بازدید 4170
اقتصاد در گذر زمان

از انعقاد عهدنامه ترکمانچای تا پرواز اولین هواپیمای ساخته شده توسط ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۷۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 22 February 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 اسفند 1206، در این روز عهدنامه ترکمانچای میان دولت ایران وروسیه تزاری منعقد شد که تماما به ضرر ایران تنظیم شده بود. این عهدنامه در پی جنگ‌های دو کشور و شکست ایران بسته شد؛ قراردادی که تا زمان انقلاب اکتبر در سال 1917 به قوت خود باقی بود تا اینکه ولادیمیر ایلیچ لنین همه قراردادهای تحمیلی روسیه تزاری را به سود کشورهای ستم دیده ملغی اعلام کرد و عهدنامه ‌های گلستان و ترکمانچای نیز به بایگانی تاریخ سپرده شد. مک دونالد، سفیر انگلیس در ایران نقش بارزی در انعقاد این قرارداد داشته است.

3 اسفند 1301، اقدام جمعي از آمريكاييها در خريد اراضي مشهد، خشم علماي اين شهر را برانگيخت. روحانيون و علماي مشهد از اين عده كه تحت عنوان هيأت روحانيون آمريكايي متشكل هستند، به رضاخان تلگرام شكايت فرستادند.

3 اسفند 1366، اولين هواپيماي ساخت جمهوري اسلامي ايران كه در صنايع هوايي وزارت سپاه طراحي و كليه قطعات آن در داخل كشور ساخته شده است امروز طي مراسمي با حضور مقامات لشكري و كشوري در تهران به پرواز درآمد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل