بازدید 40206
جزئیات سه برنامه بانک مرکزی برای کنترل التهابات بازار ارز

انتشار گواهی سپرده با سود 20درصد

بانک مرکزی گواهی سپرده ریالی از روز شنبه منتشر می کند.
کد خبر: ۷۷۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶ 14 February 2018

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز تدابیر ویژه ای را اتخاد و اعلام کرده است .  این تدابیر به این شرح است :

یکی از دستاوردهای مهم اقتصادی دولت یازدهم آرامش در اقتصاد و ثبات بازارهای مختلف از جمله بازار ارز بوده است. چنین وضعیتی لازمه رشد و توسعه اقتصادی است. در طول این مدت شاخص های اقتصادی کشور رو به بهبود گذاشت و افق امیدوارکننده ای ترسیم نمود. علی رغم روند مذکور، در یکی دو ماه اخیر بازار ارز دچار اختلال گردید و قیمت ارز رشد غیرمنتظره ای را در پیش گرفت که با متغیرها و شاخص های کلان و بنیادین اقتصادی کشور تناسب ندارد بلکه عمدتاً متاثر از بداخلاقی ها، سیاسی کاری ها و القائات خارجی و عملیات سوداگرانه داخلی می باشد تداوم این روند نگرانی هایی را برای هموطنان عزیز درخصوص حفظ ارزش دارایی های خود ایجاد کرده است بانک مرکزی نگرانی هم میهنان را درک می کند و البته آن را در جهت منافع ملی و رشد و توسعه اقتصادی کشور نمی داند و برخود فرض می داند که از تمام امکانات برای برون رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصله استفاده نماید و در این راستا برای ایجاد اطمینان در فعالین بازار درخصوص توانمندی مجموعه اقتصاد کشور نسبت به ایجاد آرامش و تامین ارز خارجی مورد نیاز تدابیری را اتخاذ کرده است که ذیلاً کلیات آن را اعلام می دارد.

انتشار گواهی سپرده ریالی: به شبکه بانکی کشور اجازه داده می‌شود از تاریخ 28/11/96 به مدت 2 هفته مبادرت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد نماید. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن 14 درصد خواهد بود.

انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز: به شبکه بانکی کشور اجازه داده می‌شود گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای 1 و 2 ساله منتشر نماید. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب 4 و 4.5 درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (10 درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.

پیش فروش سکه بهارآزادی: بانک مرکزی اقدام به پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ 14 میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی خواهد نمود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۱۹
این یعنی دلار الان با نرخ 4800 تومان پای مردم حساب میشه.
پدر اقتصاد ایران رو همین سود بالای بانکی دراورده.تو 4 سال قبل براتون درس عبرتی نشد که باز هم شروع کردید به سود بالا دادن.
یه روزی میفهمید که این سود سپرده بالا دادن چه بر سر این مملکت اورده که دیگه خیلی دیره.
برید یه تحلیل بکنید ببینید چه بر سر این کشور اومد با این نرخ سپرده....
کسری بودجه دولت با فروش ارز تامین گردید.حالا می خواهد. بانگ هارا تامین نماید.عجب روزگاری شده.
پس بخشنامه حداکثر سود 15 درصدی چی شد؟؟ چرا قوانین کشور ما ثبات ندارند و هر مدت دستخوش تغییراتی می شوند؟
اون وقتیکه دستوری سود سپرده ها رو کم کردی باید فکر اینجا رو می کردی.الان نرخ به لحظه است نه ماه و سال
چه تضميني هست ، كه اصل و فرع سرمايه پرداخت بشه
بانك مركزي اعلام كرده ، مسئول عدم پرداخت بانك ها به مردم نيست!؟
به دو روز دیگه نمیتوان اطمینان کرد چه برسد به شش ماه ویک سال و دو سال .ما پول دادیم دو سال پیش سهام یکی از بانکها را در بورس خریدیم الان نزدیک دو ساله که بسته است همه جا هم گفتیم و رفتیم هیچ کسی جوابگو. نیست. پولمون بلوکه شده .همه میگن به ما مربوط نیست .اگر دولت راست میگه اول سهام بانکها را باز بکنه.
سود ٢٠٪؜ يعني عقب كرد از سياست هاي مبارزه با تورم توسط دولت ، نرخ سود سپرده ٢٠٪؜ و نرخ سود وام ١٨٪؜ !!!!! اين يعني اگاهي دولت از سقود عمودي ارزش پول ملي
... با يك بخشنامه سود بانكي را تا 10 در صد كم كردند كه اين نتيجه اش
شد حالا مجبورند اينطوري دوباره پولهاي سرگردان را جمع كنند
اما كسي جواب نميدهد كه 1500 تومان دلار گران شده است ومسكن هم 20 درصد گران
شده ....
چرا سود سپرده هارا اول کاهش دستوری دادید ؟حالا مجبور به قبول انتشار اوراق سپرده ریالی با 20 درصد بشوید .در شیستم های اقتصادی بیمار در همه جای دنیار مردم دارایز هاوپس اندازهایشات را جهت حفاظت در برابر افت ارزش پول ملی کشورشان به ارز ها معتبر وفلزات گران قیمت تبدیل میکنند ،تا نقدینگی در جامعه مهار وتولید ملی افزایش وموجودی طلای دولت متناسب ومتوازن نشوند این اشفتگی اقتصادی وارزی کماکان فلال وپر شتاب خواهد ماند واین مسکنها وبگیر وببنده حلال مشکلات نخواهند بود
این سود ۲۰ درصد را ماهانه واریز می کنند ؟
خوب قبلا هم بانكها همين سود رو به سپرده هاي مردم مي دادن و وضعيت اقتصاد مملكت هم در ارامش و ثبات بود بانك مركزي كه با وجود اين همه كارشناس و متخصص هنوز نفهميده كه نرخ سود رو بايد بسيار تدريجي و أرام مثلا هر سال نيم درصد يا يك درصد پايين اورد تا مردم به روند كاهش سود اروم عادت كنن
ارزش پول ملی بر اساس گفته یکی از مسئولین 25 درصد کاهش یافته. حالا شما ها می خواهید به مردم 20 درصد سود بدهید؟! نکنه میخواهید ما به بانک پول قرض الحسنه بدهیم؟!، بانک هایی که هر ثانیه احتمال ورشکستگی دارند و به قول بانک مرکزی هیچ گونه مسئولیتی در قبال سپرده های مردم چه در بانک دولتی و خصوصی و تخصصی ندارد
باید واقع نگر بود!
عمده ترین دلیل های افزایش نرخ ارز
1. اول اینکه خواسته یا ناخواسته دولت تصمیم اشتباهی گرفت و آنهم کاهش یکباره سود سپرده ها به جای کاهش تدریجی طی یکی دوسال بود که حتی مردم عادی هم میدانستند بازار را بزودی آشفته خواهد کرد.(البته دولت به اشتباه فکر میکرد پولها روانه تولید و اشتغال میشود)
2. دولت فکر میکرد با ورشکست شدن موسسات غیر مجاز خیلی پولها تا تعیین تکلیف شدن موسسات که گمان میکرد خیلی طولانی باشد به دست مردم نمیرسد و بلوکه میماند
که با اعتراضات مردم مجبور به پرداخت پول به مردم شد و نقدینگی یکباره افزایش یافت
3.دولت مرتب نرخ ارز مبادله ایی و مداخله ایی را بالا میبرد و همین امر باعث رشد بیشتر ارز میشد(به هر دلیلی)
4.دلالان و سواستفاده کنندگان، که در هر دوره و هر کشوری هستند و در کمین و منتظر فرصت برای سو استفاده که واقعا به علت شفاف نبودن اقتصاد ایران, در هر زمینه ایی هر از گاهی پیدایشان میشود و یکشبه میلیاردی سود میکنند و مردم عادی را بدبخت تر مینمایند.
5.مهمترین عامل خود ما مردم که زود جو گیر میشویم (البته تا حدودی با توجه به گذشته که بارها ضربه خورده ایم و ترسیده ایم)در هر زمینه تخم مرغ,برنج,ارز,ملک و....
که تا یکجا میبینیم آشفته شده حجوم میبریم و راه را برای سوداگران هموار میکنیم
اگر روزی یاد بگیریم که هر چیز که گران شد و یا غیر طبیعی شد چه دولت باعثش باشد چه دلالان و سوداگران آن چیز چه کالا باشد چه ارز و چه خودروباشد چه هر چیز دیگر را تحریم کنیم مطمنا مطمنا وضع هم خود ما مردم و هم اقتصاد کشور به جرات بهتر خواهد شد.وکسی به فکر بازی دادن مردم نخواهد افتاد.البته اگر واقعا تا اصلاح آن امر مردم باهم ویک صدا باشند نه اینکه مثل تحریم خودروها با یک وام خیلی ها برای یکبار سود(البته سود ظاهری)سریع عهد خود را بشکنند.
و اینگونه هیچ کس جرات نمیکند از ما مردم در جهت اهداف خود سو استفاده کند. ولی متاسفانه تا الان فقط به سود های یک روزه و دو روزه توجه داریم و نمیدانیم با اینکارمان یکبار سود میکنیم ولی تا مدتها باید صدها برابر بیش از سود کوچکمان ضرر پس دهیم.تنها سوداگرانی که باعث بازی ما مردم شده اند سود را میبرند و به ریش من و شما میخندند.

درست است که دولت با این تصمیم جدید مطمنا بزودی میتواند بازار ارز را دوباره به حالت عادی برگرداند ولی نباید فراموش کند که باید حتما و حتما در اقتصاد شفافیت را در اولویت قرار دهد باید دخل و خرج تمام مردم از بنده خرد تا بالاترین مقام در کشور مثل تمام دنیا روشن و شفاف باشد تا اگر بار دیگر همچنین اوضاع بحرانی ایجاد شد کسی نتواند به این راحتی یک دولت و یک مملکت را بازیچه خود کند و مشخص نباشد که اینهمه ارز و پول دست کیست و کجا میرود و یکبار حباب در مسکن بار دیگر طلا یا ارز یا شغل های پوچ و اقتصاد خراب کن ایجاد کنند که فقط و فقط این سودش به جیب چندین نفر سوداگر برود و جز زیان به جان و مال مردم و کل کشور نتیجه ایی در بر نداشته باشد!هیچ کجای دنیای پیشرفته اینگونه نیست. وهیچ فردی از اینکه دخل و خرجش شفاف باشد نگران نیست مگر کسانی که میخواهند کاری خلاف قانون و عرف انجام دهند و از رانت ها و راه در رو ها استفاده کنند.
...چرا وقتی که دستور داده شد سود سپرده های مردم را به ۱۵٪ تقلیل دهند به نظریهٔ‌هیچ کسی توجهی نشد که گفته میشد این عمل باغث اخلال در نظم اقتصادی میگردد ،وسرمایه های سرگردان به سمت دلالی بازار ،ارز ،وطلا میرود ،ودر تولید و الخصوص مسکن نقشی بازی نمیکند واکنون که ۹۰٪ مردم ایران ۳۹٪ فقیر تر شده اند چگونه میخواهند جبران کنند؟ و آن ده درصدی که ۳۰٪ ثروتمندتر شدند را چگونه کنترل میکنند ؟...
بسیار عالی.. با این روش ثبات و آرامش بر زندگی مردم و اقتصاد کشور برمیگردد..
طرح خوبیست هم سرمایه گذار بی ریسک به سودش می رسد هم تلاطم بازار روح و روان ملت را نمی آزارد
با سلام خدمت دوستان عزیز ومتخصص تفاوت سپرده بانکی با گواهی اوراق که میگین چیه
سلام 20درصد میدن؟خوب بدن صندوق های سرمایه گذاری 23 درصد میدن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل