بازدید 8242

اشتباه فاحش وزارت نفت

کد خبر: ۷۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۳ 22 December 2009
وزیر نفت با اشاره به اینکه هم اکنون ایران دومین دارنده ذخایر نفت خام جهان است، گفت: در سالهای اخیر برای جبران کمبودهای ترازهای انرژی کشور به واردات یا کاهش صادرات برخی از حاملهای انرژی و فرآورده‌های نفتی مجبور شده‌ایم.

حمد الله محمد نژاد معاون فناوری و مهندسی وزارت نفت امروز سه شنبه در مراسم آغاز به کار هفتمین همایش ملی انرژی در تهران پیام سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت را قرائت کرد.

در پیام اولیه وزیر نفت مطرح شده بود که ایران سومین دارنده ذخایر نفت خام جهان است. به دنبال انتشار این خبر، وزارت نفت با اشتباه خواندن بخشی از متن قرائت شده، خواهان اصلاح این خبر بدین صورت است: ایران دومین دارنده ذخایر نفت خام جهان است.

خبرگزاری مهر بر خلاف رویکردهای اخیر زیرمجموعه های این وزارتخانه با مهر، به اصلاح اشتباه فاحشی که در متن پیام وزیر نفت شده بود، اقدام کرد.

وزیر نفت در این پیام با بیان اینکه امروز انرژی در کنار سرمایه و نیروی انسانی یکی از عوامل اصلی تولید در دنیا است، گفت: در ایران نیز انرژی نقش به سزایی در پیشرفت و توسعه کشور ایفا می کند و از این رو تدوین استراتژی و سیاستهای مناسب با در نظر گرفتن معیارهای پیش رو و تدوین برنامه های متناسب با آن با هدف استفاده و تخصیص بهینه انرژی ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح جامع انرژی در کشور، اظهار داشت: در سالهای اخیر متاسفانه به علت تغییر شرایط محیطی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این طرح به طور کامل اجرا نشده است.

این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه هم اکنون سبد انرژی کشور از منابعی همچون نفت، گاز، زغال سنگ و انرژیهای نو همچون برقابی، بادی، خورشیدی و سوختهای سنتی تشکیل شده است، تصریح کرد: هم اکنون ایران از نظر ذخایر نفت در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سهم عرضه نفت کشور با وجود 137 میلیارد بشکه ذخایر قابل اتصال حدود 50 درصد و سهم گاز طبیعی با ذخیره 29 تریلیون متر مکعبی حدود 49 درصد و در مجموع بیش از 99 درصد از کل انرژی اولیه کشور را تشکیل می دهد، بیان کرد: اما در عرضه انرژی سهم انرژی های اولیه و نو چندان قابل ملاحظه نبوده است.

وزیر نفت در ادامه این پیام با بیان اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا افق چشم انداز 20 ساله همچنان موتور توسعه زیربنایی و اقتصاد کشور به منابع نفت و گاز وابسته است، اظهار داشت: دستیابی به دومین تولید کننده نفت در اوپک، سومین تولید کننده گاز در جهان، اولین تولید کننده پتروشیمی در منطقه از نظر ارزشی و دستیابی به جایگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه از مهمترین اهداف چشم انداز بیست ساله است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه رشد عرضه انرژیهای اولیه در سالهای اخیر بین 6 تا 8 درصد بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که رشد اقتصادی کشور در این دوره بین 5.5 تا 6.5 درصد بوده است به طوری که رشد عرضه انرژی اولیه بیشتر از رشد اقتصادی کشور بوده است.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در سال 2008 میلادی تصریح کرد: در این سال ترکیب مصرف اولیه حاملهای انرژی به ترتیب نفت 34 درصد، زغال سنگ 29 درصد، گاز 24 درصد بوده است.

وزیر نفت گفت: این در حالی است که این ترکیب انرژی در ایران به ترتیب برای نفت 43 درصد ، گاز 55 درصد و سایر حامل های انرژی مابقی سبد سوختی کشور را (نزدیک به 2 درصد ) تشکیل داده است.

میرکاظمی با بیان اینکه در سال گذشته در کشور به ترتیب نفت خام شامل فرآورده های نفتی، مایعات و میعانات گازی بیش از 45 درصد و گاز هم 45 درصد و سایر حامل های انرژی نزدیک به 10 درصد سبد سوختی کشور را تشکیل داده اند، بیان کرد: بر اساس آمارهای رسمی کشور در سال گذشته رشد مصرف نهایی انرژی بیش از 5.8 درصد بوده، این در حالی است که رشد عرضه انرژی اولیه بیش از 6 درصد گزارش شده است.

به گفته وزیر نفت در سالهای اخیر عرضه انرژی اولیه به طور طبیعی از مصرف نهایی در کشور تبعیت کرده است به طوری که برای جبران کسری در تراز انرژی مجبور به واردات و یا کاهش صادرات حامل های انرژی بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی اولیه کشور حدود سه برابر متوسط جهانی بوده است، بیان کرد: حتی هم اکنون متوسط مصرف انرژی در ایران از کشورهایی همچون ترکیه و عربستان نیز بالاتر است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به ضرورت اجرای طرح جامع انرژی در برنامه پنجم توسعه ،خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر با اعمال سیاستهای قیمتی و غیر قیمتی متعددی همچون طرح پلکانی قیمت گذاری گاز در بخش خانگی، سهمیه بندی، تدوین و تصویب معیارها و توسعه حمل و نقل عمومی مصرف انرژی در کشور تا حدودی مدیریت شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار