بازدید 3134

نقش سه قوه درحمایت از کالای‌ ایرانی

وزیر اسبق صنعت با اشاره به نقش قوای سه گانه، فعالان بخش خصوصی، مردم و رسانه ها در حمایت از تولید داخلی گفت: بهبود کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۷۸۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ 24 March 2018

وزیر اسبق صنعت با اشاره به نقش قوای سه گانه، فعالان بخش خصوصی، مردم و رسانه ها در حمایت از تولید داخلی گفت: بهبود کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی غضنفری، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نامگذاری سال ۱۳۹۷ از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» گفت: دستیابی به اهداف نامگذاری امسال و ایجاد تحول و پویایی در اقتصاد، و داشتن تولیدی اشتغالزا و رفاه آفرین در شرایطی که اقتصاد ما دچار فرایندهای تباهنده بسیاری است نیازمند مداقه فراوانی است. هر یک از اجزای حکومت شامل دولت و دو قوه دیگر و نیز بخش خصوصی، مردم و رسانه ها باید بدقت برنامه ریزی کرده ودر چارچوب یک برنامه هماهنگ حرکت کنند. البته دولت باید هماهنگ کننده اصلی باشد.

لزوم مدیریت بر واردات/ حذف موانع و رانت های اطلاعاتی

وی از انبوه وظایف هریک از این بخشها یا بازیگران صحنه اقتصادی به برخی موارد اشاره کرد و گفت: دولت بعنوان قوه مجریه، ابتدا باید یک تقسیم کار ملی مناسبی انجام داده و وظایف دستگاهها را مجددا بررسی و ابلاع کند.همچنین برای طراحی سیاستهای متناسب کالایی، ابتدا کالاهای تولیدی و مصرفی کشور را گروه بندی کند. و سپس برای هر گروه کالایی، سیاستهای مربوط به خودش را اعلام و اعمال کند. در مورد کالاهای مصرفی باید مدیریت واردات، نقش ترمز کننده داشته باشد ولی در مورد مواد اولیه و ماشین الات، مدیریت واردات باید تسهیل‌گر و تسریع کننده باشد.  

عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت افزود: کالاهای صادراتی نیز به گروههای مختلف تقسیم می شوند و برای هر یک سیاستهای تشویقی خاصی باید بکار رود. این سیاستهای انگیزشی باید برای توسعه خدمات و خدمات فنی و مهندسی و صادرات هم بکار گرفته شود.

غضنفری ادامه داد: در مورد بهبود ساختارهای اداری و حذف موانع و رانتهای اطلاعاتی و نیز تسهیل دسترسی به فرصتهای برابر بازار کار،سرمایه، پول و ارز، فعالیتهای انجام نشده بسیاری وجود دارد.

از نظر او، بازتعریف و تبیین نقش این بازارهای مهم و تامین مالی داخلی و خارجی و گذر از تباهیدگی فعلی، محتاج بحث و گفتگوی بیشتری است.

از نظر غضنفری شرکتهای تولیدی دولتی بمراتب کم بهره ورتر بوده و فرایندها و زنجیره های تباهنده ی بیشتری در آنها فعال است. لذا دولت باید تکلیف خودش را با تصدی در امر تولید و تجارت مشخص کند و راهکارهای درستی برای احیاء بنگاههای تولیدی بیابد، راهکارهایی که به درآمد انواع چاههای نفت که سرمایه ملی است وصل نباشد.

او گفت: برای همکاری بین المللی و سرمایه گذاری مشترک و نیز تولید و مدیریت مشترک نیز باید سازوکاری مناسبی داشت و ضمن حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی کشور، تابوهای نابخردانه را باید شکست. تابوهایی که تاکنون منابع بسیاری را تباهیده کرده اند.

از دیدگاه غصنفری، تعریف و جایگاه تولید در دنیای کنونی تغییر کرده و ما نیاز به تبیین نگرشها و نظریه های متناسب با آن داریم.

وظیفه قوای مقننه و قضائیه در برخورد با فساد

وزیر اسبق صنعت به برخی وظایف سایر اجزای حکومت در جهت تحقق شعار امسال اشاره کرد و گفت:  نقش قوه مقننه و قوه قضائیه اگر از نقش دولت بیشتر نباشد، کمتر نیست. سهم بالایی از ساماندهی فضای کسب و کار بعهده این دو قوه است. امنیت سرمایه گذار و سرمایه گذاری و نیز شفافیت در اقتصاد و برخورد با رانت و رشوه و فساد برعهده این دو قوه است.

غضنفری ادامه داد: تبیین نقش این دو قوه برای اینکه کارشان مزاحمت برای تولید داخلی نباشند و تسهیل‌گر آن باشند، محتاج بحث بیشتر و زمان دیگری است. سیاسی شدن این دو بخش و حرکت موج سوارانه و غیرعالمانه آنان برای تولید، یک سم مهلک است.

لزوم توجه بخش خصوصی به کیفیت و کاهش قیمت تمام شده 

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برخی از وظایف مهم بخش خصوصی در راستای حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد:  نهادهای بخش خصوصی سهم مهمی در تبیین رابطه فعالان اقتصادی بخش خصوص با دولت از یکسو، و با مردم از سوی دیگر دارند.

وی ادامه داد: موضوع کیفیت، قیمت تمام شده، تنوع کالا و خدمات و بهره وری در حد رقبای خارجی و یا بالاتر از آنها باید مرتبا تذکر داده شود و شیوه های تولید، تامین منابع مالی و نیروی انسانی و سایر نهاده های تولیدی به شکل علمی انجام شود.

غضنفری گفت: تک تک واحدهای تولیدی باید به موضوع مدیریت تولید کالا و خدمات و نیز صادرات و کاهش هزینه های بنگاهی و کشف و عمل به سلیقه و ذائقه مشتری توجه خاصی داشته باشند

شبکه گسترده و رانتی تبلیغات کالاهای خارجی/مردم همیشه همراه هستند

وی به نقش مهم مصرف کنندگان و مردم در حمایت از کالای ایرانی اشاره و اظهار کرد: مردم شریف کشورمان بعنوان مصرف کنندگان اصلی تولیدات داخلی، علاقه خاصی به تولید داخلی و حمایت از آن و نیز بهبود وضعیت معیشت کارگران و زحمتکشان دارند. متاسفانه بعضا ناتوانی تولیدکننده داخلی در پاسخگویی به نیازهای آنان و نیز شبکه گسترده تبلیغات کالاهای خارجی که با رانت بزرگی همراه است، راه را بر کالای داخلی بسته و آنرا در خفقان قرار داده است.

وی ادامه داد: مردم کاستی کیفی و بالا بودن قیمت تولید داخلی را تا مدت محدودی می پذیرند مشروط به اینکه نتیجه اش بی توجهی به نیازهای آنان و خروج تولید از مسیر اصلاح و بهبود تولید نگردد. مردم انتظار دارند وضعیت قیمت، تنوع و کیفیت محصولات داخلی بتواند با برندسازی مناسب مسیر جهانی شدن را طی کنند. این کار مستلزم درک درستی از وضعیت بازار مصرف و توان رقبا در سطح بین المللی است.

رسانه ها زبان تفاهم ایجاد کنند

وزیر اسبق صنعت با بیان اینکه رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز در راستای حمایت از کالای ایرانی، وظایف مهمی برعهده دارند، گفت:  پیام رسانی میان بازیگران این صحنه بزرگ اقتصادی، برعهده رسانه هاست. ما نیازمند ایجاد یک زبان مشترک برای مبارزه دائمی با تباهیدگی در اقتصاد و شروع مجدد بالندگی هستیم. ایجاد زبان گفتگو، رفع سوءتفاهم، ژرف اندیشی، یاس زدایی و امیدزایی از جمله وظایفی است که رسانه ها باید در این زمینه برعهده گیرند.

از نظر وی مفاهیم و ابزارهای اقتصادی و تولیدی در دهه های گذشته چنان پیچیده و چندبعدی شده اند که به هیچ رو قابل مقایسه با ۳۰-۴۰ سال گذشته نیستند. او گفت: آنچه معمولا در رسانه ها می آید مفاهیم ساده و تک بُعدی تولید است. ساده اندیشی در این راه خطاست. ما باید ابتدا پیچیدگیهای اقتصاد و تولید را درک کرده و سپس نسخه بدهیم. و این وضعیت کار رسانه ها را سخت تر و مهمتر می کند.

MADE IN IRAN؛ نشانه سرآمد؛ منشاء درآمد

غضنفری گفت: اگر هر یک از این بخشها و یا بازیگران، از نقش خود غافل شده یا کم کاری کنند (که تجربه سالیان گذشته موید آن است)، سایر بازیگران حتی با تلاش مضاعف  نیز به نتیجه مطلوب نمی رسند.

وی ابراز امیدواری کرد: انشاءالله امسال مفاهیم فوق تبیین و عملیاتی گردد، تولید به رونق دلخواهش برسد، مشکلات معیشتی حل گردد و راه اول شدن اقتصاد کشورمان در منطقه هموار شود.
 
از نظر غضنفری،  Made in Iran  ابتدا باید «نشانه سرآمد» و پس از آن «منشاء درآمد» گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان