بازدید 3570

کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش شدید میزان تولید نفت خام در آمریکا

روز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه کاهش یافت و به ۶۱.۲۵ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش شدید میزان تولید نفت خام در آمریکا اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 13 March 2018

کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش شدید میزان تولید نفت خام در آمریکامحمدجواد جمالی-رروز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه کاهش یافت و به ۶۱.۲۵ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش شدید میزان تولید نفت خام در آمریکا اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۰ سنت (۰.۲ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۸۵ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهشی ۱۱ سنتی (۰.۲ درصد) بشکه ای ۶۱.۲۵ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در روز گذشته ۱ درصد کاهش یافته بود.

از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش تولید نفت خام در آمریکا اشاره کرد. در این خصوص بانک ANZ اذعان کرده است که ''قیمت نفت به دلیل نگرانی های موجود در رابطه با تاثیر افزایش تولید نفت خام آمریکا بر افزایش موجودی این محصول کاهش یافته است''.

میزان تولید نفت خام در آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز گذشت و این کشور با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی پس از روسیه به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل شد. به گفته ی آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود که تا پایان سال ۲۰۱۸ میزان تولید نفت آمریکا از ۱۱ میلیون بشکه در روز هم عبور کرده و این کشور در صدر لیست بزرگترین تولید کنندگان نفت در دنیا قرار قرار گیرد.

افزون بر این، گزارش ماهانه ی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که در ماه آپریل سال جاری تولیدکنندگان اصلی نفت شل آمریکا قرار است تا ۱۳۱۰۰۰ بشکه بر تولیدات خود افزوده و مجموع میزان تولید را به ۶.۹۵ میلیون بشکه برسانند. به گفته ی اشتفان اینز یکی از تحلیلگران اقتصادی در سنگاپور گزارش ماهانه ی اداره اطلاعات انرژی آمریکا یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده قیمت نفت در روز جاری کاهش یابد.

در پایان باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

در این خصوص، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که اوپک هنوز یه طور رسمی در خصوص تمدید مجدد قرارداد کاهش تولید برای سال ۲۰۱۹ تصمیم گیری نکرده وممکن است روسیه در خصوص امکان خروج از این قرارداد بر اعضای اوپک فشار وارد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار