بازدید 30576

سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی

هیأت وزیران در جلسه 29 آذر ماه 1396 تصمیم گرفت، همه سهام باقیمانده خود در شرکت بیمه آسیا را واگذار کند. سرانجام کار واگذاری بیمه آسیا در 28 اسفند انجام شد و سهام باقی مانده این شرکت توسط یک شرکت کارگزاری خریداری شد. گفته می شود با این خرید، سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۸۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲ 23 March 2018

سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجیهیأت وزیران در جلسه 29 آذر ماه 1396 تصمیم گرفت، همه سهام باقیمانده خود در شرکت بیمه آسیا را واگذار کند. سرانجام کار واگذاری بیمه آسیا در 28 اسفند انجام شد و سهام باقی مانده این شرکت توسط یک شرکت کارگزاری خریداری شد. گفته می شود با این خرید، سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی قرار گرفت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ شرکت سهامی بیمه آسیا در سی ام تیر ماه سال 1338 تأسیس شد و طی شماره 6795 مورخ سی ام تیر ماه 1338 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید. شرکت در چهارم تیر 1358 بر اساس مصوبه شورای انقلاب اسلامی ایران، ملی و اداره امور آن به عهده مدیران منتخب دولت واگذار و متعاقب آن در تاریخ 13 آذر ماه 1367 بر اساس قانون نحوه اداره امور شرکت های بیمه مصوب مجلس شورای اسلامی، دولتی اعلام و کلیه سهام متعلق به دولت شد. بیمه آسیا در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی پس از طی مراحل پذیرش، در دوم دی ماه 1388 در بورس اوراق بهادار تهران عرضه و بخش عمده سهام آن به بخش خصوصی واگذار شد.

هیأت وزیران در جلسه مورخه 29 آذر 1396 که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، مصوب نمود که تمامی سهام باقی مانده متعلق به دولت در شرکت های بیمه آسیا، البرز و دانا به عنوان سهام مشمول واگذاری تعیین و پس از تصویب قیمت در هیأت واگذاری، توسط سازمان خصوصی سازی و از طریق بورس واگذار شود.

سازمان خصوصی سازی در مورخه 24 دی 1396 طی اطلاعیه ای اعلام نمود که 18.8 درصد از سهام بیمه آسیا در 17 بهمن ماه واگذار خواهد شد. در هفتم بهمن ماه این شرکت دارای دو متقاضی بود؛ اما به تشخیص سازمان خصوصی سازی این دو متقاضی دارای صلاحیت لازم جهت واگذاری نبودند.

عدم واگذاری سهام بیمه آسیا باعث شد تا دوباره سازمان خصوصی سازی در هجدهم بهمن اعلام کند که سهام این شرکت در 12 اسفند ماه واگذار می شود. در مورخه مذکور نیز متقاضی جهت واگذاری سهام بیمه آسیا وجود نداشت اما سرانجام این واگذاری در آخرین روز کاری سال 1396 یعنی در 28 اسفند 1396 انجام شد.

اما متقاضی و خریدار بیمه آسیا چه شرکتی بود؟ با توجه به نامه زیر که از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار به مورخه 23 اسفند 1396 ارسال شده، نام و هویت خریدار افشا شده است.

در این نامه اعلام شده که طبق نامه ارسالی از سوی خانم «صوفیا هراب» شرکت کارگزاری توسعه اندیشه دانا (سهامی خاص) متقاضی خرید 18.84 درصدی سهام شرکت بیمه آسیا (سهامی عام)ست..  

سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی

پس از افشای نام خریدار جدید سهام شرکت بیمه آسیا و همچنین سایر شرکت هایی که قبلاً سهام این شرکت را در اختیار داشته اند، این شائبه پیش آمد که احتمالاً پشت این خرید جدید نیز شخصی به نام نیکلاس جورج پل قرار دارد. اما نیکلاس جورج پل کیست؟

قبل از اینکه به این موضوع پرداخته شود، باید گفت که سهامداران شرکت بیمه آسیا تا قبل از این واگذاری بدین شرح بوده اند: دولت جمهوری اسلامی ایران (18.84 درصد سهم)، شرکت پویا فراز کیش (سهامی خاص) (19.6 درصد سهم)، شرکت سرمایه گذاری ای. اف.جی. اچ کیش (با مسئولیت محدود) (18.34 درصد سهم)، صندوق بازنشستگی وظیفه از کار افتادگی و پس انداز کارکنان بانک ها (16.81 درصد سهم)، شرکت تعاونی خردمندان صابر عصر (9.5 درصد سهم)، شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت (سهامی خاص) (7.67 درصد سهم) و سایر سهامدارن (کمتر از یک درصد) (9.51 درصد سهم).

بر طبق اطلاعات موجود در سایت یکپارچه سازی پایگاه آگهی های قانونی، شرکت پویا فراز کیش (سهامی خاص) با مالکیت 19.6 درصدی از سهام بیمه آسیا متعلق به شخصی به نام نیکلاس جورج پل است.

سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی

همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ای. اف.جی. اچ کیش (با مسئولیت محدود) با مالکیت 18.34 درصدی از سهام بیمه آسیا هم اکنون در دستان فردی خارجی به نام خانم رنه فوری می باشد و رئیس هیأت مدیره نیز فضل الله معظمی است. گفته می شود، پشت این شرکت نیز نیکلاس جورج پل قرار دارد.

سکان هدایت بیمه آسیا در دستان یک خارجی

از آنجا که طبق قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری و آیین نامه شماره 40 مصوب شورای عالی بیمه، اشخاص خارجی می توانند تا 20 درصد سهام شرکت های بیمه غیردولتی را با موافقت بیمه مرکزی خریداری کنند، بعید نیست که نیکلاس جورج پل از طریق دو شرکت سرمایه گذاری ای. اف.جی. اچ کیش (با مسئولیت محدود) و کارگزاری توسعه اندیشه دانا اقدام به خرید سهام شرکت بیمه آسیا کرده باشد که البته با توجه به کدهای موجود در اسناد بالا این موضوع دور از ذهن نیست. اگر این گونه باشد، هم اکنون نیکلاس جورج پل از طریق سه شرکت در مجموع 56.78 درصد از سهام بیمه آسیا را در اختیار دارد.

به هر صورت باز هم این بخش خصوصی است که صاحب شرکت بیمه آسیا شده است و باید منتظر تغییرات مثبتی در این بیمه، با سابقه فعالیت 60 ساله و با دارایی هایی بیش از 4 هزار میلیارد تومان و همچنین با 2578 کارمند بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
صد در صد اگر سنگ ندازند و با هیات من الذله بازی در نیاورند یک شرکت موفق خواهد بود
خیلی عالی است . این بهترین نوع جذب سرمایه خارحی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
اره بهترین نوع
خارجی ها هم بلد شدند چجوری با خرید شرکت های دولتی چند برابر قیمت خرید آنرا اختلاس کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
اختلاس در حوزه تخصصی ایرانی هاست.
نادر
| Germany |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
حاجی داری راه کج میری
حالا که سرمایه گذار خارجی اومده برای سرمایه گذاری شما با این جو سازی ها تون میخوان سرمایه گذاری خارجی رو فراری بدید .
خدا را شکر .احتمال دزدی و تقلب کمتر میشود.
خوب مشکل چیه! از اونور می گید سرمایه خارجی بیاد! از اونور دوره افتادید ببینید اسامی خریداران و شرکت هاشون چیه!؟؟ این همه شرکت خارجی در دنیا متعلق به ایرانی هاست! چیز عجیبی هست که چندتا خارجی در ایران شرکت داشته باشند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
خب دوست عزیز متنم نگفته عیب داره فقط خواسته یک روشنگری کن و این شائبه رو نشون بده و اینکه اخطار بده که تغبیرات انشاالله در جهت مثبت باشه. پاراگراف آخر رو دقیق بخونید
باید از خارج مدیر وارد کنیم با این وضعیت ناکارآمدی مدیران فعلی
کار بسیار درستی انجام شده است
اینجا بهشت فرار مالیاتی و زد و بند و انحصارگرایی و قوانین خلق الساعه هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر