بازدید 8148

پاسخ وزارت بهداشت درباره واحد درسی زالودرمانی

کد خبر: ۷۷۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 18 February 2018
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ واحد درسی به نام حجامت، زالودرمانی یا انرژی درمانی در سیستم آموزش رسمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور نداریم.

به گزارش ایرنا، حمید اکبری افزود: زالو درمانی هنوز جزو واحدهای درسی دانشگاهی نیست، البته باید این موضوع در گروه و رشته طب سنتی بررسی شود، واحدهای درسی که پشتوانه علمی داشته باشد در درسنامه طب سنتی گنجانده می شود، در مورد انرژی درمانی یا حجامت نیز همین طور است و هیچ واحد درسی با این عناوین در دانشگاه های علوم پزشکی نداریم و اگر در آینده جایگاه علمی این امور تأیید شود، در همان رشته طب سنتی ایرانی بررسی شود.

اکبری در پاسخ به این پرسش که اگر واحد درسی برای حجامت یا زالو درمانی نداریم، چرا این خدمات در سیستم طب سنتی تعریف و برای آن تعرفه تعیین شده است؛ گفت: بنده به عنوان مسئول حوزه آموزش پزشکی فقط می دانم که برای این امور واحد درسی و برنامه آموزشی رسمی در دانشگاه های علوم پزشکی نداریم.

پیش از این محمود خدادوست، مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: در ویرایش کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت، 12 خدمت مربوط به طب ایرانی مانند حجامت خشک، حجامت تر، فصد، بخور و ماساژ تعرفه گذاری و در ویرایش سوم این کتاب دو خدمت دیگر طب ایرانی شامل زالودرمانی و لارو درمانی نیز تعرفه گذاری شده است.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا درخواستی برای ایجاد رشته طب سوزنی، کایروپراتیک، زالودرمانی و مانند این رشته ها داشته ایم نیز افزود: بله چنین درخواست هایی بوده و بررسی هم شده است ولی وقتی رشته های مشابهی در کشور داریم که نیازهای مشابه را پوشش می دهد با آن موافقت نمی شود، زیرا یکی از شرایط ایجاد رشته های جدید این است که واحدهای درسی رشته های جدید با رشته های موجود بیش از 30 درصد همخوانی نداشته باشد اگر این میزان همخوانی وجود داشته باشد، درخواست رد می شود.

اکبری اظهار کرد: زالودرمانی، رشته درسی حساب نمی شود و در مجموع هر واحد درسی که قرار باشد در واحدهای درسی دانشگاهی اضافه شود، باید از نظر علمی تایید شده باشد به هر حال زالو درمانی می تواند باعث انتقال بیماری هم بشود، چون زالو که خون کسی را می مکند اگر خون کسی دیگری را بمکد، می تواند بیماری ایجاد کند و هنوز از نظر علمی جایگاه چنین اقدامی تأیید نشده است.

وی گفت: رشته ها و واحدهای درسی که برای ارائه خدمات در نظام سلامت کشور مورد نیاز است، حتما در کشور ارائه می شود. اما یکسری رشته ها و واحدهای درسی وجود دارد که در برخی کشورها با توجه به شرایط جمعیتی و نیاز آن کشورها ارائه می شود.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت

 ادامه داد: در برخی کشورها یکسری رشته های دانشگاهی، خدمات مورد نیاز آن کشور را پوشش نمی دهد به همین علت به سراغ رشته های مورد نیاز خودشان می روند.

رئیس مرکز خدمات آموزش پزشکی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا رشته دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی در دنیا وجود دارد که اکنون در کشور نباشد ولی در آینده ایجاد شود هم توضیح داد: بله، درخواست های متعددی به طور مداوم برای ایجاد رشته های دانشگاهی جدید به وزارت بهداشت ارجاع می شود، اخیرا حدود 100درخواست از دانشگاه های علوم پزشکی برای رشته های جدید به معاونت آموزش پزشکی وزارت بهداشت آمده است ، رشته هایی که هم اکنون در کشور وجود ندارد البته خیلی از آنها کارکرد تحقیقاتی دارد.

وی درباره عناوین رشته های جدید درخواستی گفت: تعداد و عناوین این رشته ها زیاد است به عنوان مثال فقط از یک دانشگاه ایجاد 12 رشته جدید مرتبط ژنتیک در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا درخواست شده است.این درخواست ها بررسی می شود و اگر به این نتیجه برسیم که دستاوردی برای کشور ندارد و فقط هزینه ایجاد می کند با آن مخالفت می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر