بازدید 2918

نخست‌وزیر اتیوپی استعفا کرد

کد خبر: ۷۷۴۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 16 February 2018

نخست‌وزیر اتیوپی به دنبال بالا گرفتن تنش‌های سیاسی داخلی در کشورش استعفای خود را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، استعفای هایله‌مریم دسالین بعد از آن اتفاق افتاد که دولت اتیوپی صدها زندانی سیاسی از جمله چهره‌های سرشناس مخالف دولت را از زندان آزاد کرد که با استقبال بسیار گسترده‌ای از سوی مردم این کشور روبرو شد.

کشور اتیوپی دومین کشور پرجمعیت آفریقا محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر اقتصادش یکی از بالاترین نرخ‌های رشد را تجربه می‌کند و در جنگ با تروریسم نیز یکی از هم‌پیمانان مهم آمریکا است.

طی چند ساله گذشته این کشور دست‌خوش یک‌سری ناآرامی‌های اجتماعی شده و صدها نفر از مردم در جریان مناقشات سیاسی و دولتی کشته و هزاران نفر نیز به‌ویژه چهره‌های مخالف دولت زندانی شده‌اند.

استعفای دسالین در حالی اتفاق افتاد که کمی قبل از او، در اقدامی جنجالی جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی که یکی دیگر از کشورهای مهم آفریقا است، استعفا کرد.

خبرگزاری دولتی اتیوپی گزارش کرد که دسالین هم از نخست‌وزیری و هم از ریاست حزب حاکم استعفا کرده تا «به تلاش‌ها برای پیدا کردن یک راه حل پایدار برای وضعیت فعلی کشور کمک کند».

وی با این حال گفته است که تا زمان انتخاب جانشینش نخست‌وزیر باقی می‌ماند.

دسالین در یک سخنرانی گفت: در ناآرامی‌های اخیر تعداد زیادی از مردم آواره و مجروح شدند و اموال عمومی آسیب دید. او معتقد است که استعفایش برای اجرای اصلاحات دموکراتیک ضروری است.

طی یک هفته گذشته،‌ گروه قومی «ارومو» که بزرگ‌ترین گروه قومی اتیوپی با دربرگرفتن یک‌سوم از جمعیت صد میلیون نفری این کشور است، تظاهرات گسترده‌ای را علیه روند آهسته آزادی زندانیان برگزار کرده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر