بازدید 2672

لحظه‌هایی به ارزش طلا برای کنکوری‌ها

کد خبر: ۷۸۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 23 March 2018

تعطیلات دو هفته‌ای نوروز به عنوان فرصت طلایی داوطلبان کنکور محسوب می‌شود و همواره برترین‌های کنکور از تعطیلات نوروز به عنوان برگ برنده خود در این آزمون یاد می‌کنند.

به گزارش فارس، تعطیلات دو هفته‌ای نوروز برای داوطلبان کنکور سراسری بخصوص محصلان پیش دانشگاهی بهترین فرصت است تا با آرامش به مرور درس‌ها بپردازند و از تعطیلات نهایت استفاده را برای درس ‌خواندن ببرند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، تعطیلات نوروز برای کنکوری‌ها حساس‌ترین روزهای سال است زیرا داوطلبان کنکور پس از تعطیلات عید مهلت زیادی برای مرور درس‌ها و تمرین بیشتر تست‌زنی ندارند.

درست است که برای داوطلب کنکور، این روزها با استرس و نگرانی بیشتری همراه است و گاه استرس به پایان رسیدن فرصت‌ها آنقدر زیاد می‌شود که داوطلب فرصت برنامه‌ریزی برای مرور درس‌ها را نیز از دست می‌دهد و حتی گاهی تصور می‌کند چیزی نمی‌داند و فرصتی هم برای دانستن ندارد، ولی بیشتر کارشناسان اینگونه تفکرات را مانع استفاده از فرصت‌ها می‌دانند و همواره برترین‌های کنکور در ادوار مختلف از تعطیلات نوروز به عنوان برگ برنده خود در این آزمون یاد کرده‌اند.

شما از امروز حدود سه ماه برای مرور درس‌ها فرصت دارید که این مدت متشکل از ساعت‌ها و لحظاتی طلایی است که می‌تواند تضمین‌کننده موفقت شما باشد.

ابتدا به خدا توکل کنید که یاد خدا آرامش بخش دلهاست.

برنامه ریزی کنید و بدانید اگر بر اساس همین برنامه‌ریزی درس بخوانید حتما موفق می‌شوید.

از خواب و استراحت خود کم نکنید ولی در زمان بیداری بیشتر زمانتان را مطالعه کنید.

باید باور کنید که این زمان برای موفقیت و رسیدن به هدف کافی است، حرکت را متوقف نکنید و با توکل به خدا طبق برنامه‌ریزی پیش بروید.

وقتی پای صحبت نفرات برتر کنکور می‌نشینی بیشتر از مطالعه در سه ماه پایانی می‌گویند و این سه ماه را برگ برنده خود می‌دانند، پس می‌شود در این فرصت به هدف رسید.

کارشناسان آموزشی برای این مدت سه ماه پایانی توصیه‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند:

* محل مطالعه

برخی کارشناسان می‌گویند در ماه‌های پایانی محل جدیدی را برای مطالعه انتخاب کنید و کتابخانه‌ها را نیز بهترین محل برای درس خواندن می‌دانند. یا می‌گویند اگر در کتابخانه مطالعه نمی‌کنید حداقل جایی باشید که کامپیوتر، اینترنت، آینه و یخچال وجود نداشته باشد!

* برنامه ریزی

داشتن یک برنامه دقیق که همه چیز در آن مشخص شده باشد بسیار مهم است.

داوطلب کنکور باید بداند در این ماه‌های پایانی هر روز چقدر زمان برای درس خواندن دارد، چقدر باید استراحت کند، چه زمان‌هایی برای مطالعه بهتر است، چه کتاب‌ها و منابعی را باید بخواند و چطور تفریح کند.

* انتخاب روش صحیح مطالعه

داوطلب کنکور باید بداند درس خواندن برای کنکور چگونه است، چطور بخواند تا جواب هر سوال در کوتاه‌ترین زمان ممکن در ذهنش متبلور شود، چطور تست بزند، چطور مطالب را درک کند، چه نکاتی را یادداشت برداری کند، چطور حاشیه نویسی و خلاصه نویسی کند، داوطلب کنکور باید نکته برداری را هم در کار خود قرار دهد.

کنکوری درس خواندن یک هنر است که نیاز به کمی دقت و هوش دارد.

برخی کارشناسان می‌گویند اولین و مهم‌ترین نکته در کنکوری درس خواندن تجزیه و تحلیل سوالات کنکورهای سال‌های قبل است که با این کار با دید طراحان سوال آشنا می‌شوید.

نکته دوم جستجوی جزوات و کتاب‌های نوشته شده توسط طراحان سوال است.

نکته بعدی استفاده از منابع و جزوات کنکوری است و نکته بعدی ترکیب جزوات و کتاب‌های رفرنس است که ابتدا باید توسط جزوات، اطلاعات خود را به 50 تا 60 درصد برسانید و نقاط ضعف جزوات را با کتاب‌های رفرنس تکمیل کنید نه اینکه آنها را کامل بخوانید.

بسیاری از کارشناسان نیز می‌گویند در ماه‌های پایانی کنکور اصلا خود را با دیگران مقایسه نکنید و در نهایت داشتن اعتماد به نفس به اجرای برنامه ریزی خود بپردازید.

اگر امکان دارد کمی قبل از خواب قدم بزنید یا کارهای آرامش بخش دیگری انجام دهید.

ورزش‌های سبک و پیاده روی در رفع خستگی و تخلیه انرژی مضاعف بسیار مفید است.

اعتماد به نفس داشته باشید و توانایی‌های خود را دست کم نگیرید.

* نقش مهم خانواده‌ها در ماه‌های پایانی کنکور

البته والدین و خانواده، نقش مهمی در آرامش دانش‌آموزان کنکوری و پیشرفت تحصیلی آن‌ها، بخصوص در این ماه‌های پایانی دارند.

برنامه‌ریزی برای افزایش انگیزه داوطلب در راستای حضور پر امید در کنکور، باید برنامه زندگی همه اعضاء خانواده باشد.

والدین باید به توانمندی‌های فرزندشان توجه کنند و از او به‌ همان اندازه، انتظار داشته باشند.

خانواده‌ها باید دقت کنند که دانش‌آموزان را در قیاس با دیگران قرار ندهند، این مقایسه می‌تواند برای آن‌ها، آسیب‌ر‌سان باشد.

والدین باید در مواقع بحرانی، اضطرابی و روانی با دانش‌آموز همدلی کنند.

فضای مناسبی که دانش‌آموز بتواند خودش را در آن فضا قرار دهد و توانمندی‌هایش را اثبات کند را ایجاد کنند.

از تنش‌ها و دعواهایی که در درون خانواده است و باعث ایجاد استرس در فرزندان می‌شود، دوری کنند.

خانواده‌ها باید با مدرسه فرزندشان ارتباط داشته باشند تا از ضعف‌های دانش‌آموز آگاه شده و برای برطرف کردن آنها بکوشند.

خانواده‌ها وظیفه دیگری هم دارند. به دانش‌آموز استرس‌ وارد نکنید. دائم از او نپرسید: خواندی؟ تستت را زدی؟ چند درصد زدی؟ و... در این صورت خانواده‌ها همراه با جامعه که کنکور را غول کرده است، این مسئله را بزرگ نشان داده و به دانش‌آموز استرس وارد می‌کنند، در حالی‌که خانواده باید برای آرامش، احساس امنیت و تأمین‌ خاطر دانش‌آموز تلاش کند.

بهتر است از جزئیات برنامه ریزی فرزند خود مطلع باشند و امور زندگی خود را با آن هماهنگ کنند.

بهتر است به فرزند نشان دهند اهمیت و سنگینی کار او را درک می کنند.

به هر حال آنچه مسلم است داوطلب کنکور باید بداند سه ماه طلایی را پیش رو دارد که دو هفته از آن تعطیلات نوروز است و می‌تواند از این زمان به بهترین نحو استفاده کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی