بازدید 16750
نیویورک تایمز؛

سفر حسنی مبارک با پیام لاریجانی به کشورهای عربی خلیج فارس

این روزنامه می‌افزاید: جوامع عرب به دلیل ترس از بی‌ثباتی در منطقه و پیامدهای نامطلوب اقدام نظامی آمریکا و رژیم اسرائیل برای متوقف ساختن بلندپروازی‌های هسته‌ای این کشور از یک سو و از سوی دیگر، به دلیل نگرانی از امتیاز دادن واشنگتن به تهران در جریان هر گونه مذاکره و به دنبال آن، افزایش قدرت منطقه‌ای ایران، همواره به هنگام رویارویی غرب با ایران محتاطانه عمل کرده‌اند.
کد خبر: ۷۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳ 22 December 2009

سرویس بین‌الملل ـ امروز یک مقام مصری از پیشنهاد جدید ایران در خصوص رفع تنش‌ها میان جوامع عرب و سفر غیرمنتظره رئیس‌جمهوری مصر به خلیج فارس برای بحث پیرامون این مسأله با متحدانش خبر داد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی با بیان موضوع بالا نوشت: کشورهای عربی متحد آمریکا که غالبا نیز مسلمانان سنی هستند، عمیقا از افزایش فزاینده قدرت مسلمانان شیعه و ایران در خاورمیانه نگران بوده و به شدت مخالف حمایت این کشور از گروه‌های شبه نظامی چون حماس در فلسطین و حزب‌الله لبنان و همچنین برنامه‌های هسته اش هستند.

این روزنامه می‌افزاید: جوامع عرب به دلیل ترس از بی ثباتی در منطقه و تبعات نامطلوب اقدام نظامی آمریکا و اسراییل برای متوقف ساختن بلندپروازی‌های هسته‌ای این کشور از یک سو و از سوی دیگر، به دلیل نگرانی از  امتیاز دادن واشنگتن به تهران در جریان هر گونه مذاکره و به دنبال آن، افزایش قدرت منطقه ای ایران همواره به هنگام رویارویی غرب با ایران محتاطانه عمل کرده‌اند.

در همین راستا، روز یکشنبه حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر، با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و همچنین یکی از اشخاص نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد. لاریجانی با مثبت خواندن نتیجه این نشست، گفت: «هدف تهران از حمایت حماس تضعیف میانجیگری مصر میان حماس و رقیب فلسطینی‌اش، فتح، نیست.»

«نیویورک تایمز» همچنین به نقل از یک مقام مصری مدعی شد: گفته می‌شود لاریجانی حامل پیغامی از رهبر ایران درباره روابط ایران و عرب نیز بوده است.

این مقام مصری که به دلیل حساسیت‌های موجود در مذاکرات نخواست نامش فاش شود، در ادامه اذعان داشت: «این پیغام به رویکرد جدید ایران در قبال حل مسایل گذشته اشاره دارد.» البته وی به جزییات آن اشاره ای نداشت.

در همین حال، مبارک نیز روز دوشنبه به طور غیرمنتظره به امارات متحده عربی، کویت و عربستان سعودی سفر کرد. سلیمان آواد، سخنگوی رئیس‌جمهوری مصر، در این باره اذعان داشت: «محور مذاکرات، پیرامون نشست رئیس‌جمهوری با علی لاریجانی و انتقال پیام‌های او درباره پیشنهاد به اعراب در پیش گرفتن راهکارهایی درباره خطرات احتمالی رویارویی غرب با ایران خواهد بود.»

«منا»، خبرگزاری دولتی مصر، اعلام کرده است که مسائل هسته‌ای ایران نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: گفته می‌شود ایران به تازگی برای گشودن باب مناسبات با مصر پافشاری می‌ورزد؛ روابطی که از زمان امضای توافق قاهره با اسرائیل در سال 1979 و پذیرش پناهندگی محمد رضا پهلوی، شاه مخلوع ایران رو به تیرگی گذارد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه بر پیشنهاد از سرگیری روابط و بازگشایی یک سفارت خانه در قاهره پافشاری کرد.

این در حالی است که مصر با رد این پیشنهاد، تأکید کرد که عادی سازی روابط تنها منوط به آن است که ایران از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی بپرهیزد و عکس خالد الاسلامبولی، قاتل انورالسادات، رئیس‌جمهوری پیشین مصر را پایین کشد و نام خیابانی را که به نام او نامگذاری شده است، تغییر دهد.

در همین حال، «ترید عربیا» در خبری نوشت: علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، می‌گوید: «ایران چشم‌انداز همکاری‌های سرمایه‌گذاری میان مصر و ایران را مثبت ارزیابی می‌کند.»

این پایگاه خبری عرب زبان افزود: لاریجانی که روز یکشنبه وارد مصر شد، نخستین مقام ایرانی است که از زمان حمله اسرائیل به غزه در سال گذشته به این کشور سفر می‌کند. ایران در زمان جنگ هولناک غزه از جنبش اسلامی حماس که کنترل غزه را در دست دارد، حمایت کرد، اما مصر تلاش کرد بی طرف باقی بماند.

لاریجانی در حاشیه یک کنفرانس خبری به لحن مثبت طرفین درباره روابط اقتصادی اشاره کرد و در نشستی با حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر، با بیان این که حامل پیغامی از سوی محمود احمدی‌نژاد نیست، اظهار داشت که زمانبندی سفر او ارتباطی با سفرهای مبارک به خلیج فارس که روز دوشنبه آغاز شد، ندارد. وی در عین حال روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس را خوب خواند.

لاریجانی رژیم صهیونیستی را اصلی‌ترین دشمن جهان اسلام خواند و گفت: «ایران و مصر هر دو در قبال فلسطین استراتژی مشابهی دارند که تنها روش تحقق آن متفاوت است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ارتباط با شروط غلط است. در صورت مردن حسنی مبارک و يا انتخاب البرادعی شايد با شرايط بهتری روبه رو شويم.
ماشاءالله همه چیزمان به همه چیزمان می آید. روابط با مصر درحد دفتر حافظ منافع است و سفیر نداریم آنوقت سفر می کنیم درحد رئیس مجلس فقط بخاطر اینکه مقننه در میدان مسابقه سیاست خارجی از مجریه عقب نماند.
با چه توجیهی این سفر انجام شده و لطفا از مطالب تندی که مبارک درمورد ساخت فیلم مربوط به قتل انورسادات توسط یک گروه ایرانی به لاریجانی گفته ذکر کنید.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: گفته می‌شود ایران به تازگی برای گشودن باب مناسبات با مصر پافشاری می‌ورزد؛...

حالا دیگه ما پا فشاری می ورزیم؟!...چی شده که باید منت کشی کنیم؟!
يادتان ميايد زماني كه ناطق نوري ريس مجلس بود و قرار بود يك حركت مثبتي در رابطه بهبود روابط ايران و مصر شود بعضي ها چه جنجالي كردند.. ديديد دم خروس اصولگرايي اقايان را .
این خبر توسط سخنگوی وزارت خارجه دروغ اعلام شد، حالا شما منابع امریکایی رو صحیح می‌دونید و سخنگوی خارجه رو درغگو. این موضوع از روش خبرپراکنی شما مشهود هست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس