بازدید 11989

«نداریم»؛ رمز توقف عملیات امدادرسانی در هر حادثه‌ای در کشور!

در شرایطی که تقریبا همه ایرانیان می‌دانند، کشتی‌های آتش‌خوار و اطفای حریق چینی در حادثه سانچی، شب‌ها دست از کار می‌کشیدند و در این خصوص انتقادات و حتی اتهاماتی متوجه ایشان می‌کنند، بار دیگر امدادرسانی در حادثه در کشورمان به دلیل رسیدن به شب متوقف و به روز بعد موکول شد!
کد خبر: ۷۷۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ 19 February 2018
آیا همه سرنشینان هواپیمای سقوط کرده تهران-یاسوج جان باخته‌اند؟ این پرسشی است که هرچند پاسخ به آن ساده به نظر می‌رسد، پیدا نکردن محل سقوط و لاشه هواپیما پس از ۲۴ ساعت عکس آن را نشان می‌دهد تا دریابیم که خبر کشته شدن قطعی همه سرنشینان، نه قطعی است و نه دقیق.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که تقریبا همه ایرانیان می‌دانند کشتی‌های آتش‌خوار و اطفای حریق چینی در حادثه سانچی شب‌ها دست از کار می‌کشیدند و در این خصوص انتقادات و حتی اتهاماتی متوجه ایشان می‌کنند، بار دیگر امدادرسانی در حادثه در کشورمان به دلیل رسیدن به شب متوقف و به روز بعد موکول شد.

ساعاتی پیش و در حالی که همه ایرانیان چشم انتظار شنیدن خبر کشف هواپیمای سقوط کرده در دامنه‌های دنا بودند، مسئولان از توقف جست‌وجو و موکول کردن همه چیز به روز بعد خبر دادند. تصمیمی که وضعیت نامساعد جوی، بارش برف، کاهش دید افقی و فقدان بالگرد‌های دید در شب از جمله دلایل آن عنوان می‌شد.

رویدادی که تقریبا در تمامی شرایط بحرانی تکرار می‌شود. توقف عملیات جست‌وجو و امداد رسانی با فرارسیدن شب و تاریک شدن هوا. اتفاقی که اگر امدادرسانی زمینی هم مختل شده باشد، به قطع کامل هرگونه عملیات امدادی برای زمانی طولانی منجر می‌شود. درست مثل شرایطی که ساعات اخیر شاهدش بودیم. رها کردن وضعیت هواپیمای سقوط کرده از شب گذشته تا بامداد امروز.

اتفاقی که با پیش فرض جان باختن تمامی سرنشینان، ممکن است موجه به نظر برسد، اما کیست که بداند تمامی سرنشینان پرواز روز گذشته تهران-یاسوج، ولو در برخورد هولناک هواپیما با کوه، جان باخته‌اند؟ گزاره‌ای که اگر خوب به آن دقت کنیم، می‌بایست احتمالی (ولو اندک) برای جان به در برده از این حادثه قائل شویم و بر اساس آن، تمامی توانمان را، مخصوصا در ساعات طلایی پس از حادثه، برای یافتن هر چه سریع تر هواپیما به کار ببندیم.

اما چگونه؟ احتمالا باید پاسخ به این پرسش بهره بردن از امکاناتی مانند تجهیزات ماهواره‌ای، پهباد‌های کارآمد و حتی بالگرد‌های مجهز امدادی باشد. پرنده‌هایی که بتوانند در شرایط بد جوی هم پرواز کرده و حتی شب نیز مانع از کارشان نشود. بالگرد‌هایی که دست کم دو نهاد در کشورمان بر اهمیتشان تأکید دارند و خواستار به خدمت گرفتنشان هستند؛ هوانیروز و اورژانس کشوری!

یگان بالگردی ارتش کشورمان که مجهزترین هوانیروز غرب آسیا به حساب می‌آید، اما فرمانده آن ساعات پیش تأکید داشت که بالگردهایش امکان پرواز در شرایط جوی حاکم بر محل حادثه سقوط هواپیما را ندارند. بالگرد‌هایی نظامی که توقع عموم مردم از آنها، بسیار فراتر از چیزی است که فرمانده هوانیروز می‌گوید. به ویژه اگر بدانیم چندی پیش همین فرمانده «سامانه دید در شب» را برای مجموعه‌اش از نان شب واجب‌تر خوانده بود و از پیشرفت‌های چشمگیر در این عرصه خبر داد.

سامانه‌ای که امیر قربانی بر طراحی بومی آن تأکید داشته و از نصب آن روی برخی بالگرد‌های هوانیروز خبر داده، اما ظاهرا برای یافتن هواپیمای سقوط کرده در خاک کشورمان هم نمی‌توان از وجودش بهره برد، چه برسد به شرایط سخت جنگی. دورنمایی نه چندان جالب که وقتی سخنان چندی پیش سرپرست اورژانس کشوری پس از زلزله کرمانشاه را مرور کنیم، ممکن است ناامیدکننده هم به نظر برسد.

پس از آن زلزله هر بار از کولیوند، رئیس اورژانس کشوری پرسیدند که چرا امدادرسانی به مصدومان و مجروحان زلزله کند بود و در شب این کندی چند برابر می‌شد، از فقدان بالگرد‌های مجهز به سامانه دید در شب گله می‌کرد و می‌گفت: «در زلزله غرب کشور کار ما معطل اورژانس هوایی نبود، اما واقعیت این است که به بالگرد دید در شب نیاز داریم. با دولت و مجلس هم صحبت شده تا این شرایط را برای اورژانس کشور، فراهم کند تا نه تنها در حوادث طبیعی، بلکه در حوادث جاده‌ای و ترافیکی نیز به صورت هوایی خدمت‌رسانی کنیم. تجهیز بالگرد وظیفه من است، شرایط خرید فراهم شود، مسئولیت خود را با سرعت انجام می‌دهم.»

سخنانی که با تأکید بر ضرورت خرید بالگرد‌های مجهز به این سامانه و برنامه ریزی برای این امر ادامه پیدا می‌کند. اظهار نظری که در آن نه به تولید بومی سامانه دید در شب در کشور اشاره شده و نه امکان تجهیز بالگرد‌های امدادی به این سامانه، بلکه از خرید بالگرد‌های مجهز به این سامانه سخن به میان آورده است. ضرورتی که معلوم نیست به خرید این دست بالگرد‌ها منجر خواهد شد یا قرار است همچنان همه بحران‌های کشورمان در شب با مشکل امدادرسانی مواجه شوند؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۸
تا زمانیکه با تمام دنیا بخوایی بجنگی اوضاع همینه، در حال حاضر تنها کاری که می تونیم انجام بدیم اینه که با مشتهای گره کرده همه با هم شعار بدیم مرگ بر امریکا
واقعا مسئولین در مواقع بحران بد عمل می کنند که نشان از بی برنامگی کامل و البته بی تفاوتی دارد. علت دیگر همه این موارد هم تحریم های فلج کننده و عقب ماندگی کامل حمل و نقل عمومی ماست از اتوبوس بگیرید تا هواپیما! این وقت هاست که مشخص میشود تحریم ها کاغذ پاره نیستند...
نویسنده محترم. دید در شب بحثی جدای از پرواز در منطقه ای در شرایط مه آلود و با باد شدید است. سامانه های دید در شب نظامی سامانه هایی اپتیکی هستند و برای پرواز کور طراحی نمی شوند. معمولا سامانه هایی برای پرواز صرفا بر اساس اطلاعات پروازی و راداری برای هواپیما طراحی می شود و بعید می دانم چنین سامانه هایی برای هلیکوپتر ها ساخته شده باشد.
پاسخ ها
ابوذر یادگاری فر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
وقتی بعید میدانی که چنین چیزی برای هلی کوپتر ها ساخته شده باشد را یه کم سرچ کنی تو اینترنت "مطمئن" می شوی که سالهاست ساخته اند و سالهاست مورد استفاده همان کشور هایی است که ما با مشت گره کرده آرزوی مرگشان را داریم دوست خوبم !
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
ما که به تمام تجهیزات و فناوریهای روز دنیا دست یافته از داروی دیابت توسط یک مهندس شیلات تا موشکهای نقطه زن و.... اما سامانه دید در شب یک سامانه بسیار پیش پا افتاده است که حتی نفر داخل هلیکوپتر میتونه دستش بگبره و جستجو کند.اخه اگر این سازمان هواپیمایی اسمان بکارش وارد باشه باید بداند هواپیمایش از چه درجه ایی با چه ارتفاعی و تا چه مسافتی را در کنترول داشته اند.ما حتی نمیتونیم از روی سیمکارتهای موجود همراه نفرات موقعیت مکانی را پیدا کنیم.مملکت ما باید خیلی جلوتر باشه تا اینکه نتواند در خاک خودش لاشه هواپیمایش پیدا کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
این سامانه روی بالگرد هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
همون جمله بعید می دونمت نجاتت داد وگرنه الان سنگسارت می کردن چون کافیه فقط یک کم فیلم جنگی نگاه می کردی تا می دیدی که اتفاقا دید در شب یکی از مهمترین کاربردهاش برای بالگردهاست و اصولا هواپیما احتیاجی به دید درشب نداره مگر برای هدف گیری ئ یا نشانه روی
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تمامی بالگردهای بلک هاک و آپاچی و حتی مدل های اروپایی هم سامانه های دید در شب دارند و هم سامانه های مبتنی بر سنجش حرارت محیط برای زمانی که حتی حداقل نوری هم برای سامانه های دید در شب وجود نداره (حتی نور ماه هم نیست) . آمریکایی ها با انواع مختلف از همین ها سال ها هستش که تو کوه های افغانستان عملیات پیچیده شبانه رو انجام میدن .
متاسفانه سیستم elt که پس از سقوط سیگنال موقعیت دقیق لاشه را به ماهواره ارسال میکند را مدیران اسمان بنا به هر علتی نپرداخته اند و الان سیستم کار نمیکند .
البته با تمام گزارش شما کاملا موافقم ولی با این سیستم مدیریتی فشل که ما داریم شدنی نیست ولی پرداخت اینگونه ابونمانها حداقل کاری است که باید میشد و نکردند . لطفا پیگیری کنید که چطور اینکار نشده ؟
آیا قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء ارتش که میگن ما بلند شدن و نشستن هواپیما در خارج از مرزهای کشور هم لحظه به لحظه رصد میکنیم و هواپیمای جاسوسی هم رصد و منهدم کردن آخرین لحظه و آخرین مکان رصد این هواپیما رو ندارن؟یا قراره این موضوع هم دلیلی باشه واسه سرگرمی مردم تا چند روز و مشکلات رو پوشش بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء زیر مجموعه سپاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
تا وقتي كه دشمن دشمن مي كنيم و تمامي توان خود را براي خريد سلاح و تجهيزات جنگي هزينه مي كنيم و مردم داخل كشور در اولويت هاي بعدي قرار داشته باشند وضعيت همين است
و من الله توفیق ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
احسنت !
اینهمه ادعای تولید تجهیزات نظامی، موشک های با برد 2000 کلیونتر داریم. مادامیک از برخورد و مواجه با مشکلات بسیاری ابتدایی ناتوان هستیم بی معنی است و نشان از اهمیت مسئولین نظام به حفظ خود است نه مردم
به شما اگر بالگرد دید در شب که هیچی ماهواره های تصویر برداری دقیق و جاسوسی هم بدن باز هم یک بهانه ای پیدا میکنید. ایراین ها یکی از تنبل ترین آدم های روی زمین هستن. این رو میشه در ادارات و سیستم مدیریت کشور بهخوبی دید. برای گرفتن یک امضا از یک اداره باید 1 ماه پیگیری کنید. کار اداری ساعت 8 شروع میشه اما از 8 تا 10 میخوان صبحانه و چای بخورن. از ساعت 11 تا 2 هم میخوان برای نماز و نهار تعطیل کنن. و بعدش هم باید برن که به سرویس برسن. بعد شما این سیستم رو با یک کشور فقیر مثل تایلند مقایسه کنید که مردم دوشیفت کار میکنن. این کشور زیبا حتی شبها هم فعال است. در بسیاری از کشورها ی دنیا شب ها تازه شروع فعالیته اما در ایران از ساعت 3 بعد از ضهر به بعد همه چی تعطیله بیمارستان، پلیس، اورزانس همه چی
کاش تو ایران به دنیا نمی یومدم. هیچیشو نمیخوام هیچی. نه تاریخ هزارساله اش رو و نه...هر روز از دیروز بدتر. زندگی مون فقط ترس و اندوه. خبرهای بد. سرِ نماز دائما به خدا گلایه می برم. انتقاد هم نمی تونیم بکنیم چون از نظر بعضیها میشیم ضد انقلاب و منافق و ملحد و نامسلمون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
حرف دل گفتي / اي كاش در كشوري غير از ايران به دنيا مي آميديم
خیلی چیزا رو فقط در حرف خوب عمل میکنیم . به پای جنگ و مسائل اضطراری برسه اونموقع میفهمیم که چقدر عقب هستیم و همه چی در حد حرف بوده
وقتی هواپیما در اقیانوس آرام سقوط کرده شما چه انتظاری از مسوولان دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
انتظارمان از جنابعالي و بقيه مسئولان اين است بجاي حرف زدن سكوت اختيار كرده و اجازه دخالت و ورود به مردم را بدهند خود مردم اقدام كنند بهتر به نتيجه مي رسند
عمو قزوینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
املای مسئولان صحیح است ببم جان
از فرانسه و چین تقاضای کمک کردند واسه پیدا کردن لاشه هواپیما . ای کاش ستاد مدیریت بحران کشور را می دادند به خارجی‌ها ، از همه لحاظ به سومون بود. اختلاس کمتر می‌شد ، سر وقت حاضر و جوابگو بودند و مردم هم کمتر تلفات و قربانی می دادند.
ناوشکن دماوند که همین چند وقت قبل بود...باید به فکر تقویت برجام باشیم تا این تحریمها کمتر بشه
در حادثه پلاسکو هم چند روز با آب آتش را خاموش کردند
بعد معلوم شد بعضی ها زیر آوار به روش غرق آبی مرده اند
برادرا ادعا مي كنن كه بر وجب به وجب خاك كشور احطه داريم بعد يه هواپيما رو نمي تونن يا نمي خوان پيدا كنن.
خدای نکرده اگر یکی از مسولین داخل هواپیما بودند تا الان حتما یه کاری میکردند نمی دانم ملت ما تا کی باید چوب تحریم ها و ادعاهای بعضی ها را بخورند آخرش هم اینه دیگه : خدا به خانواده هاشون صبر بده
داداش ،توايران تنها چيزي كه ارزش نداره جون ملته.صف انتخابات وحضور پررنگ مردم توصحنه ها عشق است.از ماست كه برماست.
این پهباد های سپاه پس کجان؟این که میگفتیم حتی RQ170 رو هم نشون دیم رو زمین چرا اینجاها کارمون نمیاد.??/
یکی از آشنایان مغازه دار بود اما هنوز مشتری لب از لب باز نکرده ، به او میگفت نداریم! یک بار پرسیدم این بیچاره ها که هنوز حرفی نزدند ، چرا میگی نداریم؟ گفت خوب نداریم دیگه! گفتم شاید غیرت خواستند! گفت این را که اصلا نداریم!
اگر قرار بود ما امکاناتی می داشتیم که بتونن در این شرایط کمکمون کنن، قطعا قبلش هواپیمایی می داشتیم که اینجور فاجعه درست نکنه! ما چی داریم؟
عوضش امنیت داریم
بعضی وقتا دعا میکنم ای کاش همه اینها خواب باشد و فردا صبحی که بیدار می شویم در جای دیگری به دنیا آمده باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
ماها اگر در جای دیگری هم بدنیا میومدیم اونجا رو هم مثل اینجا به گند میکشیدیم. ژنمون خرابه !1؟؟
همین جوری می خواهیم به جنگ ابر قدرت ها برویم ؟ با این تجهیزات ؟؟؟؟؟ تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست .
مملکت فقط باحرف اداره می شده چون در شرایط عادی خودکفایم پیشرفت علمی ونظامی و صنعتی داشته ایم اما با یک بارندگی وزلزله و... در مدت زمان نزدیک به صفر خودامدادرسانی دچاربحران میشه وباید برای خود امدادرسانی نیز کمیته بحران (بحران اندر بحران) تشکیل بدیم.حالا سئوال اینجاست آیا با اعتراضات قانونی امکان داره به خورد این مسئولین دادکه شماها این کاره نیستید جایتان را به افراد کاردان بدهید آیا مسئولین محترم بدون دردسر ودرگیری خیلی راحت صندلی مدیرت را رها میکنند البته اگه به بی لیاقتی خودشان اذهان دارند.
فساد کشور فرا گرفته و ما خودمونو میزنیم به نفهمی
هلی کوپتر دید درشب نداریم تجهیزات به روز وپیشرفته اتش نشانی تداریم امبولانس وبیمارستان مجهز نداریم ،عوضش موشک داریم ...
جالبه در ساعات اولیه وقوع حادثه مسعولان اعلام می کنند همه سرنشینان مرده اند تا از هرگونه تلاش برای پیدا کردن هواپیما دست بکشند
پاسخ ها
عمو قزوینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
مسعولان نه ببم ، مسئولان صحیح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
مسیولان درسته ببم ما در فارسی حرف حمزه دار نداریم دوبل ببم
ما چه ابرقدرتی در منطقه هستیم ؟ یکی فقط جواب بده
اگر انسان از پرواز سالم هم بیرون آمده باشد قطعا در این شرایط جوی کار برایش بسیار سخت خواهد بود.
چرا به دنبال عدم تکرار این حوادث نیستید؟
چرا وقتی اشکالی رخ میدهد کسی نمیگوید برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد، چه باید خرید و ...
چرا پاسخ این چرا ها به قانون، دستور العمل، و تجهیزات تبدیل نمیشد؟
چرا به سرعت سعی در فراموشی میکنیم؟
باور کنید کشورهای پیشرفته هم همین روش را داشتند و هر اشتباهی میکردند اولین سوالشان این بود که چکار کنیم تا تکرار نشود.
سلام
اقای تابناک من نمی دونم چه مشکلی با دولت دارید ... این مشکل چه ربطی به دولت دارد خوب مقصر کوه و طبیعت وحشی هست که با دشمنان دولت و آمریکای جنایت کار یکی شده است و داره مشکل ایجاد میکنه شما دوست داری اینها شب برن توی کوه بعد عین آتش نشان ها یک بلایی سرشون بیاد بعد نمیگید دولت نیروی متخصص ندارد و رفت ابرو را درست کنه چشمشا کور کرد ....
دوست عزیز نباید احساسی عمل کرد خواست خدا ،قضا و قدر این بود
خدا در قرآن میگه برگ از درخت نمی افتد مگر به خواست و اراده خداوند
من برای شما متاسف هستم که اینطور حزبی عمل میکنید اگر کسی در نطرات حرف حق بزند چاپ نمی کنید ،اگر مشکلات مربوط به نهاد هایی باشد که خط قرمز هست یک کلمه حرف نمی زنید ،اما کافی هست مشکل مربوط به یکی از نهاد های مربوط به ریاست جمهوری باشد فرقی ندارد احمدی نژاد باشد یا روحانی یا ... اینها را سیبل می کنید به خداوند قسم ماشین برای راه رفتن به چرخ نیاز دارد حال آنکه یکی از قوه ها مجریه هست که رئیس جمهور مسئول آن هست و مردم خوب می دانند که این قوه کمترین قدرت را دارد وقتی که سه چرخ دیگر ماشین نه تنها که هماهنگ نیستند بلکه حتی دشمن چرخ دیگر هستند چطور توقع دارید این ماشین صحیح حرکت کند.
باز شما اگرنقد دارید حد اقل خوبی ها را نیز ذکر میکنید و حداقل درصد مردمی هستید ،خبرگزاری هایی مانند کیهان که شوت شوت هستند و قدرتی دارند که میتونند به هر فردی از تحمت گرفته تا انواع حرف های رکیک را بزنند و جالب اینجاست که هیچ قانونی نیز جلودار آنها نیست.
به هر حال مقصر همه اینها دشمن هست نه دولت یا مدیران یا .... اگر دشمن ما را تجریم نکرده بود اکنون ما هواپیما 25 سال پیش را نمی فرستادیم که به قول آقای آخوندی یکی از بهترین ها نیز هست احتمالا منظورشون این بوده که 25 سال پیش بهترین بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
دوست عزیز مشکل دشمن یا خواست خدا نیست این عواقب رفتارهای نابخردانه و احساسی است که با تهییج مردم از طریق اعتقادات مذهبی شون بدست آوردیم وقتی حمله می کنیم به سفارت خانه ها ومعذرت خواهی رسمی نمی کنیم منتظر نقل و شیرینی هستین یا تحریم.... دشمن اصلی ایران بی تدبیری خودمان هست نه خواست خدا و آمریکا و دیگر کشور
یمن و غزه و لبنان و عراق و سودان که نیست که پول و امکانات براشون فرستاده بشن ملن تحت ستم ایران نیازی به امکانات ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
این حرف هارو میزنی بهت میگن مزدور !!! حواست باشه !
ناشناس
| Australia |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
شما ظاهرا متوجه اصل موضوع نشدی ها......تصور بکن شرایطی ایجاد بشه که مجبور باشی با همین دشمنات رودرو و تو وضعیت حاد و بحرانی جوی و آب و هوایی بجنگی، نباید تجهیزات بروز داشته باشی.یا اینکه میخوای به خاطر شرایط بد جوی دست از مبارزه بکشی و قرار مدار برای روزهای آفتابی بزاری.صحبت سر اینه که بدون داشتن امکانات مناسب نمیشه معجزه کرد.
مسلماً مسول اين حادثه ها كساني هستند كه ثروت ايران را در كشورهاي لبنان سوريه و. وووووووهزينه ميكنند در نتيجه چيزي براي رفاه مردم ايران نمي ماند .
آقا ببخشید پس کارآیی پهبادهایی که اینهمه براشون تبلیغ میشه چیه؟
توجه داشته باشید که وقفه در امداد و نجات تصمیم فردی نیست. کار امداد و نجات را باید به متخصصین با دانش و تجربه سپرد و در این وضعیت هوای نامساعد که به احتمال زیاد خود موجب سانحه بوده نباید با تحریک افکار عمومی جان تعداد بیشتری از امدادگران را بخطر نینداخت. وجود برف و کولاک که دید در روز را مختل می کند چگونه می تواند با سامانه دید در شب محیط مناسبی برای تجسس ایجاد کند. چرا فراموش می کنید سقوط هلیکوپتر امدادی را که در شمال تهران مشغول کمک رسانی بود. دید در شب مقوله جداگانه ایست که در جای خود باید مورد تأکید قرارگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
سامانه دید در شب مقوله ایی که باید در جایگاه خود به ان اشاره کرد .محترم دید در شب ابتدایی ترین وسیله نظامی هست که 50 سال پیش ارتش ایران داشته است .امروز که دیگه ما از جهان از هر نظر جلوتریم
معلوم نیست این همه پول کجا میره.. کمی از بخور بخور و کنفرانس و... کم کنید میرسه به همه جا..
امکانات ما فقط برای اجانب است وبس
مرغ همسایه واسه مسئولین همیشه غازه....
دورانی که مردم از هوانیروز ارتش انتظاری درخور داشتند الان سالهاست که دیگه گذشته! با وجود تحريمها و نارسائیهای تحمیل شده که همه ما میدانیم از کجاست و چرا , دیگر کسی از آنها انتظار زیادی همچون ارتش دوران جنگ را ندارد!
دکتر خس و خاشاک کجایی ؟ خوب دستپختت رو نگاه کن و محظوظ شو . به خاطر یک مشت یاوه که در سخنرانی ها گفتی ببین چه به روز این ملت آوردی . جشن هسته ای ! زنجیره هسته ای ! هولوکاست ! قطع نامه دونتون پاره بشه . خاک بر سر من کنن که تو کشوری زندگی می کنم که تو رییس جمهورش شدی . خاک !
یه چیز جالب بگم از تفاوت مسئولین ما نسبت به خارجی ها

هواپیمای مالزی که گم شده بود که هنوز هم پیدا نشده، در همه فروشگاه ها و جاهای کشور مالزی جمع شده بودند و شمع روشن میکردند و هر کسی به دین و مرام خودش برای سالم پیدا شدن هواپیما دعا میکرد. حتی توی اینترنت زیاد بود

pray for mh370

حالا کشور ما با این همه ادعای مسلمونیش 1 دونه مرجع و 1 دونه مسئول نگفت دعا کنید همه گفتند کشته شدند بدون اینکه 1 لاشه از هواپیما پیدا بشه... اینه فرق ما با دنیا
خیلی خیلی بزرگواران : بیل کلنگ ، یونجه ، آب پنیر و.......... وارد میکنند انهم با ازر وبعضا ارز مبادله ای ولی وقتی به تجهیزاتی میرسد که با جان ومال مردم ارتباط دارد میگویند نداریم
علی برکت الله
میدانید اگر یک آقازاده در میان این عزیزان مسافر بود تا الان این به اصطلاح مسئولین که واقعا از مسئول نامیدن آنها خنده‌ام می‌گیرد زمین و زمان را بهم میدوختند و هواپیما را پیدا می‌کردند آقایان عرضه ندارید، چه در مدیریت اقتصادی وچه در مدیریت بحران،چه در مدیریت ورزش ، همه مسائل رو که نمیشود آنکار و لاپوشی کرد و برچسب مزدور و اجنبی به انتقاد کننده چسباند قبول کنید لیاقت و عمل میخواهد مدیریت
حوادث ناگوار اينچنيني هميشه و در همه جاي دنيا اتفاق مي افتد ولي!! اتفاقات نگوار هميشه در كشورما نشان دهنده دو حقيقت تلخ است :

1- مديريت ستاد بحران كشور در زمان بعد از وقوع حوادث ناتوان و ناكارآمداست و در چنين مواقعي ناچارا" بار مستوليت بدوش گروههاي مردمي مي افتد (پس بايد فكري براي تقويت مديريت بحران كشور كرد)
2-استفاده از كليه تجهيزات كنترل كننده پروازي در شركت هاي هواپيمائي شرط لازم و كافي است و آن شركت هائي كه بجهت كاهش هزينه ها از خطرات از جان مسافران مايه مي گذارند بايد پاسخگو باشند.
3- در اين سه ماهه اخير بيش از چندين حادثه از جمله بلاياي طبيعي و حوادث غير مترقبه در كشور اتفاق افتاده كه در هيچكدام از آنها نقشي از مديريت بحران كشور و حضور موثر آنها ديده نشده است.
از همه مقالات سایت تابناک اینگونه استنباط می شه که واقعا می شه کاری کرد ونمیشه لطفا این حضرات پشت میز نشین برای دقایقی تشرف ببرن به منطقه ودر آن هوای سرد وبورانی قرار بگیرن وتشفیش اذهان عمومی کنن، یادمی سالها قبل در برخورد هواپیمای30 .130ارتش به کوه بینالود که خلبان آن پرواز از اقوام نزدیک ما بود دو نفر کوهنور در حین جستجو جانشان را از دست دادند اصلا قابل تصور نیست سرنشینان این هواپیما در این محل سقوط حتی برای 1درصد هم زنده باشند اونوقت هی سیگنال منفی ،تا کی میخواهیم مسئولان کشور را ناکارامد جلوه بدیم ،می خواهید سلبریتی ها رو خبر کنیم .به نظرم اقای رضایی بایستی بیشتر به مطالب سایتشون توجه کنند
تا وقتی تفکر..تا تحریم هست مشکل اب خوردن هم حل نمیشود

و

ما فقط توانایی ساخت ابگوشت بزپاش داریم نه بیبشتر

تاوقتی این تفکرارت هست همین اش و همین کاسع
این نداریم هم صادقانه نیست خیلی پول در کشورهای دیگر خرج میشود یا اختلاص میشود
علی برکت الله

قرار شد با رفع تحریم مشکل اب خوردن هم حل بشه

اما گویا....
فقط به امکانات برنمی گردد
غرق کردن ناو جنگی
در زمان صلح و در ساحل خودی
بیشتر سوء مدیریت را میرساند
سلام
متاسفانه نه توان تولید ابزار و آلات فنی و ماشین آلات لازم جهت برف روبی، امداد و نجات، آمبولانس و هر گونه وسایل مدرن مقابله با اتفاقات طبیعی و یا غیر طبیعی را داریم، و نه سالها است که این موارد را از هر جایی که می سازند خریداری و نگهداری کرده ایم. اگر هم به طور موردی خریدرای شده اغلب قدیمی و به تعداد محدود است. کشوری با این وسعت و جمعیت تعداد کافی از هر وسیله و ماشین آلات و هلی کوپتر و پهباد و غیره لازم دارد، که متاسفانه یا نداریم یا خیلی خیلی کم داریم. به جای آن پول ها جاهای دیگری رفته است. حتی ماشین آلات دهه ی پنجا و شصت فرسوده و برای امروز ناکافی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
بله اصل موضوع این ثروت این مملکت رفته برای دیگر جاها.فقط اصل موضوع اینه
شما به قیافه رئیس ستاد بحران،آخوندی......................نظری بیاندازید خداوکیلی خوداینها بحران زده نیستند؟........فقط باید دعا کنیم که اتفاقی برایمون نیافته وگرنه مثل مردم گرفتار زلزله باید تا زانو توی آب زندگی کرد ...........از این همه بی مدیریتی ونالایقی در دنیا شرمنده ایم
معلوم شد انهمه پهباد با دوربین های بزرگ نصب شده ساخت خودمون!! که همیشه نشون میدن چقدر پیشرفته و کارا هستن اقا دمتون گرم
تکنولوژی نداریم و نمیخواهیم قبول کنیم که خودکفائی در تکنولوژی وجود خارجی ندارد.هیچ راهی جز بهبود روابط با کشورهای پیشرفته وجود ندارد.چین و روسیه در زمینه هایی توانمند هستند بسیار عالی اما سطوح عالیتر و حیاتی تر تکنولوژی دراختیار کشورهای اروپایی و آمریکا و ژاپن هست و تا زمانیکه سرجنگ با اینها داریم در همین عقب ماندگی میمانیم و تاوان میدهیم.
چرا این دوستان عزیز اصولگرا و اصلاح طلب در مجلس اینقدر گیر میدن. بابا این همه نیرو با تمام توان دارند در اون سرما بالای کوهها زحمت می کشند دوستان در جای گرم و نرم نشستن دارند دستور میدن یا استیضاح می کنند یا می کن فلانی استعفا بده. بابام بذارین نیروها کارشون بکنه بعد اگر کسی مقصر بود دارش بزنید قصاص قبل از جنایت نکنید. واقعا توضیحات فنی آسمان تا اینجا قانع کننده بود.همه بچه های نظامی و انتظامی و کوهنورد و هلال احمر و ...... دستشون درد نکنه در اون سرمای وحشتناک دارند دنبال لاشه هواپیما می گردند.هر کی ادعا داره و دلش می سوزه بره وسط میدان.وگرنه حرف نزنه.
اول اگر قبول کنیم که بلد نیستیم یک قدم به جلو رفتیم ولی متاسفانه تو امار دادن درجه علمی یک جهانیم و موقع عمل صفر
دوستان یک باید ریس ستاد بحران را با این هیکل اول از جاش بلند کند تا راه برود بعد شاید بقیه همکاران او پشت سرش اقدامی بکنند این وزیر کشور مدیری مناسب تر از اون پیدا نکرده با این همه قانون بقاء مدیر ای ول وزیر جون چه مدیره ستاد بحرانی داری
متاسفانه توکشورما هیچ چیزی سرجای خودش نیست همه چیمون اززیر بناغلطه.دیروزیه عکسی ازستادبحران یاسوج گذاشتن دیدموازته دل فقط افسوس خوردم.اخه روحانی توستادبحران چیکارمیتونه بکنه؟؟؟وقتی مدیرومسولانمون روفقط بخاطر روحانی بودن وجانباز بودن وایثارگر بودن وخانواده شهید بودن انتخاب کنیم وچشممون روبه تخصص وعلم داشتن ببندیم همینیم که هستیم.
هر چيزي كه در رابطه با پيشرفت علمي در اخبار و صداو سيما و با تبليغات فراوان ميبينيد صد در صد دروغ است!
نمونه: از زمان احمدي نژاد چندين بار با تبليغات فراوان گفتند ماهواه مصباح و ... هوا كرديم و ميمون به فضا فرستاديم و ... اما الان ميكگد براي پيدا كردن لاشه هواپيما دست به دامن چين و اروپا شديم تا با ماهواره هاشون لاشه را پيدا كنند ! پس كو ماهواره هاي خودمون !!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من خودم یه اتش نشانم تمامی مانورها خلاصه شده تو دو تا لاستیک روشن کردن واقعا اگه یه خبر نگار به صورت حرفه ای تو این مانورها حضور داشته باشه میشه به عمق فاجعه پی برد . موقع مانور تمام مسوولین شهر از فرماندار گرفته تا روسای ادارت مربوط غیر مربوط میان دو تا لاستیک روشن می کنن از ما هم انتظار مثل یه طلخک ادا در بیاریمتا واسه چیزی که حتی
اینجور وقت ها یک نکته ای را هم می توان تشخیص داد و آن حضور همیشه گی عده ای کم سواد در پای این کامنت هاست. آخه خرید سامانه دید در شب چه ربطی به هزینه های نظامی ایران داره؟ یا چه ربطی به سیاست خارجی ایران داره (اون آق داوود رو میگویم)؟ هر بخشی در کشور ردیف بودجه ای خودش رو داره. کمی از لفت و لیس هاشون کم کنند. وزیر راه به جای اینکه در شرکت ساختمانی خصوصی استراتوس حضور داشته باشد وقت خود را در وزارت خانخ خرج کند.
ها والآ بلا. من هم منظورم همین بود برادر. چرا باید همه افراد کاربلد و متبحر مملکت به حاشیه رانده شوند و فرد بحران زده ای مانند حاج آقا نجآر بر مسند ریاست ستاد مدیریت بحران کشور تکیه بزنن؟ ماشاء الله که نجار هم غیر از انشاء الله ماشاء الله چیزی بلد نیست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر