بازدید 3995
۲

نرخ بیکاری در پاییز اندکی قد کشید

مرکز آمار ایران در روز گذشته آمارهای نیروی کار در پاییز سال جاری را منتشر نمود. این آمارها نشان می دهد که نرخ بیکاری در فصل پاییز امسال نسبت به فصل تابستان اندکی قد کشیده و رشد کرده است. البته شرایط نرخ بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر شده است.
کد خبر: ۷۷۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 19 February 2018

نرخ بیکاری در پاییز اندکی قد کشیدمرکز آمار ایران در روز گذشته آمارهای نیروی کار در پاییز سال جاری را منتشر نمود. این آمارها نشان می دهد که نرخ بیکاری در فصل پاییز امسال نسبت به فصل تابستان اندکی قد کشیده و رشد کرده است. البته شرایط نرخ بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال های اخیر به دلیل وجود رکود اقتصادی و تعطیلی یا کم شدن ظرفیت تولید برخی کارخانه ها، تعداد بیکاران افزایش یافته و از طرفی هم سیل جمعیت متقاضیان کار به سمت بازار کار روانه شده است. دولت سعی نموده است تا با طرح های مختلف بر این مسئله فائق آید اما حجم ورود متقاضیان به بازار کار آن قدر زیاد است که شاید این تلاش های دولت آن گونه که باید نتوانسته شرایط را بهبود آنچنانی ببخشد.

به تازگی مرکز آمار ایران آمارهای مربوط به نیروی کار در پاییز 96 را منتشر نموده است. این گزارش نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی (نسبت جمعیت فعال (بیکار یا شاغل) به جمعیت در سن کار ضربدر صد) در پاییز امسال با افزایشی 1.2 درصدی نسبت به پاییز 95، کاهشی 0.5 درصدی نسبت به بهار 96 و کاهشی 0.9 درصدی نسبت به فصل گذشته (تابستان١٣٩٦) به 40.1 درصد رسیده است.

نرخ بیکاری در پاییز اندکی قد کشید 

 نرخ بیکاری در فصل پاییز سال جاری نسبت به تابستان اندکی افزایش یافته است. همان گونه که از نمودار زیر نمایان است در حالی که نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر در بهار سال جاری 12.6 درصد بوده است این رقم با کاهشی 0.9 درصدی در تابستان به 11.7 درصد رسیده است. در پاییز نیز هر چند نرخ بیکاری کاهشی 0.7 درصدی را نسبت به بهار سال جاری تجربه نموده است اما نسبت به تابستان 0.2 درصد رشد داشته است. همچنین نرخ بیکاری پاییز نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.4 درصد کاهش داشته است.

 نرخ بیکاری در پاییز اندکی قد کشید

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله در گزارش نیروی کار پاییز 96، 25 درصد اعلام شده است. این نرخ نشان می دهد که در پاییز 96 نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نسبت به مدت مشابه سال قبل (پاییز 95) و بهار 96، 1.4 درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته 0.6 درصد افزایش داشته است.

 نرخ بیکاری در پاییز اندکی قد کشید

بررسي اشتغال در بخش‌ هاي عمده فعاليت اقتصادي نشان مي ‌دهد كه بخش خدمات با ٥٠,١ درصد بيش ‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش ­هاي صنعت با ٣٢.٦ درصد و كشاورزي با ١٧.٢ درصد قرار دارند.

آمارهای بالا در پاییز سال جاری در زمینه نیروی کار در حالی به ثبت رسیده است که رهبر انقلاب در روز گذشته مورخ 29 بهمن 1396 در دیدار خود با مردم تبریز به اهمیت اشتغال و تولید و کارهای صورت گرفته در این زمینه اشاره نمودند و گفتند: "در اقتصاد، مسئله‌ اشتغال بالاترین مسئله است، مسئله‌ تولید بالاترین مسئله است. بنده امسال اعلام کردم «تولید و اشتغال»؛ در این زمینه باید تلاش بشود، باید کار بشود؛ همه‌ مسئولین کشور در این زمینه باید تلاش کنند. امسال البته کارهایی انجام گرفته است، آمارهایی هم داده ‌اند، لکن آن چیزی که مورد نظر است، تلاش بیشتری لازم دارد. ما باید کاری کنیم که آمار اشتغال در کشور بالا برود، تولید داخلی در کشور بالا برود؛ علاج اقتصاد در کشور این است".

همان گونه که رهبری نیز اشاره نموده اند در زمینه اشتغال به گواه آمار نسبت به سال گذشته فعالیت هایی صورت گرفته است اما نرخ بیکاری 11.9 درصد نیز به نوبه خود بسیار بالاست و باید دولت جهت کاهش این نرخ فعالیت های بیشتری صورت دهد. شایان ذکر است که طبق قانون برنامه ششم توسعه این نرخ باید در سال اول اجرای قانون یعنی سال 96 حدود 12 درصد باشد و در سال 1400 به 8.6 درصد کاهش یابد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
رفتار بدور از مسئولیت و نامناسب سازمان تامین اجتماعی با شرکتها و فشار زیادش بر فعالان اقتصادی به همراه تهدید به ممانعت فعالیت اقتصادی و نیز تعطیلل نمودن فعالیت های اقتصادی توسط این سازمان یکی از عوامل مهم و موثر در عدم بکارگیری نیروی انسانی در کارگاهها و شرکتهاست.
دلیلش افزایش قیمت ارز بود. اگر دلار به قیمت قبل برگرده شرایط اشتغال بهتر میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر