بازدید 14014

انتقاد تند شمقدری از فرمان‌آرا

کد خبر: ۷۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹ 23 December 2009
تهران امروز نوشت:

روز گذشته «شمقدری» معاونت سینمایی وزارت ارشاد در گفت‌و‌گویی با ايرنا نسبت به تصدی ریاست هيات داوران ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم دوبي توسط «بهمن فرمان‌آرا» واکنش نشان داد: «بايد از افرادي همچون «بهمن فرمان آرا» که رياست هيات داوران جشنواره فيلم کشوري را که سال‌هاست بر سر سه جزيره با کشور ما مناقشه داشته و خليج‌فارس را خليج‌ ع رب ي مي‌نامد و همچنان بر ادعاي خود تاکيد دارد، بپرسيد اگر به ايراني بودن خود مي‌باليد چرا در اين جشنواره حضور يافتيد و به‌هر حال بايد از سوي هنرمندان حاضر در جشنواره دوبي به اين سوالات، پاسخ داده شود.

قطعا کشورهايي همچون امارات متحده عربي در برابر ما کوتاه نمي‌آيند و برنامه‌هاي بسياري براي رقابت با بخش فرهنگي ايران دارند. باتوجه به کاهش ظرفيت‌هاي اقتصادي در کشور امارات و به‌خصوص شهر دوبي، اين کشور به‌دنبال استفاده از ظرفيت‌هاي فرهنگي موجود است و جشنواره فيلم دوبي نيز در اين راستا ترتيب يافت. هشدار اين جشنواره، امروز براي هنرمندان ماست و بايد از برخي هنرمندان و سينماگران پرسيد به چه دليل با حضور خود به اين جشنواره رونق بخشيدند و مگر آنان حميت ملي خود را فراموش کرده‌اند.»

اولین واکنش‌ها نسبت به حضور سینماگران ایرانی در جشنواره دوبي همزمان شد با این مساله که فيلم سينمايي بدون پروانه ساخت «کشتزارهاي سپيد» سومين ساخته «محمد رسول اف» توانست جايزه بهترين بازيگر مرد و جايزه ويژه هيات داوران را در جشنواره بين‌المللي فيلم دوبي کسب کند.

اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی ارشاد به موفقیت این فیلم بدون پروانه ساخت واکنش نشان داد. مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد در گفت‌و‌گو با تهران‌امروز می‌گوید: «به گذشته كاري ندارم اما به‌عنوان عضوي از تيم جديد مديريتي سينماي ايران بار ديگر اعلام مي‌كنم تمامي هنرمنداني كه با يك فيلم بدون پروانه ساخت، همكاري كنند، تنبيه می‌شوند.

فیلم‌هایی مانند «کشتزارهاي سپيد» در دوره های گذشته ساخته شده و مربوط به زمان معاونت من در اداره نظارت و ارزشیابی نبوده و نمی‌توانیم یقه دیگران را بگیریم. البته اين فيلم يك سال قبل توليد شده و در دوران مديريت من آماده نشده و طبيعتا نمي‌توانم نسبت به توليد و حضور بين‌المللي آن واكنش نشان دهم اما همين جا اعلام مي‌كنم كه از اين پس با هر كسي كه در دوران مديريت جديد سينماي ايران به اين طرف، بدون پروانه ساخت كار كند و فيلمي را بسازد، به‌شدت برخورد خواهيم كرد.»

شهریور‌ماه سال‌جاری در پی تحرکات برخی جشنواره‌ها مانند ونیز جواد شمقدری خبر از احتمال تحريم جشنواره‌هاي بين‌المللي داد و گفت: «جشنواره‌هاي جهاني بايد بدانند اگر بخواهند مكان نمايشي براي جريان‌هاي براندازانه عليه نظام باشند، تصميم تحريم شركت در جشنواره‌ها از سوي هنرمندان و مسئولان گرفته خواهد شد. اهداف سياسي جشنواره‌هاي جهاني كمتر بر كسي پوشيده است اما با اين حال به خاطر اندك واكنش‌هاي مثبتي كه ممكن است از حضور جمهوري اسلامي ايران در اين جشنواره‌ها مدنظر باشد، تاكنون نظام براي مشاركت فيلمسازان و هنرمندان در اين جشنواره‌ها آيين‌نامه يا دستورالعمل خاصي ارائه و اجرا نكرده است، اين در حالي است كه حتي بعضي مسئولان هنري براي ادامه اين حضور از هيچ تلاشي در طول 30 سال گذشته فرو‌گذار نكرده‌اند.»

با توجه به واکنش «سجادپور» به فیلم بدون پروانه ساخت «رسول اف» و اعلام اینکه این فیلم در دوره‌های گذشته ساخته شده و استفاده از قانون عطف‌به‌ما‌سبق، اظهارات روز گذشته شمقدری نشان از مانيفست سینمایی جدید در ارشاد می‌دهد. حاشيه‌هاي سينماي بين‌المللي ايران همچنان ادامه دارد. گويا صدور پروانه ساخت و نمايش براي فيلم‌ها و حضور سينماگران ايراني در جشنواره‌ها و فيلم‌هاي خارجي همچنان مي‌تواند خبرساز شود. حتي به قيمت اينكه شاهد تداخل سوگنامه‌هاي توامان سياسي و سينمايي باشيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل