بازدید 7454

آنگولا رقیب تازه ایران در اوپک

آنگولا در عراق چندین قرارداد نفتی بست، ریاست اوپک را به دست آورد و در اندیشه قدرت گیری در جهان نفت است
کد خبر: ۷۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۱ 25 December 2009
آنگولا پس از آنکه به مدت یک سال ریاست اوپک را در اختیار گرفت با ورد به عرصه اکتشاف خارج از مرزهای خود و در عین حال ادامه توسعه صنایع نفت خود قصد دارد وارد جرگه قدرت های بزرگ نفت شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لواندا، شرکت ملی سوناگول آنگولا هفته گذشته در نخستین تهاجم به منطقه خاورمیانه پس از رقابتی فشرده در عراق که در آن تقریبا همه شرکت های فعال در این بخش حضور داشتند توانست امتیاز چندین قرارداد نفتی را به دست اورد.

سوناگول حق بهره برداری از میدان های غیاره و نجمه را در عراق به دست آورد. این میدان ها کوچکترین ده میدانی هستند که دوازده دسامبر( بیست ویک اذر) به مناقصه گذاشته شدند.

توماس پرسمن تحلیلگر مسایل نفتی اعلام کرد: این موفقیت بخشی از راهبرد بهبود وجهه بین المللی آنگولا به شمار می رود.

سوناگول همچنین قصد دارد در برزیل، ‌اکوادور و در کشور کوچک جزیره ای سائوتومه و پرنسیپ آفریقا سرمایه گذاری کند.

این مستعره سابق پرتغال برای وارد شدن به جرگه کشورهای بزرگ نفتی برگ برنده دیگری نیز دارد. عضویت این کشور در سال دوهزار و هفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت با برعهده گرفتن ریاست این سازمان در سال جاری و برگزاری روز سه‌شنبه نشست فوق العاده کشورهای عضو در پایتخت این کشور یعنی لواندا اعتبار ویژه ای یافت.

آنگولا که سیزده میلیارد بشکه ذخیره نفت دارد اکنون یک میلیون و نهصد هزار بشکه در روز تولید می کند. آنگولا با این سقف تولید به همراه نیجریه نخستین تولید کننده قاره آفریقا به شمار می رود.

علاوه بر این خوزه ماریا واسکونسلوس دو بتهلو، وزیر نفت انگولا و رئیس دوره ای اوپک روز سه شنبه به این ترتیب گفت: آنگولا قطعا با منابع گسترده نفتی خود نقش مهمی در درون خانواده اوپک دارد که ایفا کند و عضویت در این سازمان درهای جدیدی را به روی بازار نفتی بین المللی گشود.

وی در آغاز به کار نشست اوپک در یک مرکز بزرگ اجلاس که پیش از برگزاری این نشست افتتاح شده بود سخن می گفت.

توماس پرسمن گفت آنگولا با عضویت در اوپک در حالی که نفوذ این سازمان هرگز به این گستردگی نبوده است نفوذ و اعتبار خود را افزایش خواهد داد.

الحاق به اوپک در عین حال تعهدات الزام اوری را برای آنگولا به همراه دارد: سقف تولید این کشور که دو میلیون تعیین شده بود به یک میلیون و پانصد هزار بشکه کاهش یافت اما انگولا کاهش درخواستی اوپک را اجرا نکرده است.

پرسمن گفت: سال آینده ،‌تولید این کشور قرار نیست از سطح کنونی خود فراتر رود اما بااغاز طرح های جدید ظرفیت تولید احتمالا تا پنج سال اینده به سه میلیون بشکه خواهد رسید.

توتال،‌ شورون، ‌اکسون موبیل و بریتیش پترولیوم که نود و پنج درصد از تولید این کشور را تامین می کنند برنامه های بسیار بلند پروازانه ای برای افزایش تولید خود دارند.

از جمله این طرح ها می توان به طرح پازفلور (‌دویست هزار بشکه در روز)‌برای توتال ،‌ میدان های تومبوا و لاندانا(‌صد هزار بشکه در روز)‌ برای شورون ،‌و طرح پی اس وی ام بریتیش پترولیوم (‌صد وسی هزار بشکه در روز و برنامه های اکسون موبیل برای افزایش تولید اشاره کرد.

فردریک سگارا، معاون عملیات شرکت توتال در انگولا گفت تولید این شرکت فرانسوی در آنگولا ده درصد تولید کل این شرکت را تشکیل می دهد و آنگولا و نیجریه محور اصلی فعالیت توتال در آفریقا محسوب می شود.

علاوه بر این آنگولا قصد دارد در آینده ای نزدیک مجموعه ای از مجوزهای نفتی صادر کند.

پرسن گفت: مناقصه های نفتی اخیر که به سال دوهزار وشش باز می گردد برای آنگولا رقم بی سابقه یک میلیارد و صد هزار دلار درآمد تولید کرد و آنگولا امیدوار است این موفقیت را تکرار کند.

وی گفت: منافع عظیمی را از فعالان این بخش برای آنگولا انتظار دارد.

‌ سوناگول برای بهره برداری از منابع گازی خود که هنوز مورد اکتشاف قرار نگرفته است اکنون تاسیسات بزرگ مایع کردن گاز طبیعی را در شمال این کشور در حاشیه سواحل رود کنگو احداث می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی