بازدید 2129

درخواست سازمان امنیت و همکاری اروپا برای آغاز روند صلح اوکراین

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا خواستار اقدامات فوری برای آغاز سریع روند صلح در شرق اوکراین شد و هشدار داد که نقض روزانه آتش‌بس در این منطقه می‌تواند از کنترل خارج شود.
کد خبر: ۷۷۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 17 February 2018

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا خواستار اقدامات فوری برای آغاز سریع روند صلح در شرق اوکراین شد و هشدار داد که نقض روزانه آتش‌بس در این منطقه می‌تواند از کنترل خارج شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، توماس گرمینگر، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا که از ژوئیه سال گذشته میلادی در این سمت است، به رویترز گفت که امیدوار است نشست برنامه‌ریزی شده از سوی مقام‌های ارشد از آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین در حاشیه نشست امنیتی مونیخ کمکی برای خاتمه بن‌بست سیاسی در بحران اوکراین باشد.

اقدامات شبه نظامی گرایانه مورد حمایت روسیه از 2014 باعث کشته شدن 10 هزار تن در شرق اوکراین شده است.

با وجود آنکه درگیری‌های گسترده در اوکراین در سال 2015 با توافق آتش‌بس مینسک با حضور آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین پایان یافته، اما تلفات همچنان در اوکراین به دلیل نقض مکرر آتش‌بس گزارش می‌شود.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت، این نهاد امنیتی اروپا ناظر بر توافق آتش‌بس اوکراین تخمین می‌زند که روزانه 1000 مورد نقض آتش‌بس رخ دهد.

وی ادامه داد: این واقعا رقم زیادی است. آنچه که ما واقعا به آن نیاز داریم، یک انگیزه سیاسی دیگر است که با حمایت چهار کشور حاضر در توافق مینسک به دست می‌آید.

مقام‌های این چهار کشور نشستی را که قرار بود عصر جمعه در مونیخ برگزار شود، لغو کردند و گفتند که در تلاشند تا زمان دیگری را برای دیدار پیش از پایان نشست مونیخ در نظر بگیرند.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنین گفت: من به دنبال این هستم که آلمان در کنار فرانسه بار دیگر نقش رهبری در این مورد داشته باشد. این شانسی است که ما در مقابل روسیه و اوکراین داریم.

این مقام مسئول سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنین گفت که طرف‌های درگیر در اوکراین نتوانستند تجهیزات سنگین نظامی خود را از خطوط درگیری براساس توافق مینسک خارج کنند و ادامه داد: این خطر وجود دارد که شلیک خمپاره و تیراندازی‌ها منجر به نشت مواد شیمیایی به منابع آب شرب در نزدیکی محل درگیری شود. این یک فاجعه است. این خطر رو به افزایش است و روزی می‌رسد که این درگیری خارج از کنترل می‌شود. نگران افزایش تنش میان روسیه و غرب در منطقه هستم و به ویژه این که هر دو طرف رزمایش‌های بزرگ برگزار می‌کنند.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: بررسی حضور نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در گام نخست راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه دونباس در شرق اوکراین است. ما به رهبری سیاسی نیاز داریم. ما باید این کار را همین حالا انجام دهیم چون در آستانه درگیری بزرگی قرار داریم. امیدوارم که اوکراین با برخی امتیازات درباره مساله مناقشه برانگیز ویزا، موافقت کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر