بازدید 2209

ترکیه بابت حمایت واشنگتن از شبه نظامیان «ی پ گ» ابراز نگرانی کرد

همزمان با کاهش سطح روابط آنکارا- واشنگتن، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با وزیر خارجه آمریکا مراتب نگرانی عمیق خود بابت حمایت دولت واشنگتن از کُردهای وابسته به «ی پ گ» را اعلام کرد.
کد خبر: ۷۷۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 16 February 2018

همزمان با کاهش سطح روابط آنکارا- واشنگتن، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با وزیر خارجه آمریکا مراتب نگرانی عمیق خود بابت حمایت دولت واشنگتن از کُردهای وابسته به «ی پ گ» را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی صباح، همزمان با کاهش شدید و بی سابقه سطح روابط میان ترکیه- آمریکا به دلیل حمایت واشنگتن از کُردهای وابسته به «یگانهای مدافع خلق» (ی پ گ) در شمال سوریه، «رجب طیب اردوغان» و «رکس تیلرسون» روز پنج شنبه در مقر ریاست جمهوری ترکیه در شهر آنکارا با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

منابع آگاه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند که اردوغان در این دیدار دوجانبه مراتب نگرانی عمیق خود از حمایت دولت واشنگتن از کُردهای وابسته به یگانهای مدافع خلق را به طرف آمریکایی اعلام کرد.

منابع آگاه در دفتر ریاست جمهور ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در دیدار با رکس تیلرسون اولویتهای و انتظارات خود در خصوص موضوع سوریه و سایر موضوعات منطقه ای را با وی در میان گذاشت. به نقل از منابع آگاه، دو طرف در این دیدار همچنین پیرامون عراق، تحولات منطقه ای و مبارزه با ترور با یکدیگر گفتگو کردند.

این نشست سه ساعته در آنکارا احتمالاً دشوارترین بخش از سفر پنج روزه تیلرسون به منطقه خاورمیانه بوده است.

ترکیه اعلام کرد که از آمریکا خواسته است تا شبه نظامیان کُرد را از نیروهایی تحت حمایت خود در سوریه خارج کند.

در همین حال یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در این سفر همراه تیلرسون بود، گفت که وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور ترکیه در مورد یک راه سودمند دوجانبه برای بهبود روابط واشنگتن- آنکارا، «گفتگویی سازنده و صادقانه» داشتند.

گفتنی است که تیلرسون پیشتر در یک کنفرانس خبری در «بیروت» پایتخت لبنان، ادعا کرد که آمریکا برای شبه نظامیان وابسته به یگانهای مدافع خلق «هرگز تسلیحات سنگین ارسال نکرده است!» و بنابراین، «هیچ تسلیحاتی برای پس گرفتن وجود ندارد!»

این اظهارات تیلرسون در تضاد آشکار با بیانیه های پنتاگون است که وجود تسلیحات سنگین و ارسالی آمریکا در دستان شبه نظامیان وابسته به «ی پ گ» را تأیید کرده بود.

دیدار تیلرسون با رئیس جمهور ترکیه در حالی برگزار شد که گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا با اشاره به ارتباط موجود میان «پ ک ک»- که واشنگتن آن را یک گروه تروریستی می داند- و گروه «ی پ گ» در شمال سوریه- که از حمایت واشنگتن برخوردار است-؛ بار دیگر بر نگرانیهای آنکارا مُهر تأیید زد.

منابع وابسته به ریاست جمهوری ترکیه، این دیدار را «مثبت و مفید» خواندند. بر این اساس در این دیدار ترکیه از آمریکا خواسته است تا شبه نظامیان کُرد را از نیروهایی تحت حمایت خود در سوریه خارج کند.

منابع آگاه در دفتر ریاست جمهور ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در دیدار با رکس تیلرسون اولویتهای و انتظارات خود در خصوص موضوع سوریه و سایر موضوعات منطقه ای را با وی در میان گذاشت.

به نقل از منابع آگاه، دو طرف در این دیدار همچنین پیرامون عراق، تحولات منطقه ای و مبارزه با ترور با یکدیگر گفتگو کردند.

این نشست سه ساعته در آنکارا احتمالاً دشوارترین بخش از سفر پنج روزه تیلرسون به منطقه خاورمیانه بوده است.

لازم به ذکر است که ترکیه آخرین توقفگاه تیلرسون در سفر خود به پنج کشور مصر، کویت، اردن و لبنان بود.

قرار است تیلرسون روز جمعه با «مولود چاوش اوغلو» همتای ترکیه ای خود دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و تحولات بین المللی گفتگو کنند. پس از این نشست، یک کنفرانس خبری مشترک برگزار خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر