بازدید 16727
حاشیه‌سازی دیگر توسط سازمان محیط زیست؛

واگذاری پنجمین شکارگاه اختصاصی بر خلاف قوانین و مقررات موجود!

مخالفت‌ها تاکنون هیچ تأثیری در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نداشته است؛ این را می‌شود از خبر فوق دریافت که حکایت از دایر شدن «پنجمین» قرق اختصاصی در کشورمان دارد. اتفاقی که اگر بدانیم دایر کردن قرق‌های اختصاصی، تنها دو سال است شروع شده و سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان از شناسایی و تعیین حدود بیست منطقه دیگر برای تبدیل آن‌ها به قرق‌های اختصاصی خبر داده، ترسناک جلوه می‌کند!
کد خبر: ۷۸۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 06 March 2018
چرا حاشیه‌ها دست از سر سازمان محیط زیست کشورمان برنمی‌دارند؟ آیا دشمنی با این سازمان عامل آن است یا «حاشیه‌ها»، نتیجه و برایند رفتار عجیب مدیران این سازمان است؟ پاسخ این پرسش برای اهالی مهدیشهر واضح‌تر از دیگران است!
 

به گزارش «تابناک»؛ یازدهم دی‌ماه بود که پرتال سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، از صدور مجوز فعالیت «پنجمین قرق اختصاصی ایران» در استان سمنان خبر داد؛ خبری به نقل از علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید این سازمان که در آن آمده بود: «محدوده تعیین شده برای قرق اختصاصی «جاشلوبار» در حوزه شهرستان مهدیشهر استان سمنان با مساحتی حدود ۲۳ هزار هکتار به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید و پروانه فعالیت آن پس از تکمیل روند‌های قانونی با امضای عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ و مدیریت این قرق اختصاصی برای مدت پنج سال به شخص حقیقی که از بومیان و دامداران منطقه است واگذار شد.»

اما قرق اختصاصی یعنی چه و معنای این خبر چیست؟

آن گونه که مصوبه نشان می‌دهد و مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان [بله! سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان «مدیریت شکار و صید» دارد!]می‌گوید، قرق اختصاصی یعنی: «بر اساس قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ و آیین نامه اجرایی آن، قرق‌های اختصاصی محدوده‌ای از زیستگاه‌های طبیعی خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز حفاظت از حیات وحش در این محدوده‌ها و بهره‌برداری خردمندانه از آن‌ها را پس از اخذ موافقت مراجع ذیصلاح وزارت جهاد کشاورزی، به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می‌کند.»

به عبارت بهتر، سازمان حفاظت محیط زیست که متولی حفاظت از گونه‌های جانوری کشورمان نیز هست، برخی مناطق را که زیستگاه طبیعی برخی گونه هاست، به عده‌ای واگذار می‌کند تا از آن محافظت کرده و به ازای خدمتشان، در آن شکار کنند. شکار از نوع «بهره برداری خردمندانه» که معنای آن، تبدیل این مناطق به شکارگاه است؛ شکارگاهی که در آن به دام‌ها علوفه می‌دهند تا پروار شود و وقتی این گونه شد، به گونه‌ای که منقرض نشود، برخی شان را شکار می‌کنند تا هم تفریح شکارچیان و هم بساط خوردن از گوشت شکار برایشان فراهم شود!

اتفاقی که کمترین اثر منفی آن در جامعه، ایجاد این تلقی و باور در عموم است که شکار گونه‌های حفاظت شده هیچ اشکالی ندارد، اما برخی به دلیل ارتباطاتی که دارند یا به دلیل بهره‌مندی شان از منابع ثروت، این کار برایشان قانونی است و برای دیگران که از این مواهب محرومند، غیرقانونی است! اشکالی که مخالفان این دست واگذاری‌ها معتقدند با تکیه بر آن باید به شدت با تشکیل هرگونه قرقی مقابله کرد، چون نسل تمامی گونه‌های حیات وحش را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

البته این مخالفت‌ها تاکنون هیچ تأثیری در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نداشته است؛ این را می‌شود از خبر فوق دریافت که حکایت از دایر شدن «پنجمین» قرق اختصاصی در کشورمان دارد. اتفاقی که اگر بدانیم دایر کردن قرق‌های اختصاصی تنها دو سال است که شروع شده و سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان از شناسایی و تعیین حدود بیست منطقه دیگر برای تبدیل آن‌ها به قرق‌های اختصاصی خبر داده، ترسناک جلوه می‌کند!


واگذاری پنجمین شکارگاه اختصاصی برخلاف قوانین و مقررات موجود!

اما ماجرا به این اندازه محدود نمی‌شود و وضعیت عجیب و غریب‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. این را می‌شود از توماری دریافت که بومیان منطقه قرق پنجم امضا کرده‌اند. توماری که در آن نسبت به واگذاری پنج ساله این منطقه در قالب قرق اختصاصی اعتراض شده و این اعتراض، مستند به موادی قانونی است که حکایت از آن دارد که روند واگذاری منطبق با قانون نبوده است. از جمله بند ح. از ماده ۱۰ دستورالعمل واگذاری قرق‌های اختصاصی که ظاهرا ندید گرفته شده است.

بر اساس این بند، باید صلاحیت متقاضی قرق اختصاصی از نمایندگان، شورا‌های بخش، شهرستان و بخشداری‌ها استعلام شده و با تأیید همراه باشد که در این مورد این گونه عمل نشده است. مثل بند الف. ماده ۱۳ دستورالعمل واگذاری قرق‌های اختصاصی مبنی بر لزوم برخورداری فرد متقاضی از اطلاعات و سوابق تجربی مناسب و یا مدارج علمی مرتبط با حیات وحش، که در تومار اشاره شده فرد مذکور فاقد این شرایط است.

وضعیتی که سید امیرمسعود احمدپناه، رئیس شورای شهرستان مهدیشهر در توضیح آن می‌گوید: «همان طور که در طومار قید شده و بر اساس دستورالعمل نحوه واگذاری قرق‌های اختصاصی، باید نخست استعلامی درباره متقاضی از شورای روستا، شورای شهر، شورای شهرستان و بخشداری گرفته شود، ولی این موضوع درباره واگذاری قرق اختصاصی جاشلوبار رعایت نشده است.»

وی می‌افزاید: «در ایجاد قرق اختصاصی هم مزایایی برای حیات وحش وجود دارد و هم منافعی برای بومیان، اما شخص مذکور نزد اهالی مهدیشهر مقبولیت و صلاحیت نداشته، فردی دلسوز حیات وحش دانسته نشده و به علاوه، بر اساس طرحی که ارائه داده، منافع مرتع‌داران را هم تهدید می‌کند.»

احمدپناه با اشاره به نامه‌نگاری‌های عشایر مهدیشهر در اعتراض به واگذاری قرق اختصاصی جاشلوبار به فرد مذکور می‌گوید: «این موضوع را در شورای شهرستان مهدیشهر مطرح کردم و موافقت شد که موضوع با استانداری و بازرسی در میان گذاشته شود. مکاتبات انجام شده، اما تا کنون هیچ دستگاهی پاسخگو نبوده است. نمی‌دانیم فرد مذکور بر چه اساسی بدون رعایت ضوابط قانونی برای مدیریت یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های استان انتخاب شده است.»

همه این‌ها در حالی است که به گفته مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، زیستگاه ارزشمند جاشلوبار، به دلیل موقعیت جغرافیای و برخورداری از زیرگونه متفاوتی از قوچ، با سایر قرق‌های کشور متفاوت است. تفاوتی که نه تنها موجب نشده این منطقه به قرق اختصاصی تبدیل نشود، که حتی نتوانسته سخت گیری در این واگذاری را به دنبال داشته باشد، تا جایی که می‌بینیم مواد قانونی نیز زیر پا گذاشته شده است؛ بماند که برخی اخبار، از سوابق ناخوشایند مالک فعلی این شکارگاه در شکار حکایت دارد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۶۰
باباجون بالاخره اربابان که نمیتوانند کارهای مهمشان را ول کنند برای شکار راهی غربت شوند باید زمینه تفریحشان در مملکت فراهم شود
اتفاقا قرق اختصاصی خیلی هم مفیده هم برای محیط زیست هم مردم. تمام کشورهای پیشرفته دارند انجام میدن. بعد شما به جای فرهنگ سازی داری مانع تراشی می کنی؟؟؟! برو آلمان برو کانادا برو آفریقا ببین چخبره بعد بیا نظر منفی بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
تو کانادا و آفریقا یه تعداد انسان وسط سرزمین حیوانات زندگی میکنن اینجا یه تعداد انگشت شمار حیوون داریم یعنی فهمیدنش انقدر براتون مشکله؟
عادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اگر این افراد خاص دست به شکار بزنند چی؟ اونوقت فرهنگ سازی میشه که اگر شما خواستی شکار کنی باید قرق اختصاصای داشته باشی !!! کلا همه چی شده حریم خصوصی
راستی نکنه تو هم از این خواص هستی که همایت میکنی؟؟؟
برداشت ازاموال ملی متعلق به مردم شاخ و دم نداره
اتفاقا اگر حرکت مثبتی در این ۴۰ سال محیط زیست انجام داده باشد همین واگذاری قرق های اختصاصی است که در کشورهای متمدن و پیشرفته از حدود یک قرن پیش تا کنون انجام و ادامه دارد در این مکان ها اگر درست مدیریت شود انواع پرنده و چرنده تکثیر و رها سازی شده و در فصل شکار بعد از سرشماری مجوز شکار تعدادی از آنها به افراد علاقه مند صادر می شود هر کدام از این قرق ها می تواند تا ۱۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده و پروتین مورد نیاز ۵ هزار نفر را تامین کنند لذا شما به عنوان یک رسانه تاثیر گذار از این موارد که خدمت بزرگی به محیط زیست است حمایت کنید
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
زینال جان برای من شکارچی فرض کن دادن 300 یا 400 دلار خیلی سخته بخوام برم تو اون قرق ولی برای خرجیها راحته،حالا به نظرت سهم من از منابع طبیعی کشورم چیه؟
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
جناب آریوبرزن جاهای قرق شده با هزینه و سرمایه خصوصی ایجاد شده لذا اگر شما پول نداشته باشی حق نداری وارد حریم خصوصی برای شکار شوی لذا تلاش بیشتری کن تا به امید خدا ثروتمند شویو اما مملکت ما به قدری بزرگ است و منابع طبیعی دارد که نیاز نیست من و شما چشم طمع به چند هکتار منطقه قرق شده داشته باشیم و سهم خواهی کنیم
میر طاهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
درود بر شما آقای بندری به واسطه دید باز و کارشناسنانه مردم ما افراد احساسی هستند و فکر نکرده نظر می دهند کافی است به منفی ها نگاه کنی
صبری بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
دایی زینی کوگوش شنوا
خیانت شاخ و دم نداره اقایان برای ضعف شدید مدیریتی شان به تنها منابع طبیعی باقیمانده حمله کردن و تاراج می کنند
دولت روحانی
مشخص است چطور انتخاب شده
با پول همه کار میشه کرد
هرکی زور بیشتر داشت هرکار دلش خواست میکنه ....
ولی اینکه طرح خوبیست و باعث تکثیر و داخله مثبت در گونه های در معرض خطر می شود اگر نظارت خوبی صورت گیرد
چه منعی سبب میشه مجری طرح رو سانسور کنید. اون هم در حالی که یک تابلوی نصب شده در معرض و اطلاع عموم هستش!؟
وقتی بعضی از آقایون کل مملکت رو قرق خدوشون میدونن این که دیگه چیزی نیست !!!
با سلام
ای کاش کمی مطالعه می فرمودید بعد انتقاد.مقوله شکار بخودی خود نه تنها مذموم نیست بلکه در برخی اوقات برای حفظ تعادل محیط زیست ضروری هم می باشد.ای کاش علاوه بر واگذاری شکارگاهها به بخشهای خصوصی و تعاونی و اشخاص حقیقی،بزرگترین منبع درآمد کشور را یعنی نفت وگاز ،به شما منتقد عزیز یا به هر هموطن شریفی واگذار می شد انوقت نتایج را ارزیابی می فرمودید......
پس دوستان محیط زیست کجا هستند.
محیط زیست فقط یوزر ایرانی و استاد مربوطه بود که از بین رفت!
اهالی اون منطقه باید جلوی استانداری جمع بشن و بدون خشونت اعتراض کنن و حتما از نماینده استان سمنان بخوان تا به این موضوع مهم اعتراض قانونی انجام بده.
از خواندن این مطلب به شدت عصبانی و ناراحت شدم.یکی نیست جلوی این کار رو بگیره؟ باید هر چه سریعتر یه کمپین اعتراضی نسبت به این موضوع تشکیل بشه و تا حصول نتیجه از هیچ کاری دریغ نشه تو رو خدا فعالین محیط زیست یه کاری بکنن. یکی جلوی این ریس محیط زیست رو بگیره که معلوم نیست داره چکار میکنه
اینو کجای دلمون بگذاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به نظر میرسه یه گروه و جریانی در بدنه سازمان محیط زیست با سوء استفاده از بی لیاقتی و عدم آگاهی و بی تفاوتی برخی مدیران ارشد و در راس این سازمان ، به صورت کاملا حساب شده و در عین حال ناخردمندانه در حال ضربه زدن به منابع اندک و رو به انقراض جانوری کشور هستند. واقعا باید چکار کرد؟ فعالان محیط زیست کجا هستند؟
دکتر ک که با مدرک دکترای کشاورزی ازآمریکا به مدت 12سال کشاورزی کشورراازبین برد ودرسمت احیا دریاچه ارومیه با ریخت وپاش چند میلیاردی دریاچه ارومیه بکلی خشک نمود پس از گرفتن پست ریاست حفاظت محیط زیست و آوردن دوستان وفامیل به سازمان مذکورازقبیل رد شده کاندید مجلس و خواهرزاده جوان وبی تجربه اش به سازمان مذکور جهت رفع آلودگی هوا بجای طرح های علمی ازملت خواستندازخدابخواهندبجای بادطوفان بفرستد وحال باندانماری درصدد ضربه زدن به محیط زیست است
پیش بسوی زندگی اشرافی گری ! در مملکت امام زمانی
پیش بسوی زندگی اشرافی گری ! در مملکت امام زمانی
هر دم ازين باغ بري مي رسد... جاي تاسف است
در کل وقتی پولدار باشی قانون هم برات سر خم میکنه!!! ولی بسوزه پدر بی پولی که اگه برای سیر کردن شکم درخت هم قطع کنی قانون دستبند به دستت میزنه!!! هر دو کار اشتباهه اما این کجا و آن کجا !!!1
سسلام

مملکت شده ملک شخصی آقایان.


چرا به گروههای ngo نمیدند اگر واقعا راست میگید؟؟؟
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اون موقع بخور بخور نمیشه کرد
باید دید این مناطق به کدام آقازاده ها یا ژنهای خوب تحویل داده شده است و چه مقدار این آقایان می خواهند طبق معمول به ایران ضربه بزنند.
واقعا بايد اگر مملكت حساب و كتاب داشته باشه، علاوه بر اون فرد رانت خوار با اون افراديكه اينطور منابع ملي كشور را شخصي ميكنند برخورد شديد و سريع بشه تا ديگه كسي جرات تكرار اين كارها را نداشته باشه؟
خدایا تا 1400 کل کشور را میفروشند تو کاری کن
نشد ما یه روز به تابناک سر بزنیم ، دلمون هری نریزه . امید به زندگانی در ایران رو تو یکی به تنهایی بیست سال کم کردی .
قدیمیا میگفتن پول بده رو سبیل شاه نقاره بزن حالا اونی که پول داره نصف ایران رو هم میخره نه فقط شکارگاه
تابناک چرا اینقدر بخیلی
چرا عواطف یک مشت مخاطب عمدتا از قشر ضعیف را تحریک میکنی
بابا خدا به هر کسی یک عقلی داده یک توانمندی داده
طرف پول داره و میخواد به مقدار پول تفریح کنه کار حرام که نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
تفریح با گرفتنه جونه حیوانات بی آزار ...
حیوان درنده از رو غریزه و گرسنگی شکار میکنه...انسان چطور؟؟؟
تازه خوبه ما حکومته اسلامی شیعه هسنیم و کلی حدیث داریم ....
ظاهرا به استناد قانون این کار انجام می شود ولی اجرای دقیق ان مشکل دارد ان هم اهلیت شخصیت حقیقی است ....که خوب می شود به دیوان عدالت اداری شکایت کرد .....هرکسی می تواند این کار را بکند ..چه بهتر تابناک به عنوان مطلع و به طرفیت ملت به دیوان شکایت کند
دوم ....با توجه به اهمیت موضوع مراتب به بازرسی ویژه منعکس شود......
در صورتی که وفق عرف موجود اگر قانون جواب نداد ..ملت با چوب و چماق هم به مصوبین هم به اجرا کنندگان یه حالی بدن
اگر هم ملت حال نداشتن ....به بهره بردار سلام برسونید ..بگید خوب جای برای شکار و حیف و میل گیر اوردی
حکایت واگذاری صنایع به بخش خصوصیه که وفق قانون و جهت ارتقاع راندمان انجام ....که سرانجامش اخراج کارگران و فروش زمین یا ساخت ویلا بود
تنها ملتی که با دست خودش در حال نابودی و تجزیه مملکته ...مرگ بر انگلیس
اقا کل مملکت چند ، ملت جمع بشن پولشو بدن ، شاید اقایون دست برداشتن
اونایی که از خانم ابتکار انتقاد شدید می کردند الان بیان در مورد اوضاع محیط زیست اظهار نظر کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اشتباه اشتباهه حالا هر کسی باشه خانم ابتکار یا بقیه فرقی نمیکنی
do u understand?
علی برکت الله
حتما میخوان بابت شکار در ان منطقه و صدور مجوز خاص کلی درامد کسب کنند
باسلام این نوع واگذاری را باید به فال نیک گرفت منتها به افرادی واگذار شود که دلسوز و آشنایی با محیط زیست داشته باشد . دولت لا توجه به کمبود نیرو و امکانات و بودجه کافی نمیتواند این مهم را به سرانجام برساند لیکن باید نظارت مستمر داشته باشد .
با سلام بنده سال ها کارمند محیط زیست بودم والان یک معلم هستم .در این سالهایکی از کارهای بسیار مثبت محیط زیست همین کاره .البته اگر نظارت درست صورت بگیره .محیطزیست نمیتونه با این نیرو وامکانات مراقب مناطق باشه چه بهتر قرق گاه های اختصاصی تشکیل بشه ومراقبت ها به ذینفعان واگذار بشه .همه اونهایی که مخالفند اگر از قرق گاهها ی اختصاصی یزد بازدید کنند ونتیجه کار را بعد از چند سال ببیند قطعا نظرشون عوض میشه . از آقای تیموری وهمکارانشون هم بینهایت متشکرم. امید وارم زمینه ای فراهم کنند تا این عزیزان مخالف بازدیدی از مناطق واگذار شده داشته باشدتا بعد اظهار نظر کنند.در ضمن این طرح ربطی به آقای کلانتری نداره ده سال پیش که بنده توفیق همکاری با محیط زیست را داشتم هم طرحش مطرح بود البته از سال ها قبل تر .امیدوارم طرح پرورش گونه های شاخص حیات وحش ایران از جمله قوچ اوریال هم در کشور اجرایی بشه. همکاران سابق خداقوت.
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
احسنت
اینهایی که مخالفت می کنند از عوام ساده دل هستند
قوانین و مقررات چه کلمات مجهولی
خخخخخخ
خود خدا هم حریف شماها نمیشه دیگه!
سلام بر بزرگواران هم وطن شلوغ نکنید خواهشن اینم یه جور رانت دیگه بقیه جاها یعنی تو بقیه اوضاع وگذاری اقتصاد که همان اقا زادها در این گونه موارد جلوتر از بقیه هستن اینجا هم یه سری به این مراتع وبقول دوستان قرق گاه چشم طمع دوخته ولی چون در حیطه سازمان مربوطه میباشد و ورود به ان کار سختی میباشد بزرگواران بدین اوضاع میخواهند ان را به بخش انطرف جیب شان هدایت کنند تا بتوانند بعد مدتی ان مراتع را مصادره نموده منباب بدهی سازمان محیط زیست بعد تغیر کار بری وساختن ویلا برا قشر مستضعف وسلام پاینده باشید
همه چیز شده پول: حج و زیارت، مساجد، حالا هم محیط زیست!!! قبل از انقلاب کبیر فرانسه عده ای از خان ها مناطق خاص خود را داشتند . با انقلاب حق شکار از انحصار خارج و به همه داده شد. برداشت اولیه من از این واگذاری ها(خصوصی سازی محیط زیست) اینه که دوباره شکار در اختیار خان هاقرار خواهد گرفت. گو اینکه اصولا" با عمل شکار حیوانات مخالفم.
باسلام .بیرحمی قساوت نیست که حیوان زیبا وبی ازار را شکارکنید .این تفریح است بی انصافیست که با اسلحه یا باوسیله نقلیه بدنبال انها کنید .
آقای کلانتری این کار خیانت به محیط زیست و مملکت است و شما مرتکب شدید
در این زمینه یا اصولا درباره بحث حفاظت از محیط زیست! بد نیست تابناک مطالب کارشناسی شده تری را منتشر کند!
طرفدارن خانهای ثروتمند این حرکت را مثبت تلقی میکنند و آنرا با چنین طراحی هایی در کشورهای متمدن و پیشرفته یکسان دانسته و از تکثیر و رهاسازی بحث میکنند. خیر. چنین طرحهایی بله اجرا میشود مثلا در آفریقای جنوبی و کنیا چنین منطقه هایی را به بخش خصوصی داده اند اما این اشخاص سالها در کانونهای خصوصی حمایت از حیوانات فعالیت داشته و از شهرت و آبروی ملی در کشورشان برخوردارند. این اشخاص ضمن حفاظت علمی از گونه های در خطر قرار گرفته و حفاظت شدید شده، پس از سالها فعالیت حفاظتی، گونه های تکثیر شده مثل گوزنها و قوچها و آهوان، اجازه شکار معین به افراد عضو کلوپهای شکار و با نظارت مستقیم و فیلمبرداری از لحظه ورود تا خروج آنها از منطقه حفاظت شده ،پول بدست آمده از این شکار مجاز را صرف شیرها، پلنگ و یوزپلنگ و حیوانات کمیاب دیگر کرده و باعث رشد این حیوانات بطور خارق‌العاده ای شدند اما در ایران افرادی ثروتمند که از مالکین بوده و با سیاسیون پولدار شده زدوبندهایی دارند نه تنها تخصصی در زمینه حفظ و نگهداری حیوانات ندارند بلکه با ایجاد رانت و برای خوشگذرانی صبب خسارات جبران ناپذیری به حیات وحش ایران خواهند شد. مسئولان بدانند این اعمال در جهت منافع ملی نیست و سبب آزار و اذیت حیوانات خواهد شد و اعتراض بهمراه خواهد آورد چون این خصوصی سازی با دیگریها کاملاً متفاوت است. این طرح سبب نگرانی مردم این مناطق و کل جامعه حامی حیوانات خواهد شد
اگر مجوز شکار در این قرق ها با قیمت معقول صادر شود مشکلی ندارد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر