول زيادي نمي دن، هم قبلا منافع تبلغاتشو بردن و منتشو سر ما گذاشتن. هم يه آماري جمع مي کنن يه وقت يه دانشجوي دکتري نخواد دم در بيآره و يه تحقيق ناجوري بکنه. بالاخره همه آمار و نظارت بر کل فعاليتهاي دانشجويي بايد دست دولت باشه ديگه. بخصوص براي اون دانشجوهايي که ستاره دارند يا تنشون مي خواره.
به اين ميگن يک تير و صد نشون...
من دانشجوی ارشد علوم کامپیوتر هستم. این هم برگ زرین (گاف ) دیگری در کارنامه مدیریتی دولت . به خدا هر چی بیشتر فکر میکنم بیشتر پشیمون میشم که درس خوندم !!!!!!!
من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هستم من و دوستانم در شرایطی قرار داریم که می تونیم انتخابی غیر از ایران نیز داشته باشیم.
وقتی در خارج از کشور با حقوق خوب می تونی کار پژوهشی انجام بدی، با اون حقوق می تونی سایر نقاط ضعف زندگی ات رو بپوشونی چرا باید ایران بمونی
اینقدر مشکلات مادی اینجا داریم که مجبور به رفتن میشیم!!!!
از اول میدونستم که دروغی بیش نیست!
من به عنوان یک دانشجوی دکترای مهندسی شیمی دانشگاه تهران، و فارغ التحصیل رتبه اول در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، عرض می کنم، اگر واقعا تمایل به پژوهش و درس خواندن دارید حتما به خارج از کشور بروید. اینجا دیگر هیچ نقطه روشنی برای ماندن وجود ندارد. نتیجه ای که خیلی دیر به آن رسیدم....
من دانشجوی دکتر ی دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران هستم . در به در دنبال 4 واحد تدرس توی یه دانشگاه آزاد، پیام نور، شهرستان و ... هستم پیدا نمی شه اگه کسی سرغ داره کمک کنه تو رو خدا به من در راه مانده کمک کنید
اصلا سوال اصلی این هست که مگه همه باید دکترا بگیرند؟ این همه دانشجوی دکترا برای چیست؟ افزایش ظرفیت بی حد و حصر دوره دکترا ما را به کجا میبرد؟ حالا فرضا که حقوق هم بهشون دادن. بعد که فرغ التحصیل شدن چکار کنن؟ شغل کجاست برای این همه دکتر بیکار؟ بنده سال 83 دکترا قبول شدم. در خوابگاه ما 5 سوئیت 4 نفره دکترا بود. الان شده 56 سوئیت همه دکترا !!! (دانشگاه چمران اهواز)
در تمام دنیا ماهی حداقل 2000 دلار + تمام شرایط لازم را در اختیار دانشجوی دکتری قرار می دهند اما در ایران فقط تهدید می کنند حق کار کردن ندارید. شما هم ماهی 2 میلیون به دانشجو دکتری بدهید اگر کسی کار کرد ...
(( حذف بی سر و صدا ! ))
ما واقعا جامعه اسلامی داریم؟؟؟؟؟؟؟
ببخشید ما هم لیسانس فوق دکترا را بدوت حقوق گرفتیم از بهترین دانشگاه مقاله هم در الزویر ای اس ای هم چاپ کرد یم از فوق به بعد هم از بابا یک قرون نگرفتیم این حقوقها را هم نگرفتیم وقتی این همه فقیر و محتاج در کشور داریم این مبالغ کلان را بدهیم که چی دانشجو اگر دانشجو باشد یا همان تزش می تواند در امدزایی کند
نخبه ای که محتاج دولت باشد و بخواهد حقوق بگیر دولت شود نخبه نیست
تنها در رشته های انسانی که ساپلایر صنعتی نیست موافقم حمایت شود
چاپ فرمایید
این بساط نخبه را هم جمع فرمایید هرکسی تو این مملکت با چاپ یک مفاله شده نخبه یا یک اختراع بدرنخور
من دانشجوی دکتری رشته .... از دانشگاه تهران هستم. در سه سال گذشته به خاطر وطن دوستی و احساس دین به تمام کسانی که برای حفظ این مملکت جان دادند(خص.صا شهدای جنگ تحمیلی) در حدود 10 پروژه صنعتی با نهادهای دولتی کار کردم با حقوق ماهی 426 هزار تومان. در آخر مجبور شدم به اعتبار یکی از همین پروژه ها که بدون حمایت مالی کسی انجام داده بودم، به بلاد کفر!!! برم. اینجا زندگیم خیلی هم خوبه و در انتظار روزی هستم که در سرزمین مادری ام، ایران جاویدان، مثل برخی از این مسئولان ..که دیدم و ماهی چند میلیون حقوق میگرفتند به من ماهی 1میلیون( نه بیشتر) حقوق بدهند تا درآمد ماهی 2800 دلاری اینجا رو در دوران دانشجوی رها کنم و بیام به سرزمینم. چون نسبت به چمران و همت و باکری و دائی شهیدم احساس شرم میکنم ولی به کی قسم بخورم نمیتونستم با ماهی 426 هزار تومان اجاره خونه و مخارج زندگیمو تامین کنم. سپاسگزار میشم این پیامو بذارید تا مردم ایران فکر نکنند که ما دانشجویان دکتری وطن فروشیم
من یک دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی هستم. آقا اینها پول کارمند های دولت رو ندارن بدن اونوقت شما انتظار دارین دانشجوی دکتری که فقط یه دانشجوست ماهی فلان تومان پول بگیره. زهی خیال باطل. اینها در امر برنامه ریزی و مدیریت آخرشن به مولا.
اگه پول گفته شده رو بیارن دستمون هم بدن من که باور نمیکنم. ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان.
به قول سهراب: دل خوش سیری چند؟!!!!
من دانشجوی ارشدم، حقیقتا" از خونوادم خجالت می کشم، تا کی می خوام سر بارشون باشم! تنها امیدم برای درس خوندن اینه که از این کشور برم! برم جایی که حداقل یه سرپناهی برای زندگی داشته باشم! یه جایی که مجبور نباشم به خاطر سه وعده غذایی که تو خوابگاه بهمون می دن! منتشون رو بر سرم تحمل کنم! حقوق دکترا و .. بماند.
حقوق دکترا بماند وزارت علوم اینترنت رو هم از ما دریغ می کنه!!! تنها وسیله ای که برای ارتباط با دنیای علم داریم! الان یک سال دنبال خرید یک کتاب از آمریکا هستم هنوز نتونستم بخرم! اون وقت شما صحبت از حقوق می کنید؟
به قول اون حکایت کتاب ادبیات:
مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!!!
نتیجه کیفیت پایین دوره های دکتری مخصوصا در رشته های پزشکی داره خودشه نشون میده. وقتی بیشترین شکایات رسمی مردم در مورد مسائل درمانی از پزشکان است یعنی اینکه پزشکان ما تخصص لازم برای درمان بیماریهای حتی ساده را هم ندارند. ما واقعاً نمی دانیم به چه کسی باید شکایت برد امیدوارم وضع از اینی که هست بدتر نشه. آقایان و خانمهای سیاستگذار خودشان را درگیر الفاظ کرده اید. در همایش سوم نخبگان جوان وقتی یه نماینده مجلس که خودم بهش رای داده بودم صحبت کردم چنان با تحقر با من سخن می گفت گویی همین الان از نزد خدا آمده بود...ما نیاز به تحولات عملی و بالابردن کیفیت آموزش داریم یکی از این راهها تامین دانشجویان مقاطع دکتری است. ساده ترین کاری که آقایان در وزارت علوم کردهاند دست کاری آیین نامه ارتقا بود نمی دانم به چه منظور..
مشکلی نیست ...میریم بلاد کفر
سلام-من دانشجوي دکتراي برق داخل کشور بودم که با چاپ مقالات علمي در بهترين مجلات علمي (IEEE T on information theory) فارغ التحصيل شدم. با بدبختي تمام- يکسال فرصت مطالعاتي اروپا بودم و از آن به بعد به همه توصيه ميکنم وقتشونو تو کشور تلف نکنند. اينجا درس خوند زياد مهم نيست. از سربازي که نجات پيدا کنم يه روز تو ايران نخواهم ماند. لازم به ذکر است که بنده سابقا از مخالفان جدي خروج از کشور بودم
من دانشجوی سال پنجم دکترای کامپیوتر هستم. در این 5 سال همیشه در حول و حوش هفته پژوهش ، سر و صدای حقوق دادن به ما شروع می شد و به فاصله یک هفته هم کاملا فراموش می شد. اینها همه تبلیغات است و دیگر هیج...
شما را به خدا قسم مي دهيم، اين بازيها را تمام كنيد به هر چه كه باور داريد قسم، ما موش ازمايشگاهي نيستيم، بابا ما اصلا نيازي به پول نداريم. من يكي از اون بيچاره هايي هستم كه رفتم سراغ درس. از دوره كارداني تا به الان كه دكترا هستم. باور كنيد از درس خواندن در اين شرايط بيزارم.
ترس از عدم تأمین مالی در زندگی، شاید مهمترین دلیل من برای ادامه ندادن تحصیلات دکتری باشد. حالا اگه بعد از ۵ سال دکتر شدیم ... انوقت تازه باید توی سر خودمان بزنیم که چور پول در بیاریم! آخر دیگر دانشگاه آزاد هم دکتری دولتی را هیئت علمی نمی‌کند!
من بدبخت چی بگم؟ دانشجو دکترای دانشگاه آزاد هستم. بدون هیچ درآمدی- بورسیه نتونستم بشم. پدر ، مادرم رو از دست دادم که شاید میشد روحیه بدند بهم توی سه سال اخیر. هشت و نیم میلیون چک برگشتی دانشگاه گلوی منو داره فشار میده و برای پایان نامه هم باید 16 و نیم میلیون دیگه پول پرداخت کنم! نه راه پس دارم و نه راه پیش!
دانشجوي دكتري فردوسي مشهد هستم
دو سال پيش دانشگاهي در مالزي براي كنفرانس رفته بودم تمامي دانشجويان دكتري داخلي و خارجي را ماهيانه 1000 دلار مي دادند.
ما از مالزي فقيرتريم؟؟
اولین پیامد چنین خلف وعده هایی، افزایش بی اعتمادی مهمترین قشر دانشجویی کشور (دانشجویان دکتری) خواهد بود که نتیجه این بی اعتمادی و سرخوردگی، تلاش روزافزون آنها برای انصراف از دکتری در داخل و رفتن به خارج کشور برای ادامه تحصیل و یا بی انگیزگی در ادامه تحصیل در داخل کشور خواهد بود. دانشجوی دکترایی که قادر به تامین زندگی خود نباشد، برای پژوهش هم وقعی نخواهد نهاد!
من به عنوان یک دانشجوی دکترای کامپیوتر، همواره شاهد بودم که بیش از 70 درصد هم دوره ایهایم، برای امرار معاش، بخش اعظم وقت خود را به کار در خارج از دانشگاه مشغولند و پژوهش دکتری، اولویت آخر آنها به حساب می آید. از سویی، دوره دکتری، مقطع خاصی است که دانشجو باید تمامی وقت خود را صرف پژوهش کند و کج دار و مریض رفتار کردن، محصول علمی قابل توجهی نخواهد داشت. بسیاری از دوستان من حاضر بودند که با آغاز پرداخت حقوق ماهیانه، از کار بیرون دست کشیده و تمامی انرژی و توان بالای علمی خویش را صرف پژوهش و پیشرفت دانش در کشور کنند. اما با اتفاق به وجود آمده، دولت باید منتظر افت بیشتر در عرضه های پژوهشی کشور باشد. حیف....!!!!
من دانشجوی دکتری دانشگاه .... هستم به خدا برا تامین حدااقل نیاز های اولیه خودم و همسرم موندم، بورس گرفتن هم دیگه امری محال شده، دلمون به این ماهی 500 تومن خوش بود که.....
من و امثال من چطور می تونن با خیال اسوده و بدون دغدغه تولید علم داشته باشن؟
من دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تهران هستم . می خواستم به این آقایون بگم شناختتون رو از داشجوها بیشتر کنید شما که با عوام سرو کار ندارید در مواجه با دانشجو دقت کنید که چی می گویید. چیزی نگید که توش بمونید. از اول هم ما میدانستیم این حرفها شعاره. ولی ترا خدا خودتون سبک نکنید ما تا شما ژست می گیرید حرف بزنید می دانیم که چی منظور واقعی دارید
من از دانشجویان دکتری دانشگاه تهرانم واقعا تأسف می خورم وقتی با شأن و منزلت ما بازی میشه چرا وعده دروغ می دهند؟ چرا بدون نیاز جامعه دانشجو می گیرند؟ چرا دانشگاهها دانشجویان را قبل از امتحان جامع بورس نمی کنند؟ چرا سازمانها طرح های تحقیقاتی را به دانشجویان نمی دهند و حتماَ باید پای یک استاد در میان باشد؟ ما را به رخت و چوپ شبانی فریفته اند .این شعارها مال زمان ...... است که الان پرونده اش بسته شده است ( خواهشاَ درج فرمایید برای یک بار )
واقعا اگر دانشجوی دکتری تمرکز کافی برای انجام فعالیت های پژوهشی نداشته باشد چگونه می توان انتظار کارهای علمی با کیفیت بالا را از ایشان داشت.
دانشجوی دکتری: ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان!
من هم یه دانشجو دکتری هستم. همه اطرافیان می گفتن دروغه ولی من ته دلم هنوز یه ذره امید بود. ولی آخرش دیدم نه دروغ محض بود!!!!!!!!! حالا هیچ امیدی به کار پیدا کردن را هم ندارم، مثل یه سرابه!!!!!!!!!
بنده دانشجوی دکترای فیزیک هستم. همسرم هم دانشجو است. من از اول هم می دانستم این قضیه حقوق ماهانه، الکی است. فکر کنم آقایان هیچی نگویند سنگینتر هستند. خبر پرداخت حقوق به دانشجو را با سر و صدا اعلام می کنند و خبر لغو ان را یواشکی. ما می مانیم و جواب دادن به خانواده و آشنایان که : وضعتون خوبه ، چرا دیگه اعتراض می کنید!
انگار ما وظیفه داریم از جانب دولت تکذیبیه صادر کنیم.

بر پدرتون صلوات که به قول یکی از نظرات بالا انگار .. دارید!
از درايت دولت مخلص و دولتمردان عزيز تشكر مي كنيم؛ چرا كه با اين كار جلوي فساد مالي احتمالي در اثر نشت منابع مالي از معاونت مربوطه را با اقدامي انقلابي و به موقع گرفتند. سپاسگذاريم
من دانشجوی دکترای اقتصادم راستش نمیدونم چطوری مسئولین حساب کتاب می کنن، میگن تمام وقت باید دانشگاه باشید و بیرون کارم نکنید، حقوقم به شما نمیدیم، یعنی با باد هوا اموراتتونو بگذرونید. حالا منی که راحت میتونستم برای ادامه تحصیل برم خارج و به خاطر عشق به کشورم موندم میخاید مثه .... پشیمون نباشم. واقعاً دسستون درد نکنه که تند تند میزنید زیر قولتون .....
دولت به دنبال گرفتن مترو تهران است حالا صبر کنید حداقل 4 سال دیگر .
بنده هم دانشجوی دکتری در یکی از مثلاً بهترین دانشگاههای ایران هستم خوشبختانه قبل از قبولی در دوره دکتری برای امرار معاش در یکی از شرکتهای خودرو سازی استخدام شدم حالا فکر کنید به عنوان یک دانشگاهی شاهد تمامی نارساییهایی که در دانشگاه شاهد بودیم صنعت هم به آن اضافه شده است انگار که یک سیستمی درست شده است که در همه عرصه ها مشغول ...هستند باند بازی در این کارخانه ها بیداد می کند و البته مسول این نابسامانیها دولت محترم نیست بلکه این مریخی ها هستند که کارها را خراب می کنند.
من دانشجوي مقطع دكتري دانشگاه تربيت مدرس هستم. فكر ميكنم وقتي كه رهبري نسبت به «توليد علم» و «جنبش نرم افزاري» توصيه و تاكيد كردند، دولتمردان به فكر افتادند تا در اين زمينه كاري كنند وگرنه پيش از اين كسي چنين اهتمامي نداشت. اين توصيه رهبري نيز مثل خيلي از توجهات و تاكيدات ايشان زمين ماند و صرفا يك سري كارهاي تبليغاتي و ظاهرسازانه صورت گرفت تا چنين القاء شود كه برنامه ريزي عملي صورت گرفته است. مثل همين طرح حمايت مالي از دانشجويان غير بورسيه دكتري.
اگر كسي صدايش به گوش رهبري ميرسد، به ايشان بفرماييد كه اگر صلاح ميدانند دوباره بر موضوع «توليد علم» تاكيد و توصيه كنند و ميزان اهتمام به آن را مطالبه كنند، تا دولتمردان بجاي ماجراجويي و انتقام كشي از رقيبانشان، به فكر آينده كشور بوده و از تلف شدن پتانسيلها جلوگيري شود.
به اميــــد روزهايي بهتر.
چه واژه ی غریبی "کاشناسی شدن یک طرح".
وقتی اساتیدی که خود ادعای درک دانشجو رو دارند ولی در عمل باید مثل یک رباط بی چون و چرا کار کنی و دم نزنی، دیگه از بالا تر چه انتظاری دارید.
من به دنبال اتاقی خالی روزهاست می گردم تا از اینجا بروم...
یکی از مشکلات دیگه اینه که اساتید دانشگاه در ایران مانند دانشگاهای خارج گرند(پروژه پولی) ندارند.
واقعا متاسفم كه تو مملكت ما درس خوندن اينقدر سخته. اما كارهاي ديگه ... اونوقت ميگن چرا جوانها ميرن تو خيابون ها ... ميشن. يك دانشجو
من دانشجوی دکتری م شیمی پلی تکنیک هستم. یکی از دلایلی که برای دکتری خارج اقدام نکردم همین وعده های داده شده بود.!! و الان از این موضوع خیلی پشیمانم.
من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه شریف هستم! اگه یه سری به شریف بزنید می بینید که بالای 90% بچه ها اقدام می کنند برای تحصیل در کانادا و امریکا! این از نتایج همین بی فکری های آقایونه! ما که داریم میریم بیچاره کسائی که تو این وضعیت دارن ایران دکتری می خونند!!!
امیدوارم آخر و عاقبت بقیه وعده های دولت محترم و با برنامه! (مثل هدفمند کردن ....) مثل این حقوق دانشجوای دکتری نشه.
من دتنشجوي دكتري دانشگاه فردوسي هستم به خدا از روي همسرم شرمنده ام...
به خدا دانشجويان دكتري چه حسابي روي حقوق كرده بودند هميشه صحبتهاي آقاي بختيارينژاد نقل محفل بچه هاي دانشگاه بود همه انگيزه ژيدا كرده بودند همه ميخواستند كارهاي بيرونشون رو تعطيل كنند تمام وقت روي تزشون كاركنند چه جو با نشاط و سرشار از اميدي بوجود اومده بود اما خبر بد رو همه شنيدند حالا بيا ببينشون هيشكي انگيزه كار نداره جو نااميدي وافسردگي همه را فراگرفته از هرچي وعده است بدشون ميياد فكر ازدواج رو از سرشون بيرون كردند سستي ورخوت سايه انداخته خداكنه كه تو اين وضع روحي فكربد خودكشي و.. به سركسي نزنه.....
آخه كل ژولي كه ميخواستند براي حقوق هزينه كنند اندازه بودجه سالانه يكي از اين باشگاههاي دولتي نميشد واي بر ما كه حاضريم پول ميلياردي بديم يه بازيكن بيسواد كه زير ابرو برميداره تابزنه زير توپ فوتبال اما حاضر نيستيم به همون اندازه صرف پيشرفت مملكت كنيم.
تابناك ما دانشجويان دكتري فقط ميتونيم به شما اعتماد كنيم لطفا نگذاريد حق بچه هاي دكتري پايمال بشه
من دانشجوي دكتري دانشگاه فردوسي هستم يكي از بچه هاي دكتري كه براي ازدواج داشت آماده ميشد بخاطر منتفي شدن مساله حقوق داره ازدواجش را بهم ميزنه
از سایت تابناک می خوام تا هر جوری شده نظراتی که تو این صفحه نوشته شده رو به اظلاع عموم مردم برسونه.تا مردم هم شرایط ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی رو بفهمن.خواهش می کنم.ممنون
دوست عزيزي كه به قول خودتون با يه دونه مقاله الزوير دكتر شدي و بعد از فوق ليسانس (!) از جيب پدر محترمتون نخورديد واقعا براي اين طرز فكرتون متاسفم. اولا اگه شما با يه مقاله آي اس آي دكتر شدي من با سه تا مقاله آي اس آي و هشت تا مقاله كنفرانس بين المللي تو مهندسي برق فوق ليسانس گرفتم و الان دانشجوي دكتراي داخلم و زودتر از شما يعني بعد از ليسانس استقلال مالي پيدا كردم و شكر خدا رشته تحصيلي ام هم جوري هست كه اگه بخوام تمام وقت كار كنم ميتونم پول كافي هم دربيارم ولي بدونيد كه طرز فكرتون به هيچوجه درست نيست و واقعا خودخواهي محضه. شايد مسئولين ما هم مثل شما اينجور اشتباه دارند فكر ميكنند. دانشجو كه نبايد اونقدر به خودش فشار بياره كه از پركاري مريض شه. وقتي دانشگاه كار بيرون را ممنوع ميكند و حضور تمام وقت ميخواهد و شما از ارائه نتايج پايان نامه به خارج دانشگاه منع ميكند و تعهد ميگيرد كه نتايج پروژه مال دانشگاهه و وقتي مراكزي سر پايان نامه قرار داد ميبندند استاد راهنما و دانشگاه پول را ميگيرند و چيزي به دانشجو نمي دهند دانشجو چطور بايد امرار معاش كند؟ در دوره فوق ليسانس من مركز مخابرات ايران سه ميليون تومان به استاد راهنمام پول داد كه يك ميليونش سهم من بود. خودم سه ميليون صرف ثبت نام و ارائه مقالات در دوره ارشد كردم دانشگاه و استاد يك ريالش رو هم ندادند سهم يك ميليون توماني من از حمايت مركز تحقيقات مخابرات رو هم پرداخت نكردند در حاليكه اين پول را به طور كامل يك سال است كه دريافت كردند. اونوقت يكي از دوستان محترم بگن پولو گرنتو بديد دست استاد! عزيزاي من اساتيد محترم تمام گرنتها رو به حسابهاي شخصيشون واريز ميكنند. دانشگاه ما داره سالي پانزده ميليون تومان به استاد راهنماي فعليم گرنت ميده يه قرونش رو هم ما نميبينيم كه صرف آزمايشگاه يا تحقيقات بشه آخه اين چه وضعيه. بازم ميگيد پولو بديد دست استادا.
به به ميبينم كه همه خوانندگان تابناك يه هويي شدن دكتر و فوق دكترا.
البته املا و انشاء ها كه مثل سيكل داراست.
واما در مورد اين طرح و خارج از سياسي كردن همه امور اگه اجراء بشه و پول خوبي هم به طرحهاي نو و مطابق با نياز هاي روز علمي كشور و دنيا به دانشجو ي دكترا داده بشه مطمئنآ باعث ايجاد انگيزه شده و باعث ارتقاء سطح علمي دانشگا هها و كشور خواهد شد.
البته اين طرح در خيلي از كشور هاي پيشرفته انجام ميشود
تو کشور ایران چیزی که از همه فراوانتر دانشگاست و کسایی هم که از همه بی بیکارترن دانشجوهان. قشری که برای اوغات فراقت دارن درس می خونن، برای اینکه اطرافیان بهشون گیر ندن هنوز سر کار نرفتی؟؟؟؟؟؟برای این ادامه تحصیل می دن که چون کار گیرشون نیومده!!!!!!!!!!! پس نمی خواد غصه این چیزا رو بخورین، کار از ریشه خرابه!!!!!!
منم به عنوان دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا واقعا متاسفم از این حرکات نسنجیده. نمی دونم آقایون منی خجالت رو هم می فهمن؟ در ضمن از رئیس دانشگاهمون هم خواستم به خاطر امکانات خوبی که به ما داده تشکر کنم.
من دانشجوی دکتری در دانشگاه شریف هستم و قصد انصراف از این دوره را دارم چون ازدواج کرده ام و حتی هزینه تامین نیازهای اولیه زندگی را ندارم. بدین ترتیب از تمامی دولتمردان تشکر می کنم که باعث قطعی شدن تصمیم بنده شدند.
تازه مي‌خواهيم قدرت اول علمي منطقه هم باشيم. به قول شاعر: به همين خيال باش...
از همان ابتدای امر می شد پایان آن را حدس زد. دوستان عزیز دانشجو حاضرم خدا را گواه بگیرم که همان تبصره جدید هم چیزی عاید دانشجوی دکترا نخواهد کرد! خدا را شکر کنید که وام دار کمک هیچ بنی بشری نیستید.
فکر فردا باشید که خربزه آبه!
باید رفت...
دانشگاه فردوسي مشهد...گروه شيمي آلي ( علوم پايه ) امسال و سال گذشته مجموعا 17 نفر دانشجوي دكتري در اين رشته و گرايش پذيرفته شده اند ..اين در حالي است كه 1.5 سال است همچنان آزمايشگاهي براي اين افراد جهت انجام امور پژوهشي در نظر گرفته نشده و يا آزمايشگاه جهت انجام امور پژوهشي آماده نمي باشد . به گونه اي كه 12 نفر ورودي دكتري شيمي آلي سال گذشته مجبور به حذف ترم براي جلوگيري از مشكلات آينده نموده اند..آنها در 3 ترم تحصيلي 1.5 سال ..هيچ يك فعاليت علمي پژوهشي را بدليل نبود فضاي آزمايشگاهي انجام نداده اند.
چرا علي رغم اين تعداد زياد دانشجويان دكتري سريعتر به اين موضوع رسيدگي نمي شود؟
اينها فكر نمي كنند 1.5 سال تاخير و عدم فعاليت پژوهشي با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در پيرامون سال اصلاح الگو ..به ضرر كشور است و خيانت محسوب ميشود؟
2- كل هزينه تجهيز به گفته استاتيد كمتر از 50 ميليون تومان است ... اگر امكانات و بودجه مشكل اصلي نمي باشد چرا زودتر آزمايشگاه آماده نمي شود كه دانشجويان فعاليت خود را آغاز نمايند؟ و اگر امكانات و بودجه مشكل اصلي است چرا دانشجوي دكتري جديد جذب مي كنند؟( امسال نيز دانشگاه در اين رشته و گرايش درخواست جذب دانشجوي دكتري نموده اين در حالي است كه هنوز 17 دانشجوي قبلي دكتري مكاني آزمايشگاهي جهت انجام پژوهش هاي خود ندارند...


فقط حرف است حرف هاي اينها همين
آدمهایی رو با مدرک فوق لیسانس تو مشهد سراغ دارم که برای آبدارچی شدن تو یک شرکت خصوصی با حقوق دویست هزار تومان دارن با هم دعوا می کنند، به حمدلله تا 2 سال دیگه این وضعیت نصیب دوستان دکتر خواهد شد.
دانشجوی دکتری امیرکبیر هستم.
متاسفم.
همین!!؟
ما كه گول اين وعده ها را نخورديم و كشورهاي ديگري را كه با آغوش باز از ما استقبال كردند انتخاب كرديم. شما هم كه گول اين حرفها را خورديد بايد مدرك دكترا كه هيچ! ديپلمتون رو هم ازتون بگيرند.
تنها حرفی که میشه زد اینه که بگی
بزک نمیر بهار میاد ............
برای آقایی که نوشتن "به به ميبينم كه همه خوانندگان تابناك يه هويي شدن دكتر و فوق دكترا..." . من خودم استاد دانشگاه هستم واقعاً جای تعجب نیست که شما همه چیز رو سیاسی می بینید و همگی یک ادبیات بی ادبانه دارید ولی این را بدان برادر من که بی ادب محروم ماند از لطف رب
من دانشجوی دکتری تربیت مدرسم. یکسال پیش چنتا فرم امشا کردم و آزمایشگاه رو تحویل من دادن و امور پایان نامه چندتا فوق لیسانس هم به من محول شد. بعد یه سال تف هم جلوم ننداختن. فقط قرض بالا آوردم چون نذاشتن کار کنم. خدا لعنتشون کنه باعث و بانیاش رو.
چه همه یهو دانشجوی دکترا شدن
بنده به عنوان یک دانشجوی مقطع دکترا هیچ انگیزه ای برای ادامه دادن ندارم و به فکر انصراف افتاده ام. دانشگاههای خارج از کشور به راحتی دانشجوهای ایرانی رو پذیرش می کنن، چرا وقت و عمر خودمونو اینجا تلف کنیم.از ما انتظار تولید مقاله ISI هم دارن.
بابا شما دلتون خشه ها شرکت مخابرات راه دور ایران تو شیراز 11 ماه که حقوق کارمنداشو نداده اونوقت بیان به دانشجوی دکترا پول بدن.وضع اقتصادی ملت در اثر تحریم ها خیلی قاراشمیشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر