بازدید 17887
ادعایی عجیب در رابطه با وضعیت حوزه های علیمه استان تهران؛

75 حوزه علمیه تهران سالانه پذیرای 600 طلبه هستند!

اگر نیاز شهروندان استان تهران به حضور روحانیون بیشتر شده است، چرا ظرفیت های پذیرش حوزه های علمیه اینقدر کم است؟ حتی اگر اگر از 600 طلبه پذیرفته شده سال تحصیلی جاری به خاطر غیر رسمی بودن صرف نظر کنیم، پذیرش 1500 طلبه در سال تحصیلی گذشته ـ که رسمی بیان شده است ـ نیز با این توضیحات ناچیز به نظر می رسد.
کد خبر: ۷۸۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 07 March 2018

75 حوزه علمیه تهران سالانه پذیرای 600 طلبه هستند!بنا بر آمار رسمی و موجود در استان تهران نزدیک به 70 حوزه علمیه مشغول به فعالیت هستند که سالانه ظرفیت پذیرش بیش از 1500 طلبه را دارند؛ حوزه هایی که پراکندگی و مساحت اندکشان تنها بخش کوچکی از مشکلاتشان است و برخی منابع غیر رسمی ادعا دارند، در سال های اخیر با بحران پذیرش داوطلب رو به رو شده اند.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای گذشته، مطلبی در شبکه های مجازی دست به دست شد که حکایت از کاهش چشمگیر متقاضیان تحصیل در علوم دینی در استان تهران داشت؛ خبری که هرچند هیچ نهاد رسمی آن را تأیید نکرد، به ابهامی بزرگ در میان افکار عمومی دامن زد و آن اینکه چگونه بیش از 70 حوزه علمیه استان تهران با مجموعه زیرساخت ها و امکانات نرم افزاری قابل توجه تنها پذیرای 600 داوطلب تحصیل هستند؟

71 حوزه علمیه استان تهران که بعضاً قدمتی چند صد ساله دارند و برخی از آنها در سال های اخیر به صورت ویژه و اساسی بازسازی شده اند، اکنون محلی برای حضور هزاران استاد و مدرس علوم دینی است و به صورت میانگین در هر حوزه علمیه نزدیک به سی مدرس و محقق علوم دینی حاضر هستند.

در این حوزه های علمیه و بر اساس آمار رسمی در سال تحصیلی 95-96 چیزی حدود 2500 داوطلب متقاضی تحصیل شدند که از این بین، 1500 تن صلاحیت های خود را احراز کردند و به صورت میانگین هر حوزه علمیه 20 تن از این طلبه ها را پذیرش کرد.

در همین رابطه و در سال گذشته، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری گفت: برای سال تحصیلی جدید مدارس استان تهران، حدود ۲هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب داشتیم که از این میان، ۱۵۰۰نفر مورد پذیرش اولیه قرار گرفتند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت ۷۰ مرکز علمی وابسته به مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران گفت: ۶۴ مدرسه علمیه، سه مرکز تخصصی و سه مؤسسه آموزش عالی که در مجموع ۷۰ مرکز علمی باشند، تحت نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران قرار دارند که از این میان، حدود ۵۰ مدرسه در سال تحصیلی جدید، طلاب جدیدالورود پایه اول را جذب می‌کنند.

غفوری با بیان اینکه حدود ۸۵۰ تن به عنوان اساتید حوزه‌های علمیه و مراکز تخصصی استان تهران فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: برای حدود ۱۵۰۰ طلبه ورودی تازه که امسال جذب حوزه‌های علمیه استان تهران می‌شوند، حدوداً ۷۵ کلاس درسی در ۵۰ مدرسه علمیه پیش بینی شده است.

اطلاعاتی که به آن اشاره شد، مربوط به سال گذشته تحصیلی گذشته بود و در رابطه با آمار طلبه های این مدارس جز ادعایی که غیر رسمی در شبکه های مجازی منتشر می شود و 600 تن را مورد اشاره قرار می دهد، آمار دیگری در دست نیست.

اگر نیاز شهروندان استان تهران به حضور روحانیون بیشتر شده است، چرا ظرفیت های پذیرش حوزه های علمیه اینقدر کم است؟ حتی اگر اگر از 600 طلبه پذیرفته شده سال تحصیلی جاری به خاطر غیر رسمی بودن صرف نظر کنیم، پذیرش 1500 طلبه در سال تحصیلی گذشته ـ که رسمی بیان شده است ـ نیز با این توضیحات ناچیز به نظر می رسد.

چون می دانیم پیشتر آیت الله رشاد، رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به نیازهای فرهنگی و مذهبی استان تهران گفته بود: اگر 300 هزار طلبه شاغل به تحصیل داشته باشیم، آن وقت می توانیم بگوییم به نیازهای فرهنگی مذهبی تهران پاسخ داده ایم. یعنی باید تعداد طلاب تهران بیست برابر شود، این در حالی است که مدارس علمیه ما این ظرفیت را ندارد و مجموعه مساحت مدارس علمیه تهران کمتر از یک دانشگاه تهران است.

به هرحال دو موضوع مهم در مطالبی که بیان شد، مطرح است که نیاز به بررسی دقیق تر و کارشناسی دلسوزانه دارد. نخست اینکه مسئولان ارشد حوزه های علمیه استان تهران از نیاز روزافزون این استان به طلبه و ظرفیت اندک موجود سخن می گویند و از سویی برخی منابع غیر رسمی، ظرفیت پذیرش این مدارس را اندک می دانند.

بر این اساس اگر فرض را بر درستی اطلاعات مطرح در فضای مجازی بگذاریم و متقاضیان تحصیل در حوزه های علمیه استان تهران در سال جاری را 600 تن بدانیم، آیا بهتر نیست طلبه های این مراکز در چند حوزه تجمیع شوند و باقی مراکز تا افزایش شمار داوطلبان به فعالیت های فرهنگی و موضوعات به روز جامعه که دغدغه بسیاری از شهروندان نیز هست، بپردازند؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۵۹
300,000 نفر آخوند برای 12 میلیون نفری. یعنی برای هر 40 نفر یه آخوند!!!

یکم فکر بد نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
این شغل هیچ کمکی به اقتصاد نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
حساب کتاب شما بدون در نظر گرفتن آخوندهای فعال در شبکه است.
اگر اونهارو هم به ضرب و تقسیمتون اضافه کنید می بینید میشه 40 آخوند به ازای هر نفر!!!!!
بیشتر این افراد افغانی هستند معمولا افغانی ها به خاطر کسب اقامت به حوزه علمیه متوصل میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
نه عزیزم اکثرا هموطنان هستند
داداش چی میگی؟ تو این همه کمبود گشتی چی پیدا کردی خدا وکیلی؟؟؟
ايا خروجي موفقي داشته مردم بعد چهل سال از انقلاب ايا ديندارتر شدن ؟؟
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
برای بعضی آب نداشته واسه برخی نون داشته
کاش مشخص می کردید نیاز شهروندان تهرانی به روحانی دقیقا در چه زمینه ای است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
دقیقا در زمینه خاکسپاری مردگان فقط
با احترام به روحانیون، هر چه باشد روحانیت شغلی است که تاثیری در تولید ناخالص کشور ندارد به عبارت دیگر تولید ثروت ندارد و بالاسری می باشد. لذا افزایش تعداد روحانیون فاشر اقتصادی به کشور را زیاد می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
آخوند باش، سربازی نمیری، حین تحصیل پول میگیری، منزل رایگان میگیری، حتی دادگاهت هم با بقیه فرق میکنه
ظرفیت کم نیست کسی نمیره ثبت‌نام کنه!!! واقعا سطح سواد حوزه های علمیه چقدره این همه مسولبن به تولید علم تو حوزه ها تاکید کردن تهش چی شد این از این گوش شنیدن از اون گوش بیرون کردن واقعا حوزه که باید مرکز علوم انسانی باشه چقدر در یکی از حوزه های علوم انسانی کارکرده؟؟؟
این همه طلبه. ما ایرانی ها هر کاری که بکنیم شورش در میاریم.
مثلا اگه یک نفر در یک جایی یک غذا خوری بزنه و کارش بگیره بقیه هم میرن همون جا غذا خوری میزنن و بعد از یک مدتی همشون ورشکسته میشن.
همون نجف به نظرم برای حوزه علمیه کافی بود. الان در هر شهری 3 تا 4 تا حوزه علمیه زدن.
مشکل ما نبود مدیران توانمد هست. مثلا همین والیبال رو نگاه کنید درست زمانی که مربی خوب استخدام کردیم نتیجه گرفتیم.
چه اشکالی داره برای اداره کشور از کشور های موفق مثل نروژ، ژاپن و آلمان مدیران توانمند برای اداره کشور استخدام کنیم.
برای دانشگاه ها هم متاسفانه همین اتفاق مرتبط با حوزه ها افتاده است. کشور مگر به چقند متخصص دارد که در هر محله ای یک دانشگاه تاسیس شده. فقط همان دانشگاه تهران برای تربیت نیروی متخصص برای تمام کشور کافی بود.
هر چی مشکلات در این کشور داریم به خاطر یک عده آدم هست که حاضر نیستند صندلی خود را رهاکنند.
اگر امکان دارد حضرات ایات برای طلبگی هم شهریه مثل دانشگاه ازاد بگذارند و هر کسی دوست دارد بیاید طلبه شود و نه کسانی که از سر بیکاری به این کار روی می آورند.
ادغام حوزه ها سبب افزایش بهره وری و استفاده از اساتید مجرب خواهد شد.
من عاشق فراگیری علوم دینی هستم ولی شرایط تحصیل در حوزه های علمیه سخت تر از دانشگاه ها است. من شاغلم و دوست دارم در کنار کار کردن در حوزه هم تحصیل کنم. ولی ظاهرا کسی دیگر به فکر حوزه نیست. همه به صورت سیاسی به این مسائل نگاه میکنند. امتحان جامع برگزار کنند به طوری که در سطوح مختلف بدون حضور در کلاس بتوان امتحان داد و در سطوح بالا زیر نظر یک استاد بتوان مراحل درسی را طی کرد. درحالی که اینگونه نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
من فک کنم شما یک افغانی هستی که عاشق حوزه هستی؟؟ ناقلا راستش رو بگو نکنه می خوای اقامت تو ایران رو بگیری؟
حوزه هاي علميه هم مشكلاتشان مانند مشكلات دانشگاههاي آزاد و پيام نور و علمي كاربردي ميباشند كه به افراد متقاضي التماس ميكنند براي جذب آنها
تو شهرهای دیگه هم همینطوره مردم کم کم دارن متوجه میشن
به نظر من زیاد هم هست. والا ما هیچ نیازی به طلبه نداریم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
عزیزم انسان نیاز به برنامه برای زندگی انسانی دارد و این برنامه همان دین است و طلبه یعنی کسی که اولا: دین را خوب می شناسد و ثانیا: دین را خوب تبلیغ می کند و پیام دین را به جامعه می رساند
تورو خدا زیاد پذیرش کنید جون مادرتون.... یه بار هم به حرف مردم بدبخت گوش کنید. پذیرش روحانی بالا 100 هزار نفر حق مسلم ماست
الان یعنی مشکل تهران و کشور شده وسعت کم حوزه های علمیه ایی که هیچ مشکلی از مشکلات کشور را برطرف نمیکنند و فقط هزینه رو دست مردم میزارن.تربیت علما چه منفعتی برای کشور داره
71 حوزه علمیه 600داوطلب
1 دبستان ابتدایی 600 دانش آموز
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
بنده خدا بودجه اش را می گیرند وهرچه تعدادکمتر باشد سهم بودجه بیشتر میشود . الان 75حوزه است سال دیگه میشه نودو پنج حوزه با 200طلبه .....
با سلام

اینکه گفته شده اگر 300 هزار طلبه داشته باشیم به نیازهای مذهبی پاسخ دادیم.

استدلال درستی نیست.
اینکه هر چه طلبه زیاد باشد مذهب فراگیر تر است و مردم راضی هستند درست نیست.

متاسفانه روحانیت از دین فاصله گرفته و در لباس مذهب به کارهای دولتی و تجارت وارد شده که این رویه بسیار خطرناک است .

دقت کنید : دینداری مردم به روحانی و طلبه ی زیاد نیست.
دانشگاه های ما هم همین است. بیشترین میزان سرانه دانشگاه.
من حیف سنم زیاده وگرنه برای دستیابی به ثروت و قدرت و آینده ای درخشان بدون زحمت حتما وارد حوزه میشدم
چه مدرکی میخاهند؟
همین تعداد هم زیادیه!
اگر حقوق و هزینه های بالا سری هر یک از اساتید این حوزه ها را 15000000 تومان فرض کنیم که به طور قطع بسیار بالاتر است
15000000*850= 1270000000 هزینه اساتید با بالاسری در ماه
یعنی هزینه تربیت هر طلبه برای هر ماه حدود 8.5 میلیون تومان است
به راستی در این اوضاع بد اقتصادی آیا نمی شود اقتصادی تر به تربیت روحانی پرداخت ؟ سوال بعدی این است چرا در سال های گذشته وضعیت فرهنگی کشور به چنین روزی افتاده است؟ و در آخر آیا نمی شود با تجمیع آنها و کاهش تعداد استاد راندمان آنها را بالا برد؟ وقتی دانشگاه های بزرگ با تعداد بسیار کمتری از استاد چندین برابر دانشجو تربیت می کنند به نظر کاهش هزینه ها امکانپذیر است.
پیشنهاد می کنم ضمن شفافیت بیشتر اصلاحات ساختاری و اقتصادی نیز در این حوزه ها انجام شود. تا راندمان آنها نیز افزایش یابد. و از طریق صرفه جویی اقدامات فرهنگی برای بهبود شرایط فرهنگی جامعه و رفع فقر انجام گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
تعداد صفر های شما غیر منطقی است.
استاد حوزه حق التدریس می گیرد و حد اکثر یک ملیون بابت تدریس نمی تواند بگیرد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
عزیزم اولا که رقمی که شما فرمودی رو حوزه به خوابم ندیده
تحقیق نکرده و تخیلی حرف نزن
دوما حوزه های علمیه عمدتا از مراجع تقلید تامین مالی میشن

البته کم کاری حوزه های علمیه در حوزه ی فرهنگ کاملا واضحه
نمونش این سطح تفکر، زودباوری، بدبینی و سواد که بر بیشتر هموطنامون حاکمه

آموزش پرورش و حوزه دو مقصر بزرگ انقلاب اسلامی بودن که ای کاش اصلاح می شدن
بابا همین تعدادشون کلی اضافه هست ـ تابناک موضوع کم میاری چرا می زنی به صحرای کربلا ـ
حتی جرات نکردی بگی مابقی منحل و تعطیل شوند
يك سوال ساده. اگر فردا صبح همه روحانيون محترم دست از كار بكشند كدام كار مملكت و مردم لنگ مي ماند؟ حالا اگر كارگران محترم شهرداري و غسالخانه و راننده هاي كاميون دست از كار بكشند چطور؟ حالا به كدام قشر نياز هست ?
قبل از انقلاب علوم اسلامی بسیار محجور بود و کمتر جوانان به حوزه ها می رفتند ولی آنها که میرفتند و می ماندند واقعا عاشقانه تحصیل می کردند واز دل آن حوزه ها کسانی مثل شهید مطهری مفتح آیت‌الله منتظری علامه طباطبایی دکتر جعفر شهیدی دکتر مهدی محقق و بسیاری دیگر پرورش یافتند آنها بسیار ساده زیست بودند و برای هیچ هدفی جز اشایه فرهنگ دینی نرفته بودند ولی متاسفانه معیار ها عوض شده اولا بعد از انقلاب صاحبنظر چندانی در حوزه ها پرورش نیافت ثانیا حوزه ه ها شد سکوی پرتاب برای دسترسی به بعضی مشاغل اکنون طلبه ها نوعا بجای خواندن دروس دینی وارد بحث های بی نتیجه سیاسی شده اند شما یک مسله دینی را از آن ها بپرسید هرکدام یک جواب می دهند خلاصه سطح علمی و اخلاقی بسا پایین آمده هیچکس هم بفکر نیست کجایند کسانی مثل حاج آقا رحیم ارباب که در نهایت ناداری از هیچ کس وجوهات نمی پذیرفت
خوش بجالشان که حداقل پوشش لباسشان اجباری نیست یعنی با رضای قلبی ملبس میشوند و کار و بیمه هم هستند
هم تحصیل رایگان هست هم بیمه هستند هم شغل راحتی دارند و پول خوبی هم گیرشان برای مناسبتها گیر میاید چون در مشاغل روحانیون فقط منتقد هستند و انتقاد هم کار راحتی هست و هم پوشیدن لباس هم هیچکس اجبارشان نمیکند بلکه خواسته قلبی هست
والا جامعه اروپایی که روحانی هم نداره از جامعه ما خیلی اخلاقی تر است... چه چیزی اضافه شده مثلا به ما الان
پاسخ ها
محمد م
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
من خودم در اروپا تعداد زیادی روحانی دیدم
وقتی درس دینی در مدارس آن هم در هفته چها ر ساعت تدریس می شود .دیگر نیازی به این همه حوزه علمیه نیست .
از طرفی وجود اینترنت باعث میشه که مردم خودشان اطلاعات دینی را کسب کنند. ترا به خدا بودجه اش را به اقتصاد اختصاص بدهید .
اگر فكر كردي كه به روحاني نياز نداري اون موقع هست كه دين ( يعني حقيقت خودت را ) فراموش كرده اي.
راستي هيچ ميدونستي طبق آمار به نسبت جمعيت ، روحانيون بالاترين شهيد را در جنگ تحميلي تقديم اسلام و انقلاب و اب و خاك و عرض و ناموس اين مملكت كردن؟
معلومه ديگه ، جامعه اي كه به ازاي هر 1 كتابفروشي 1000 تا سوپري توش هست از مقوله فكر و معنويت و اخلاق و پرواز و كمالات ووو زياد بهره نمي بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
الان من نفهميدم ارتباط كمبود كتاب فروشي با كمبود روحاني چيست؟
بودجه ای که برای این شش صد نفر گرفته شد رو حساب کنید ببینید به هر طلبه چقدر می رسه .
من و دوستم سال 1380 کنکور شرکت کردیم... اون در حوزه علمیه......... قبول شد و من قبول نشدم... اون الان در شهر اصفهان.......سمت داره زن و بچه داره.... من دکتری دارم و بیکار و مجرد .......
کشور باید پر از حوزه و مسجد و حسینیه و امامزاده بشه که بهش بگن اسلامی وگرنه از روی بانکداری و عدالت اجتماعی و شکاف طبقاتی که نمیشه تشخیص داد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
بهترین کامنت
چقدر كامنت مثبت در مورد روحانيت وجود داره !!!
بهتر نیست اسم علمیه رو از روی حوزه برداریم و بجاش حوزه کار یابی با تضمین بزاریم!!
همه کمبودهای جامعه را نمیشه به پای روحانیت گذاشت وقتی تبلیغات تمام عیار برای تخریب یک نهاد صورت میگیره معلومه که در بین افکار عمومی تاثیر میزاره
از طرفی یعنی همه شغلهای جامعه باید مولد اقتصاد باشد ؟
تقصیر خودشونه امسال آزمون حوزه رو گذاشتن رو آزمون کنکور ارشد
نسبت انسان های اخلاقی و منصف و با سواد و خادم و دلسوز در میان روحانیون قطعا از میانگین سایر اقشار بیش تر است.
این یه جمله ساده که ۱۴۰۰ سال پیش عربای بت پرست وبیابانگرد امی درک کردند چطور حالا برای ترویجش کارشناس در حد phdتربییت میشه فهم مردم اومده پایین یا مفهوم دین پیچیده شده یا شاید پیچ و تاب خورده !!!
یعنی متوسط 8 نفر در هر حوزه هستند.

"به صورت میانگین در هر حوزه علمیه نزدیک به سی مدرس و محقق علوم دینی حاضر هستند" یعنی 30-8 = 22 مدرس در هر حوزه دارن به ازای 8 طلبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
مهندس جون دقت کن
8 ورودی جدید عزیزم

و 30 استاد بری همه ی 16 سال تحصیل در حوزه
و نسبت ورودی جدید به کل نا چیزه
ضمنا محققین رو فارغ از اساتید باید حساب کرد
به عنوان یک طلبه که بیش از سه دهه در حوزه علمیه بوده عرض می کنم:
نظرات خوانندگان محترم حکایت از جهالت آنها به وضعیت صنف روحانیت دارد؛
و برای سایت تابناک نیز متاسفم که حرف های ناشی از آگاهی نداشتن گروهی از مردم را بدون بررسی منتشر می کند.
مسلمون باید کار کنه وپول حلال از دسترنج خودش در بیاره !!! فهمیدن ومطالعه احکام دین وشریعت رو خودش باید از منابع در بیاره !!! ونیازی به پولشوی عده ای بنام آموزش احکام دین به مسلمین نیست ! الان هم موجودی ها 1000 برابر نیازه جامعه است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر