بازدید 4820
۲
آیین نوروز در ایران از زبان نمایندگان؛

نوروزخوانی، آشتی چلو و جشن ملی نوروزگاه در گیلان

یکی از مهم ترین ویژگی این منطقه این است که قبل از تحویل سال نو هیچ کس نمی باید با کسی قهر باشد، چون «بدشگون» محسوب می شد. بنابراین با «کاسه همساده کردن» یعنی پختن چیزی مثل آش، خوراکی و یا چند شیرینی خانگی و فرستادن به خانه طرف مقابل، پیام آشتی می دادند. اگر آن خوراکی پلو بود به آن «آشتی چلو» می گفتند.
کد خبر: ۷۸۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 30 March 2018

از رقص محلی کردی بر دور آتش تا بادید از منطقه بکر پردانان در سردشتاز گذشته دور با فروکش کردن سرمای زمستان و نزدیک شدن بهار و تجدید حیات طبیعت، پیک های نوروزی روستاها و شهرهای کوهپایه ای البرز، دشت گیلان، مازندران، گرگان(استراباد)، شهرهای خراسان و آذربایجان، همدان، فارس و دیگر نواحی ایران با اجرای مراسم، بازی های نمایشی، خواندن اشعار و ترانه هایی در وصف بهار و نوروز، به عاشقان طبیعت بشارت آمدن نوروز را می دادند.

به گزارش «تابناک»؛ علیرضا ابراهیمی گفت: در استان گلستان نیز همچون سایر استانهای کشور با توجه به اینکه اقوام مختلفی مانند ترکمن‌ها و بلوچ ها و فارس‌ها و ... در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند موجب شده تا آیین نوروزی استان از جذابیت‌های خاصی برخوردار باشد.

وی گفت: در گرگان نوروزخوانان از دهه دوم اسفند بتدریج از مناطق اطراف وارد شهر و روستاهای منطقه استراباد می شدند و معمولاً تا دو سه روز مانده به عید یعنی تا قبل از روز «عرفه» کار خود را به پایان می رساندند.

آنها که معمولاً دو نفر و به ندرت سه نفر هستند، از صبح تا اوایل تاریکی در کوچه های شهر و روستاها در حالیکه بچه های کوچه ها و محلات شهر آنها را همراهی می کنند، مشغول نوروزخوانی می شوند.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نوروزخوانان به مردم مژده نوروز را می دهند و می‌گویند "صد سلام، صدعلیک، صاحبخانه، سلام علیک" و خانواده‌ها نیز پاسخ آنها را داده ومژدگانی می‌دهند.

وی با بیان اینکه مردم گلستان در آخرین چهارشنبه سال در پای آتش اشعار می‌خوانند و از روی آن می‌پرند، افزود: در این بین نیز مراسم قاشق‌زنی نیز انجام می‌شود که افراد با در دست داشتن ظرفی از صاحب‌خانه ها طلب خوراکی می‌کنند و صاحب‌خانه‌ها نیز غالبا شیرینی و تخم مرغ رنگی هدیه می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در ایام نوروز شیرینی‌های محلی متعددی توسط بانوان پخت می‌شود که طعم‌های بی‌نظیری دارند، تصریح کرد: سرغلبیلی، حلوا ماج، کلومبو، قطاب، پادزاری، نون زنجبیلی و رشته به رشته و غیره از جمله شیرینی‌های محلی گلستان به حساب می‌آید.

ابراهیمی اظهار کرد: آداب دیگری که همواره در عید نوروز در بین مردم گلستان وجود دارد، هدیه دادن بزرگترها به کوچکترها است که امری شایسته است.

وی گفت: یکی از مهم ترین ویژگی این منطقه این است که قبل از تحویل سال نو هیچ کس نمی باید با کسی قهر باشد، چون «بدشگون» محسوب می شد. بنابراین با «کاسه همساده کردن» یعنی پختن چیزی مثل آش، خوراکی و یا چند شیرینی خانگی و فرستادن به خانه طرف مقابل، پیام آشتی می دادند. اگر آن خوراکی پلو بود به آن «آشتی چلو» می گفتند.

جشن ملی نوروزگاه یکی از آیین‎های برجسته‎ی باستانی و از سلسله جشن‏‏‎های نوروز در مناطق ترکمن نشین استان گلستان است که از دیرباز به عنوان میراث صلح و دوستی، پیوند فرهنگ با طبیعت شناخته شده و با اجرای موسیقی‎های سنتی، ورزش و بازی‏‎های بومی - محلی و برنامه‎های خاص فرهنگی هنری همراه است.

وی ادامه داد: مردم استان گلستان دارای پوشش‌های جذاب و متنوعی هستند که در ایام عید می‌توان به وضوح استفاده از این لباس‌ها مانند لباس های ابریشمی خوشرنگ، نومال و غیره را مشاهده کرد. عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زیارت اهل قبور در عید نوروز و یاد کردن از اموات و گذشتگان از دیگر سنت‌های شایسته است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
استان گلستان و گیلان دو استان هستند. تیتر با متن تناسب ندارد
جشن های ملی و مردمی و صدا وسیمای غیر مردمی!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس