بازدید 11775

محبوب‌ترین موبایل‌های هوشمند در سال 2009

کد خبر: ۷۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱ 23 December 2009
گوشي‌هاي موبايل، محبوب‌ترين محصول تكنولوژي در سال‌هاي اخير بوده و هستند.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، درست به همين دليل هم هست كه كاربران و افراد مختلف با سن و سلايق متفاوت در اين سال‌ها اشتهاي سيري‌ناپذيري براي محصولات جديد اين بازار دارند و به اين ترتيب است كه شركت‌هاي توليد‌كننده هم هر روز با هدف كسب سهم بيشتري از اين بازار پر رونق، محصولاتي جديد با امكانات و طراحي‌هاي نو را روانه اين بازار مي‌كنند.

حالا، اما گويا تكنولوژي‌هاي جديد آنقدر طرفداران زيادي پيدا كرده‌اند كه كاربران در نقاط محروم و دور افتاده دنيا هم از آن‌ها اطلاع داشته و به دنبال استفاده از اين تكنولوژي‌هاي جديد هستند. در بازار موبايل، اما اين تكنولوژي‌هاي جديد در گوشي‌هاي موبايل هوشمند ظهور كرده‌اند و در حقيقت به همين علت هم هست كه اين محصولات در روزهاي اخير رشد چشمگيري را در بازار خود تجربه كرده‌اند. با اين همه اما بسياري از كارشناسان و تحليل‌گران اين بازار معتقدند كه ماه نوامبر پررونق‌ترين زمان براي بازار اين محصولات است. معرفي و عرضه مدل جديد گوشي iPhone و موبايل‌هاي هوشمند مبتني بر سيستم عامل جديد Android همراه با ارائه خدمات جديدي مانند اينترنت Wi-Fi عواملي بودند كه توانستند بازار موبايل‌هاي هوشمند را در سال 2009 متحول كنند.

به عنوان نمونه، در ماه نوامبر گذشته در بازار ايالات متحده آمريكا كه نمونه خوبي از بازارهاي پيشرفته در اين زمينه است، موبايل‌هاي هوشمند 48 درصد از ترافيك وب‌سايت‌هاي تخصصي موبايل و دانلود نرم‌افزارهاي كاربردي را به خودشان اختصاص دادند كه اين رقم براي نوامبر سال 2008 تنها 30 درصد بوده است. از طرفي 24 درصد كاربران موبايل‌هاي هوشمند اين كشور در ماه نوامبر گذشته تقاضاي استفاده از سرويس Wi-Fi را داشته‌اند كه اين ميزان در ماه نوامبر سال 2008 تنها برابر 8 درصد بوده است.

سهم‌ها در ماه طلايي بازار
ماه نوامبر به خاطر روزهاي خاصي مانند «جمعه سياه» و «دوشنبه سايبر» بازاري پررونق و داغ را براي كشورهاي اروپايي و آمريكا و حتي بعضي از كشورهاي ديگر به دنبال دارد. درست به همين دليل هم هست كه شركت‌هاي توليد‌كننده تمام سعي خود را مي‌كنند تا در نهايت بتوانند ميزان فروش و سهم خود از اين بازار پر رونق را افزايش دهند.

به اين ترتيب آخرين و جديدترين آمار منتشر شده از طرف موسسه AdMob نشان مي‌دهد كه در ميان شركت‌هاي توليد‌كننده برتر بازار موبايل‌هاي هوشمند، شركت Apple همچنان با در اختيار داشتن 3/38 درصدي از اين بازار در ماه نوامبر بيشترين ميزان فروش را به خودش اختصاص داده است. بعد از اين شركت برترين توليد‌كننده بازار جهاني موبايل، يعني Nokia سهم 3/16 درصدي اين بازار را در اختيار دارد كه اين ميزان در مقايسه با ماه اكتبر امسال با كاهش 3/3 درصدي همراه بوده است. شركت Samsung هم توانست در اين ماه سهم 1/11 درصدي از بازار جهاني موبايل‌هاي هوشمند را در اختيار بگيرد كه اين رقم كاهش 3/1 درصدي نسبت به ماه گذشته آن داشته است.

توليد‌كننده آمريكايي موبايل يعني شركت Motorola هم در ماه طلايي بازار توانست 6/6 درصد از سهم بازار را به خودش اختصاص بدهد تا رشد 4/1 درصدي نسبت به ماه گذشته تجربه كند. شركت HTC، اما با سهم 9/5 درصدي از بازار جهاني موبايل‌هاي هوشمند در ماه نوامبر در جايگاه پنجم اين فهرست قرار گرفته است. SonyEricsson، اما در اين ماه تنها 4 درصد از سهم بازار را در اختيار گرفت و بعد از آن توليدكننده گوشي‌هاي Blackberry يعني شركت RIM با سهم 3 درصدي بازار در جايگاه بعدي قرار گرفته است. بعد از اين توليدكنندگان، شركت‌هاي LG،Kyocera و Palm در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
در اين ميان، اما گويا بعضي از مدل‌ها در فهرست پرفروش‌ترين موبايل‌هاي هوشمند بازار جهاني در ماه نوامبر قرار گرفته‌اند كه در جدول پايين آمده‌اند.

تحولاتي براي پيشرفت
بازار موبايل‌هاي هوشمند همزمان با رشد چشمگيري كه در ماه‌هاي مختلف سال 2009 تجربه كرده، شاهد تحولاتي نه چندان بزرگ، اما تاثيرگذار بوده است. اين تحولات در واقع به عقيده اغلب كارشناسان مي‌توانند بازاري رقابتي و سالم را در آينده نزديك براي موبايل‌هاي هوشمند به وجود بياورند. مجله آنلاين informationweek هم به اين دليل ده تحول بزرگ و تاثيرگذار بازار جهاني موبايل‌هاي هوشمند در سال 2009 را بررسي كرده است كه در زير آمده‌اند.

موتورولا و يك بازگشت صعودي: بخش موبايل شركت Motorola در چند سال اخير ركود قابل توجهي را تجربه كرد تا در نهايت تصميم به تبديل شدن به يك شركت مستقل بگيرد. اين تصميم اما به خاطر تاثير بحران اقتصادي همچنان مسكوت مانده است. با اين حال اما اين شركت توانست خيلي زود راه خودش را با ورود به بازار پررونق موبايل‌هاي هوشمند پيدا كند. «سانجاي‌ها» يكي از مديران عامل اين شركت در اين مورد مي‌گويد: «ما متوجه شديم كه بايد تمركز خودمان را روي موبايل‌هاي هوشمند به خصوص موبايل‌هاي هوشمند مبتني بر سيستم عامل Android بگذاريم.» به اين ترتيب هم اين شركت در سال 2009 دو گوشي موبايل مبتني بر اين سيستم عامل را به بازار معرفي كرد كه مورد توجه كاربران و خريداران هم قرار گرفتند. اين شركت حالا تصميم دارد در سال آينده ميلادي گوشي موبايل جديدش را با سيستم عامل Linux به بازار عرضه كند.

Blackberry در مسير اصلي: به عقيده بسياري از كارشناسان، گوشي‌هاي Blackberry در سال‌هاي گذشته معمولا مشكلاتي را براي كاربرانشان به دنبال داشتند، اما اين مشكلات در مدل‌هاي جديدتر اصلاح شده و در نهايت شركت توليدكننده آن‌ها يعني RIM راه خودش را در اين بازار پيدا كرده است. اين شركت در فصل دوم سال 2009 توانست 80 درصد كاربري بيشتر را نسبت به فصل اول در اختيار بگيرد كه ديگر تنها كاربران تجاري نبوده و مصرف‌كنندگان معمولي بودند. اين شركت حالا راه اصلي خودش را در جذب كاربران و مصرف‌كنندگان معمولي مي‌داند و به همين دليل هم در سال 2009 گوشي مدل Storm 2 خود را با كاربري ساده و مدل Curve خود را با قيمت مناسب روانه بازار كرد.

Apple و نونمايي iPhone: وقتي شركت Apple گوشي جديد iPhone يعني iPhone 3GS را در ماه ژوئن گذشته به بازار معرفي كرد، اغلب تحليل‌گران اعلام كردند كه اين گوشي يك پيشرفت انقلابي در بازار موبايل‌هاي هوشمند خواهد بود. در حالي كه بسياري از كارشناسان معتقدند Apple هرگز از نظر تكنولوژيكي نتوانسته از ديگر رقبايش پيشي بگيرد اما توانسته با افزودن قابليت‌هاي جديد به گوشي‌هايش و عرضه سيستم عامل‌هاي جديد براي آن‌ها، محبوبيت خوبي در بازار موبايل‌هاي هوشمند براي خودش دست و پا كند. درست به همين دليل هم موبايل جديد iPhone توانست فروش خوبي در اين بازار به‌دست بياورد.

ارتش Android سرباز مي‌گيرد: سيستم عامل‌ها يكي از عوامل فروش خوب موبايل‌هاي هوشمند هستند و در واقع به همين دليل هم هست كه سيستم عامل‌هاي جديد خيلي زود در اين بازار پذيرفته مي‌شوند. سيستم عامل Android شركت Google هم خيلي زود توانست محبوبيت لازم را در اين بازار به‌دست بياورد تا جايي كه بر اساس پيش‌بيني كارشناسان انتظار مي‌رود تا پايان سال 2009 بيش از 20 موبايل مبتني بر اين سيستم عامل به فروش برسند. حالا ديگر به جز شركت‌هايي مانند HTC و Samsung، توليدكنندگان كوچك تر هم براي جلب نظر كاربران به استفاده از اين سيستم عامل رو آورده‌اند.
بازار پررونق نرم‌افزارهاي موبايل: به دنبال رونق بازار موبايل‌هاي هوشمند، بازار نرم‌افزار آن‌ها هم حسابي داغ شده است. به اين ترتيب است كه شركت‌هاي توليدكننده حالا سعي دارند مانند Apple فروشگاه‌هاي اختصاصي خودشان را براي فروش نرم‌افزارهاي اورجينال موبايل‌هاي خود راه‌اندازي كنند.
مايكروسافت يك مرحله عقب‌تر از ديگران: در ميان بزرگان بازار موبايل‌هاي هوشمند گويا تنها Microsoft است كه يك مرحله از ديگر شركت‌ها عقب‌تر است. اين شركت سعي دارد همچنان با عرضه به روز سيستم عامل‌هاي Windows Mobile خودش اين عقب ماندگي را جبران كند. در اين راستا اين شركت در ماه اكتبر گذشته سيستم عامل جديد Windows Mobile 6.5 خودش را به بازار معرفي كرد كه با وجود گذشت مدت زيادي از عرضه موبايل‌هاي لمسي، سازگاري بيشتري با موبايل‌هاي لمسي دارد. به گفته كارشناسان پيش‌بيني مي‌شود سيستم عامل بعدي اين شركت براي موبايل‌هاي هوشمند در نيمه دوم سال 2010 روانه بازار شود كه اين زمان كمي دير است.

Palm يكبار ديگر در راه موفقيت: با وجود آنكه گوشي‌هاي Centro اين شركت همچنان فروش ميليون دستگاهي در بازار ايالات متحده دارند اما همچنان آمار فروش اين شركت در مقايسه با رقبايي مانند Apple و RIM پايين‌تر است. كارشناسان اين شركت معتقدند كه عرضه سيستم عامل براي مدل‌هاي جديد مي‌تواند راهكار مناسبي براي خروج از اين بحران باشد تا جايي كه مدير عامل اين شركت اعلام كرده است كه سيستم عامل جديدشان را در نمايشگاه لوازم مصرفي الكترونيك ماه ژانويه آينده به بازار معرفي خواهند كرد.

Google Voice ناكام: راه نيافتن سرويس Google Voice به فروشگاه‌هاي Apple و موبايل‌هاي iPhone اگرچه ناكامي بزرگي براي اين شركت به حساب مي‌آيد اما اين اتفاق مي‌تواند نشانه‌اي باشد از سرويس‌هاي متنوعي كه مي‌توانند در آينده براي كاربران موبايل‌هاي هوشمند عرضه شوند.
Symbian در راه متن باز: صرف‌نظر از بازار ايالات متحده سيستم عامل Symbian همچنان محبوب‌ترين سيستم عامل براي موبايل‌هاي هوشمند در سرتاسر دنيا است. حالا اما با خريد آن توسط Nokia در حدود 18 ماه پيش، قرار است اين سيستم عامل به سمت تبديل شدن به يك سيستم عامل متن باز پيش برود تا بتواند قابليت‌هاي بيشتري را در اختيار كاربرانش قرار بدهد.

توليدكنندگان كامپيوتر و بازار موبايل‌هاي هوشمند: بازار اين موبايل‌ها در ماه‌هاي اخير آنقدر رونق پيدا كرده است كه به خوبي توانسته است توليدكنندگان كامپيوتر را براي ورود به اين بازار اغوا كند. بعد از شركت كامپيوتري Apple حالا گويا شركت‌هاي ديگري مانند Acer و Dell به دنبال ورود به اين بازار رقابتي هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار