بازدید 8735
۹
قابل توجه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست؛

به رغم تکذیب و فرافکنی مسئولان، «محمیه‌»های خوزستان جان می‌گیرند! +فیلم

بیشتر محمیه‌ها از جمله محمیه چذابه دست‌ساز هستند که با ایجاد خاکریز دور زمین‌ها و رهاسازی آب به درون خاکریز‌ها تشکیل شده و باعث جلب توجه پرندگان مهاجر می‌شوند. آبی که عموما به صورت غیر قانونی از منابع آبی مثل نهر‌ها و رودخانه‌ها برداشت می‌شود. وضعیتی که می‌توان با تدبیری ساده با آن مقابله کرد و مانع از کشتار پرندگان مهاجر شد اما...
کد خبر: ۷۸۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱ 12 March 2018
کشتار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر در آبگیرهای خوزستان که مسئولان ابتدا سعی در تکذیبش داشتند و حتی می‌کوشیدند با فرافکنی، مستندات مربوط به آن را به عراق نسبت دهند، کماکان ادامه دارد، بی آنکه مسئولی به خود زحمت مقابله با آن یا حتی محکوم کردنش را بدهد.
 
به گزارش «تابناک»، چندی پیش بود که انتشار فیلمی دلخراش از جان کندن پرندگان مهاجر در آب‌های خون‌آلود آبگیر ام‌الدبس شهرستان دشت آزادگان خبرساز شد. پرندگانی که پس از طی مسافتی طولانی، یکی از آبگیر‌های جنوبی کشورمان را برای زمستانگذرانی انتخاب کرده بودند، اما در دام‌هایی به نام «محمیه» که سودجویان در این آبگیر برپا کرده بودند گرفتار شدند. سودجویانی که هر از گاه سر به محمیه‌ها می‌زنند، اسیران جدید را سر می‌برند و در پایان، همه لاشه‌ها را برای فروش به بازار‌های غیرقانونی از جمله بازار کیان اهواز منتقل می‌کنند.

این موضوع هرچند توسط ابوالفضل آبشت، مدیر ملی طرح تالاب‌های کشور و البته اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تکذیب شد و فیلم منتشر شده به کشور عراق، منسوب شد، اما فعالان محیط زیست هم ساکت ننشستند و فیلم دیگری از تهیه کردند. فیلمی که تابلوی منطقه حفاظت‌شده میشداغ را نشان می‌داد و کمی آن‌طرف‌تر آبگیر ام‌الدبس را به نمایش می‌گذاشت. جایی که حالا با گذشت یک ماه از فصل صید پرندگان مهاجر، تنها اثری که از آن کشتار باقی مانده بود، بقایای محمیه‌ها بود. جایی که فعالان محیط زیست این‌بار، روی ماسه‌ها خطاب به ابوالفضل آبشت نوشتند: اینجا ایران است نه عراق.

حالا فیلمی دیگر در اختیار «تابناک» قرار گرفته که آبگیر چذابه دشت آزاداگان در بهمن ماه، هنگام قتل‌عام پرندگان مهاجر و سپس در اسفند یعنی چند روزی پس از پایان کشتار به نمایش می‌گذارد. محمیه چذابه یکی از بزرگ محمیه‌های شهرستان دشت آزادگان است که در فصل مهاجرت روزانه صد‌ها پرنده مهاجر شامل چنگر، اردک کله سبز، خوتکا، غاز خاکستری، اردک نوک پهن و اردک بلوطی را به کام مرگ کشانده و روانه بازار‌های سوسنگرد و بازار کیان اهواز می‌کند. محمیه هایی که در شهرستان دشت آزادگان به وفور وجود دارند و هر ساله جمعیت بزرگی از پرندگان را از بین می‌برند.

نحوه صید در محمیه‌ها به این شکل است که صیادان نقاطی را تعیین می‌کنند و به عمق کمتر از نیم متر و به مساحت دو تا سه متر مربع، در چند نوبت مقادیر زیادی دانه‌های خوراکی از جمله شلتوک و گندم می‌ریزند تا جمعیت بزرگ پرندگان را به آن نقطه عادت دهند. سپس توری به عرض تقریبا سه متر و طول ده متر با چوب‌های مخصوص بطوری که پرنده متوجه نصب این تور‌ها نشود دور تا دور محل دانه‌ها در زیر آب نصب میشود. سیمی بسیار قوی بطول تقریبا چهل متر به این تور بسته میشود و سر این سیم در فاصله چهل متری در یک سنگر مخصوص که روی آن با پلاستیک پوشانده شده قرار میدهند. صیاد در آن سنگر کمین می‌زند و با دوربین چشمی از آن سنگر به محل نصب تور را تحت نظر می‌گیرد و هر موقع پرنده‌های بیشتری در داخل محل نصب تور جمع شدند سیم را میکشد. تور همانند یک قفس روی پرنده‌ها بلند می‌شود و آن‌ها را به دام می‌اندازد. به هر سنگر و تور مربوط به آن دوشه می‌گویند. هر محمیه از چند دوشه به فاصله‌های حدودا پانصد متر از هم تشکیل می‌شود.

بیشتر محمیه‌ها از جمله محمیه چذابه دست‌ساز هستند که با ایجاد خاکریز دور زمین‌ها و رهاسازی آب به درون خاکریز‌ها تشکیل شده و باعث جلب توجه پرندگان مهاجر می‌شوند. آبی که عموما به صورت غیر قانونی از منابع آبی مثل نهر‌ها و رودخانه‌ها برداشت می‌شود؛ بنابراین یک راهکار مناسب برای از بین بردن محمیه‌های دست‌ساز و کوتاه کردن دست شکارچیان که انتظار می‌رود در دستور کار مسئولان محیط زیست قرار داشته باشد قطع کردن آب این محمیه‌ها است.

آنچه در بخش آغازین فیلم نشان داده شد نحوه شکار پرندگان مهاجر در محمیه چذابه در بهمن‌ماه است. در این فیلم تنها یک دوشه نشان داده می‌شود. محمیه چذابه دارای ده‌ها دوشه است که طی پاییز و زمستان امسال جمعیت‌های بزرگ پرندگان در این دوشه‌ها قتل عام شدند.
 
تعداد بازدید : 694
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
کار خوبی میکنن مسئولین چیکارشون دارین بزارین بخورن خب
یکی باید سهمش رو برداره دیگه نه؟ !!!
هی تو که این کار رو می کنی. تو کثیف ترین انسان و موجود زمینی. امیدوارم خودت و خانوادت روی هم بدبخت بشین و درد بکشید. درد شدید
ای مسولین اگر به روز جزا اعتقاد دارید انتقال آب و نسل کشی در خوزستان را نتوقف کنید
پاسخ ها
حجت
| United States of America |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
برخی از خدا نمی ترسن (اصلا قبول ندارن، مگه قبول داشتن فقط به حرفه؟) می خوای از قیامت بترسن؟
بعد واسه شما سواله که چرا این همه بلا به سر ما میاد،
مگه شما به این زبون بسته ها رحم می کنید که خدا به شما رحم کنه؟؟؟
مسولان حیا کنید....
پس این اداره محیط زیست دشت آزادگان کجاست؟
اصلا وجود داره؟
چطور ممکنه این همه جنایت رخ بده و محیط زیست کاری نکنه
باید این اداره رو درشو تخته کنن
واقعا به چه درد میخوره؟؟؟؟
بعد هم رییس یگان محیط زیست خوزستان لوح تقدیر بهترین محیط بان و فعالترین وووووووو از کلانتری میگیره
پس اینها چیه آقای فرمانده یگان
پس اینها چیه آقای دکتر کلانتری
باز هم بگید فیلم عراقه
در مسایل محیط زیستی دخالت نکنید تازگیا بــــــــــد خطری شده!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی