بازدید 6094
آیین نوروز در ایران از زبان نمایندگان؛

از تخم مرغ بازی تا پرتاب سیزده سنگ به رودخانه در لاهیجان

جشن‌های عید نوروز، نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است. نوروز، بزرگ‌ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‌های ویژه و باشکوه بسیار برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۸۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 26 March 2018

از تخم مرغ بازی تا پرتاب سیزده سنگ به رودخانه در لاهیجانجشن‌های عید نوروز، نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است. نوروز، بزرگ‌ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‌های ویژه و باشکوه بسیار برگزار می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ هر ساله با نزدیک شدن به عید باستانی نوروز، مردم استان گیلان همراه با همه مردم ایران، آیین‌های این عید را برگزار و با رسوم خاصی، جشن‌های خاص خود را در نوروز برپا می‌کنند.

مهرداد لاهوتی بائوج در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: از گذشته تا کنون مراسم بسیاری در منطقه ما برگزار می شود که یکی از مهم ترین آنها، شب چهارشنبه سوری است.

در گیلان نیز به مانند بسیاری از شهرهای دیگر، مردم در پشت بام ها یا حیاط خانه خود آتش روشن می کنند و جوان ها از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ـ غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا ـ ای شب چهارشنبه، ای كلیه جاردنده، بده مراد بنده) می‌خوانند.

اما خاکستر چهارشنبه سوری، نحس است، زیرا مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و بیماری خود را از راه جادوی سرایتی به آتش می‌دهند و در عوض، سرخی و شادابی آتش را به خود می گیرند.

وی گفت: در این شب، همه دور هم جمع می شوند و مهم ترین غذای این شب، سبزی پلو ماهی و کوکو سبزی است و درواقع بیشتر غذاهایی که در این شب تهیه می شود، باید از سبزی در آنها استفاده کرد و ماهی هم جزءلاینفک مراسم این شب است.

وی گفت: روز عید نیز مردم دور هم جمع می شوند و دید و بازدید انجام می دهند. از گذشته رسم بر این بوده که مردم به هم تخم مرغ هدیه می دادند و هم اکنون نیز این سنت در روستاها پابرجاست، ولی یک مراسم خاصی داریم که منحصر به روستاهای ماست.
همه مردان اهل روستاها، صبح از یک سمت جمع می شوند و به هر خانه ای سر می زنند و حتی اگر جا برای همه افراد نباشد، در حیاط خانه می نشینند و تمام خانه ها را تا بعدازظهر تمام می کنند و سر می زنند و صاحب خانه نیز یک تخم مرغ به رسم هدیه به افراد هدیه می دهد.
البته این تخم مرغ ها بعدا کاربرد دارد. اهالی روستا بعد از آن، دور هم جمع می شوند و تخم مرغ های همدیگر را به هم می زنند و مسابقه ای ـ که جو کاملا شادی دارد ـ برگزار می کنند. مسابقه دهنده ها یک طرف تخم مرغ را تست کرده و تأیید می کنند که با ته یا با سر آن به هم بزنند و خلاصه نشاط و شادی در روستا به پا می شود.

تخم مرغ زدن به این شکل است که که یک طرف بازی، تخم مرغ خود را در دست می گیرد و قسمتی از آن را باز می گذارد تا طرف مقابل با تخم مرغ خود روی آن ضربه بزند. اگر تخم مرغ بشکند، طرف ضربه زننده برنده شده و فرد بازنده باید تخم مرغ شکسته را تحویل فرد برنده دهد و این بار نوبت طرف مقابل است تا با تخم مرغ خود به دیگری ضربه بزند و آن را بشکند. این کار تا جایی ادامه پیدا می کند که تخم مرغ های یک طرف تمام شود و به این ترتیب برنده و بازنده مشخص می شوند. اين بازي در حال حاضر انفرادي و جسته و گريخته انجام مي شود.

وی گفت: مردم در این روزها لباس های محلی رنگارنگ می پوشند و بخصوص زنان از طیف های رنگی وسیعی استفاده می کنند. ویژگی استان ما این است که در این ایام به نوعی میزبان مردم به حساب می آییم و مردم زیادی برای گردشگری به منطقه ما می آیند و می توان گفت که کمتر خانه ای در شمال باشد که میهمان نداشته باشند.

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: یکی از جاذبه های منطقه، کشتی های محلی است که اگر شرایط جوی مناسب باشد، گاهی در برخی روستاها مسابقات کشتی کیله مردی یا طناب بازی اجرا می کنند که روی طناب راه می روند و یا برنامه های به شدت از این دست زیاد است.
روز سیزده به در هم مانند سایر نقاط کشور، مردم به طبیعت می روند و برخی، سبزه گره می زنند و بیشتر در کنار رودخانه ها می روند و با پرتاب سیزده سنگ به طرف رودخانه، سیزده خود را به در می کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل