بازدید 14374

برکناری 40مدیر نفتی در وزارت نفت

کد خبر: ۷۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۱ 24 December 2009
بیش از 40 مدیر نفتی با سابقه از زمان حضور دولت دهم تا کنون برکنار شده اند و همچنان برکناری ها ادامه دارد.

آذرجزایری در خبر نوشت: تغییرو تحولات مدیریتی دهمی ها در نفت خیلی زودتر از آنکه وزیر این وزارتخانه انتخاب شود آغازشد و به جرات می توان گفت این وزارتخانه زنگ آغاز تغییرات مدیریتی دولت دهم را نواخته است .

اولین تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه با حاشیه های زیادی همراه بود که مهمترین این تغییرات به اکبرترکان معاون برنامه ریزی وزیر نفت بر می گردد .

اکبرترکان که در دوران انتخابات با انتقاد از عملکرد دولت نهم در نفت از یک نامزد خاص حمایت کرد اولین نفری بود که تیغ تغییرات دامن آن را گرفت.

این تغییرات به قدری زودهنگام آغاز شد که به یکی از اصلی ترین اخبار روز بدل شد تا جاییکه مدیرعامل شرکت ملی نفت که در آنزمان مسوولیت این تغییرات را که به اذعان بسیاری از کارشناسان جنبه سیاسی داشته است را برعهده گرفته بود ناچار شد در جمع خبرنگاران دلایل تغییری تک تک این مدیران را تشریح کند که البته وی اتهام سیاسی بودن این تغییرات را مورد قبول ندانست.

خبرهای درگوشی در آنزمان حاکی از آن بود که این تغییرات از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است و به دلیل آنکه نوذری وزیر سابق نفت در مقابل این تغییرات تا کنون مقاومت کرده بود این بار جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت پذیرای این تغییرات شده است.

البته این خبرهای درگوشی از تلاش جشن ساز برای ایجاد محبوبیت بیشتر در مقابل احمدی نژاد برای تکیه زدن بر مسند وزارت نفت تاکید داشت که البته این مدیر نفتی تا حدی برای رسیدن به این جایگاه موفق عمل کرد تا جاییکه در اخرین روزهای تصمیم گیری رییس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادیش ،در لیست وی جشن ساز همچنان در کنار میرکاظمی دیده می شد .براین اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند : اگر میرکاظمی نمره قبولی از مجلس نشینان دریافت نمی کرد قطعا جشن ساز به عنوان پیشنهاد دوم رییس جمهور به مجلس معرفی می شد .

البته بسیاری از کارشناسان تاکید دارند : تلاش های جشن ساز بی نتیجه نمانده است و با وجود آنکه وی به عنوان وزیر معرفی نشده اما به دلیل نزدیکی وی به احمدی نژاد میرکاظمی اجازه برکناری وی از سمت شرکت ملی نفت ایران را ندارد و وی یکی از مدیرانی خواهد بود که در طول مدیریت دهمی ها بر مسند مدیریت شرکت ملی نفت باقی خواهد ماند.

تغییرات به سمت جوان شدن

همیشه اینگونه بوده که هر مدیری پس از حضور در حوزه فعالیت خود دست به تغییر مدیران خود می زند براین اساس نیز از روزهای ابتدایی حضور میرکاظمی در وزارت نفت گمانه زنی ها از تغییرات گسترده در نفت آغازشد.

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان تغییر گسترده در معاون های این وزیر را پیش بینی می کردند میرکاظمی اقدام به عزل 15 مشاوروزیر سابق این وزارتخانه در حوزه های مختلف کرد.

تنها مشاوری که از این امر مستثنی شد و هنوز نیز بر مسند مشاور میرکاظمی نیز در این وزارتخانه تکیه زده است فرهاد بهروزی مشاور وزیر در امور ایثارگران بوده که تا اطلاع ثانوی در این سمت ابقاء شده است.

پس از این تغییرات بود که میرکاظمی با تاکید بر حضور جوان ها در حوزه مدیریت زیر مجموعه های این وزارتخانه ، نژادسلیم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و عزیزالله رمضانی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در یک روز برکنار کرد.

در آنزمان گمانه زنی ها از برکناری جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی نیز حکایت داشت .اما به دلیل نزدیکی جشن ساز به سیاست های احمدی نژاد و رایزنی های وی در این خصوص اسم این مدیر نفتی از گمانه زنی ها خط خورد.

در این بین به جهت سیسای نبودن شهنازی زاده و پرهیز وی از مسایل سیاسی نیز پیش بینی می شود این مدیر با سابقه نفتی نیز همچنان بر مسند مدیریت شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی تکیه بزند.

با آنکه برکناری مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز یک باره صورت گرفت اما به دلیل پیش بینی جایگزینی حسین پرسان به جای نورالدینی مدیر کل سابق روابط عمومی وزارت نفت این خبر چندان شوکی به همراه نداشت .چرا که چند روزی قبل از امضای حکم برکناری نورالدینی حضور هرروزه پرسان در دفتر مدیریتی وزیر نفت حدس و گمان هایی را ایجاد کرده بود .

حضور شجاع الدین بازرگانی در وزارت نفت و تکیه وی بر مسند مدیریت دفتر وزارتی نیز پیش از ابلاغ این حکم قابل پیش بینی بود .

براساس این گزارش ،برکناری رییس سازمان حراست ، رییس اداره کل بازرسی و مدیر تشریفات و امور کارکنان خارجی وزارت نفت از جمله تغییرات مدیرتی محسوب می شود که این روزها شاهد ان در این وزارتخانه بزرگ کشور بوده ایم.

تغییر با معنا در نفت

براساس این گزارش ، از زمان حضور میرکاظمی در وزارت نفت تا کنون شرکت ملی نفت ایران تنها یک تغییر مدیریتی را شاهد بوده که البته این تغییر نیز کمی جالب به نظر می رسد .

از همان روزهای ابتدایی حضور میرکاظمی در وزارت نفت حضور قطعی دو مدیر فعال در وزارت بازرگانی قابل پیش بینی بود .بسیاری از کارشناسان معتقد بودند : حسین پرسان مدیرکل سابق روابط عمومی وزارت بازرگانی و شجاع الدین بازرگانی معاون سابق پارلمانی وزارت بازرگانی از جمله کسانی خواهند بود که به طور قطع در وزارت نفت سکنی خواهند یافت .

اما این حدس و گمان ها به دلیل آن بود که این دو مدیر تلاش های زیادی را برای حضور مجدد میرکاظمی در کابینه دهم داشتند و به قولی بقا میرکاظمی در کابینه جدید احمدی نژاد مدیون تلاش های شبانه روزی این دو مدیر بوده است .

شجاع الدین بازرگانی به اذعان بسیاری از کارشناسان همانی است که میرکاظمی را در زمان مدیریتش از وزارت بازرگانی از استیضاح نجات داده است .

برهمین اساس شجاع الدین بازرگانی با حکم وزیر نفت پس از گذشت تقریبا دوماه از ورود میرکاظمی درسمت مدیرکل دفتر وزیر نفت قرار گرفت و یوسف جوادی نیا از این سمت برکنار شد .در انزمان بود که تنها حکم تغییر مدیریتی شرکت ملی نفت رقم خورد .براین اساس با حکم مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ، یوسف جوادی نیا به عنوان معاون مدیر توسعه منابع انسانی در مهندسی ساختار شرکت ملی نفت منصوب شد .

تغییرات گازی ادامه دارد

کمتر از دو ماه است که جواد اوجی به شرکت ملی گاز ایران نقل مکان کرده اما در همین مدت کوتاه 4 مدیر گازی خود را برکنار کرده است .

با حضور این مدیرعامل سابق شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس در شرکت ملی گاز ایران مصطفی کشکولی از سمت مدیر گازرسانی این شرکت به سمت قائم مقام شرکت ملی گاز ارتقاء یافت و غروی قائم مقام سابق مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به عنوان مشاور همچنان در کابینه گازی کشور باقی ماند.

ربیعیان نیز با حضور این مدیر در شرکت گاز از سمت مدیر روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران برکنار شد و مجید بوجارزاده که تا پیش از این در سمت معاون مدیر روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس مشغول به فعالیت بود به عنوان سرپرست این روابط عمومی معرفی شد .

تغییر لاک پشتی در پتروشیمی

برخلاف آنکه تصور می شد شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از حضور بیات در سمت مدیریت این شرکت با تغیرات گسترده در سطح مدیران بالادستی مواجه شود اما تا کنون مهمترین تغییرات مربوط به رییس کل امور مجامع و سهام این شرکت و تغییر مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی می شود.

براین اساس بیات تا کنون ، مدیر توسعه منابه انسانی ، مدیرمالی و مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه را منصوب کرده است .در این بین به گفته یک مقام آگاه در این شرکت تغییرات گسترده در شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان ادامه خواهد داشت .

خروج دو مدیر از پالایش و پخش

مهمترین تغییری که تا کنون در بدنه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی صورت گرفته است مربوط به برکناری امین الله اسکندری از سمت مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید این شرکت بوده است که البته وی همچنان در این شرکا البته با سمتی دیگر مشغول به فعالیت است .امین الله اسکندری پس از برکناری از این سمت با حکم شهنازی زاده به سمت رییس هیات مدیره پالایشگاه هرمز گمارده شد.

یک تغییر دیگر در این شرکت نیز به برکناری مدیرتوسعه منابع انسانی این شرکت و جایگزینی علی درخشانی به جای وی اختصاص دارد.

براساس این گزارش ، شرکت های کوچک نفتی نیز این روزها دست به تغییراتی در زیر مجموعه حود زده اند که برکنار مدیرامور مالی شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب نیز از این دست تغییرات است .

براین اساس پیش بینی می شود طی ماه های آتی تغییرات در وزارت نفت با شدت بیشتری پیگیری شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل