بازدید 4144

غوطه شرقی در آستانه پاکسازی کامل

پاکسازی بخش جنوبی غوطه شرقی دمشق، همه نگاه‌ها را معطوف به «دوما» آخرین لانه تروریست‌ها در شرق دمشق کرده است؛ جایی که در کنترل «جیش الاسلام» گروهک تحت الحمایه عربستان است.
کد خبر: ۷۸۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰ 27 March 2018

پاکسازی بخش جنوبی غوطه شرقی دمشق، همه نگاه‌ها را معطوف به «دوما» آخرین لانه تروریست‌ها در شرق دمشق کرده است؛ جایی که در کنترل «جیش الاسلام» گروهک تحت الحمایه عربستان است.

به گزارش فارس، منابع میدانی در غوطه شرقی دمشق می‌گویند که ارتش سوریه بعد از یکسره کردن کار تروریست‌ها در بخش جنوبی غوطه، نیروهای خود را به سوی «دوما» گسیل کرده است.

گفته می‌شود نیروهای ارتش سوریه حلقه محاصره دوما را تحکیم کرده و -در صورتی که تروریست‌های جیش الاسلام تسلیم نشوند- خود را برای عملیاتی نظامی که به حضور تروریست‌ها در شرق دمشق پایان دهد، آماده کرده است.

طبق خبرهای رسیده از میدان نبرد، تا این لحظه -شامگاه سه‌شنبه- مذاکره با جیش الاسلام برای تخلیه دوما به نتیجه نرسیده و تلاش می‌کند شروطی غیرقابل پذیرش مطرح کند.

«جیش الاسلام»، گروهکی مسلح با رویکرد سلفی است که محل فعالیت اصلی آن دمشق و ریف دمشق بود. این گروهک در کنار احرار الشام، از گروه‌های تحت الحمایه عربستان سعودی در سوریه هستند. مؤسس جیش الاسلام «زهران علوش» فرزند روحانی سلفی «عبد الله محمد علوش» بود که در عربستان مقیم بود.

جیش الاسلام مهم‌ترین و بهترین نیروهای خود را بعد از آغاز عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی غوطه شرقی در نبردهای «حوش الظواهره»، «عب دوما»، «الشفونیه»، «مسرابا» و «ادارة المرکبات» از دست داده است و اکنون راهی جز تسلیم و تخلیه دوما ندارد.

بخش جنوبی غوطه، بعد از آزادسازی چندین منطقه اصلی، شاهد توافق ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در آن برای انتقال به استان ادلب است.

مثل هزاران فرد مسلح دیگر که در دیگر نقاط چند استان سوریه، به ادلب منتقل شدند، شامگاه سه‌شنبه 1778 فرد که 426 نفرشان از افراد مسلح هستند، از زملکا و عربین و عین ترما و جوبر در بخش جنوبی غوطه با 30 اتوبوس دولتی، به استان ادلب منتقل می‌شوند.

 

غوطه شرقی در آستانه پاکسازی کامل

 

با انتقال این افراد و تخلیه بخش جنوبی، «دوما» تنها شهری خواهد بود که در شرق دمشق همچنان آلوده به تروریست‌هاست. آزادسازی شهرک «حوش الظواهر» که جیش الاسلام روی آن حساب کرده بود، کلید پیشروی و ورود ارتش سوریه به عمق غوطه بود؛ جایی که ارتش سوریه نیروی ویژه جیش الاسلام موسوم به «خط مرگ» را در هم کوبید و به سوی منطقه مشرف بر دوما یعنی الشیفونیه پیشروی کرد.

درصورت آغاز عملیات نظامی به سوی دوما، این گروه هیچ فرصتی برای نجات نخواهد داشت و نمی‌تواند در مقابل نیروهای ارتش سوریه که دوما را از همه محورها محاصره کرده‌اند، مقاومت کند.

همزمان با این خبرها، گفته می‌شود طرف روسی به جیش الاسلام دو روز مهلت داده تا تصمیم خود را بگیرد. این همان سناریویی است که برای بخش مرکزی و جنوبی غوطه نیز اجرا شد و جیش الاسلام باید قبول کند که منطقه را تخلیه کند.

روز دوشنبه نیز روس‌ها اعلام کردند که جیش الاسلام، گزینه خروج از دوما را پذیرفته است و ارتش سوریه می‌تواند تسلط خود بر غوطه شرقی دمشق را کامل کند اما ساعاتی بعد جیش الاسلام این شایعه را تکذیب کرد. حمزه بیرقدار سخنگوی این گروه اعلام کرد که مذاکرات هنوز در جریان است و توافق نهایی حاصل نشده است

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر