بازدید 2552

امریه فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری در زادگاه خود

کد خبر: ۷۷۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 18 February 2018

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با سرلشکر باقری، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری به منظور آمایش سرزمینی در دهستان‌های زادگاه‌های خود امریه می‌شوند.

به گزارش فارس، سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری در نخستین همایش فناوری‌های فرهنگی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده بود ضمن اشاره به لزوم ورود استارتاپ‌ها به حوزه فرهنگی خاطرنشان کرد: معمولاً سرمایه‌ها در دنیا به دو دسته تقسیم می‌شوند، سرمایه‌های فیزیکی و سرمایه‌های انسانی اما من بعد از اینکه مسئولیت خود را پذیرفتم با سرمایه‌ای روبرو شدم که پیش از آن از وجود آن غافل بودیم و یا شاید من غافل بودم، این سرمایه، سرمایه فرهنگی، آداب و رسوم اجتماعی و بازی‌های محلی است که می‌تواند در توسعه، اشتغال و درآمدزایی کشور نقش زیادی داشته باشد.

وی گفت: دنیا پیش از این بسیاری از بازی‌های محلی ما را نمی‌شناخت اما حالا با تغییر اسم یا تغییرات اندکی در ماهیت آن این بازی‌ها را یک بازی لوکس تبدیل کرده است، ما در بسیاری از استان‌ها نزدیک به 150 نوع بازی محلی داریم، مثلاً در مازندران 140 نوع بازی وجود دارد که اگر یک مسئله فرهنگی تبدیل شود که قطعاً هرکدام از آنها فلسفه خاص خود را دارند می‌تواند نقش مناسبی در توسعه گردشگری ایفا کند.

رضوی ادامه داد: تنوع غذایی که در روستاهای ما وجود دارد در هیچ یک از رستوران‌های جهان دیده نمی‌شود و امسال نیز نمایشگاه غذاهای سنتی در اسفندماه برگزار می‌شود، خبرنگارانی که برای پوشش خبری از نمایشگاه سال گذشته به ایران آمده بودند گفته بودند این تنوع غذایی را در هیچ یک از کشورهای دنیا ندیدیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری تصریح کرد: صنایع 3 کشور ایران، چین و هند در حوزه صنایع دستی رقیب جدی هم هستند، اگر نسبت دانشگاه‌ها و تعداد جمعیت این 3 کشور را در نظر بگیریم می‌بینیم که تعداد دانشگاه‌ها در ایران بسیار بیشتر از کشورهایی مانند چین و هند است.

وی گفت: ممکن است برخی افراد از این حرف من ناراحت شوند اما متأسفانه ما در حوزه دانشگاه‌ها فقط به دنبال دادن و گرفتن مدرک بودیم اگر آموزش‌های ما تحقیقاتی و کاربردی بود امروز 42 درصد افراد بیکار جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نبودند، فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و معدن به دنبال کار پشت میز نشینی هستند در حالیکه اگر آموزش آنها کاربردی بود، کار در مزرعه و معدن هم درآمد بیشتری دارد و هم مسئولیت اجتماعی آن کمتر است.

رضوی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود شناسنامه‌دار کردن صنایع دستی است، شخصی در روستای گل‌سفید برای عروسک‌های خود شناسنامه تولید کرد که موفق شد در یک هفته 5 میلیون تومان در تهران درآمد داشته باشد در حالیکه در همین زمان عروسک‌های چینی و هندی وارد بازار می‌شدند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اشتغال در روستاها باید به صورت جدی پیگیری شوند و از کسانی که مایل‌اند در این زمینه با ما همکاری کنند استقبال می‌کنیم. برای مثال ما به دانش‌آموزان مدرسه البرز گفته بودیم وقتی به تعطیلات عید نوروز در روستاهای زادگاه خود می‌روید از مردم تحقیق کنید و مشکلات آنها را به ما بگویید که بعد از تعطیلات 402 مقاله از مدرسه البرز برای ما ارسال شد.

وی اظهار کرد: برای اشتغال پایدار در روستاها در حال حاضر وام 4 درصدی به روستائیان مناطق مرزی و وام با سود 6 درصد به روستائیان مناطق غیر مرزی پرداخت می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری گفت: برای اولین بار یک خانم در مراغه کار معرق‌کاری روی سنگ را آغاز کرد و حال این خانم 200 خانم دیگر را تحت پوشش قرار داده و برای آنها شغل ایجاد کرده آثار خود را در ایتالیا به فروش می‌رساند و در حال حاضر هم مشتریان زیادی در نوبت خرید آثار او هستند.

رضوی افزود: برای آقایانی که کارشناسی ارشد و دکتری دارند با هماهنگی سرلشگر باقری امریه‌ای تدارک دیده شده تا به جای سربازی به دهستان زادگاه خود بروند، به طور متوسط هر دهستان 24 روستا دارد که این عزیزان بعد از طی دوره آموزشی که ما برای آنها برگزار می‌کنیم وظیفه آمایش سرزمینی را دارند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه نرخ تولید اشتغال مطلوب نداریم این است که مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی پایین است، ما باید تلاش کنیم نرخ مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی هم به اندازه مشارکت در فعالیت‌های سیاسی باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل