بازدید 1827
با انتشار بیانیه ای؛

بیش از ۱۰۰ کارشناس آمریکایی خواهان حفظ برجام شدند

بیش از یکصد نفر از کارشناسان آمریکایی که شامل برخی از مقامات سابق این کشور می شوند با انتشار بیانیه ای خواستار حفظ برجام شده و دلایلی را برای آن ذکر کردند.
کد خبر: ۷۸۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 27 March 2018

بیش از یکصد نفر از کارشناسان آمریکایی که شامل برخی از مقامات سابق این کشور می شوند با انتشار بیانیه ای خواستار حفظ برجام شده و دلایلی را برای آن ذکر کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، به باور گروهی فراحزبی که بیش از یکصد کارشناس امنیت ملی آمریکا را در بر می‌گیرد، خروج ایالات متحده از برجام هیچگونه دستاوردی برای این کشور نخواهد داشت. این گروه با انتشار بیانیه‌ای دلایل خود را مطرح کرده است.

نیویورک تایمز در وبسایت خود از بیانیه‌ گروهی فراحزبی در باره برجام خبر داده که بیش از یکصد کارشناس امنیت ملی آمریکا را شامل می‌شود، از جمله ۵۰ مقام بازنشسته‌ی نظامی و همچنین چهار سفیر پیشین ایالات متحده در تل آویو.

چهره‌های دیپلماتیک و نظامی‌ای که این بیانیه‌ای را امضا کرده و انتشار داده‌اند، از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هستند و سابقه‌ فعالیت‌های طولانی و تجربه‌ای چنددهه‌ای در عرصه سیاست خارجی دارند.

این گروه فراجناحی در بیانیه‌ خود به رویکرد آمریکا به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی و برجام پرداخته است؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از آن به عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا یاد کرده است.

این گروه عنوان «ائتلاف ملی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای» را برای خود برگزیده و در بیانیه‌ای خود ۱۰ استدلال در راستای حفظ برجام مطرح کرده است. به باور این گروه خروج آمریکا از برجام هیچگونه دستاوری برای این کشور در پی نخواهد داشت.

بازرسی‌های کارشناسان سازمان ملل، حفظ روابط نزدیک با هم‌پیمانان اروپایی و همچنین امکان دستیابی به توافق هسته‌ای با کره‌شمالی از جمله نکاتی است که این گروه در بیانیه‌ای خود به آنها اشاره کرده‌اند.

ضرورت پایبندی ترامپ به تعهدات آمریکا

در بیانیه‌ این گروه که از هر دو حزب بزرگ در آن حضور دارند، از جمله آمده است: «پرزیدنت ترامپ باید به تعهد خود در قبال توافق اتمی با جمهوری اسلامی عمل کند. این کار سودهای درخورتوجهی خواهد داشت و اهرم آمریکا در توافق کردن با کره شمالی و همچنین ایران را تقویت خواهد کرد. این کار افزون بر این، اعتبار آمریکا در وفاداری به حرفش و همچنین نفوذ آمریکا در اجرای نقش راهبردی‌اش در جهان را تقویت می‌کند.»

رایان کراکر، سفیر پیشین آمریکا در کشورهای خاورمیانه از جمله افغانستان، سوریه و لبنان، برنت اسکوکرافت، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، مایکل هایدن، رئیس پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا و سیا و ویلیام جی. فالون، فرمانده پیشین فرماندهی مرکزی ایالات متحده از جمله امضاکنندگان برجسته‌ی این بیانیه هستند.

گفته می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است در طی دو ماه آینده در مورد خروج ایالات متحده از برجام تصمیم‌گیری کند.

ترامپ معتقد است که برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مانع ادامه برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی نشده، جلوی اقدام‌های این کشور در منطقه را نگرفته و محدودیت زمانی مناسب را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران لحاظ نکرده است.

طبق مصوبه کنگره آمریکا، رئیس جمهور باید در دوره‌های ۱۲۰ روزه درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد. ترامپ آخرین بار در تاریخ ۲۲ دی ماه سال گذشته خورشیدی تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرده بود. او عین حال تصریح کرده بود که این کار را احتمالا برای "آخرین بار" انجام داده و تکرار آن مستلزم اصلاح برجام است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر