بازدید 3378

ظریف: به تعهداتمان درباره عراق عمل کردیم

کد خبر: ۷۷۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲ 14 February 2018
وزیر خارجه با اشاره به اهمیت ثبات و پیشرفت عراق برای جمهوری اسلامی گفت که ایران به تعهداتش در کنفرانس قبلی بازسازی عراق کاملا عمل کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (سه شنبه) پس از ورود به کویت به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی بازسازی عراق در جمع خبرنگاران عنوان کرد: برای ما هم پیشرفت و هم ثبات عراق بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ایران همواره در کنار مردم عراق بوده است، گفت: در زمان مبارزه با داعش و تکفیری ها در کنار مردم عراق بودیم، همین طور در بازسازی عراق، ایران از ابتدا در کنار مردم عراق بوده است. کشوری که به تعهداتش در کنفرانس قبلی بازسازی عراق کاملا عمل کرده است.

ظریف افزود: قرار بود ایران در حوزه انرژی کمک کند هم در حوزه گاز روابط برقرار کرده و هم در حوزه برق کمک کردیم. همینطور بخش خصوصی ایران به ویژه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار فعال بوده است، در شرایطی که کمتر کشوری در این حوزه فعالیت می کرد، شرکتهای راهسازی ایران و سایر شرکتهای ایران که در حوزه نیروگاهی بودند در عراق فعالیت جدی داشتند. در حوزه آب شرکتهای ایران فعال بودند و ما مزیت نسبی نشان دادیم برای حضور جدی در بازسازی عراق، امروز هم بخش خصوصی ما کاملا آمادگی دارد در بازسازی عراق حضور فعال داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران هم متعهد است هم دولتی و هم با حمایت از بخش خصوصی در این حوزه حضور داشته باشد.

وی همچنین گفت: اگر فرصتی باشد با برخی مقامات شرکت کننده از جمله مقامات کویتی و عراقی و احتمالا خانم موگرینی دیدار خواهم داشت. البته سفر کوتاهی است و با توجه به اینکه قرار است رئیس جمهور را در سفر به هند همراهی کنم، این سفر کوتاه خواهد بود، البته در فرصتی که هست دیدارهایی را خواهم داشت.

ظریف درباره پیشنهاد تشکیل مجمع گفتگوی منطقه ای هم بیان کرد: پیشنهادهای ایران برای همکاری در خلیج فارس و ایجاد ارتباطات و همکاری و تعامل در این منطقه به سال ١٣٦٥ برمیگردد که آقای ولایتی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و در اوج جنگ نفتکش ها ضرورت همکاری منطقه ای را مطرح کرد و این موضع پایدار ایران بوده که این منطقه هیچگاه روی امنیت و آرامش را بدون همکاری کشورهای منطقه نخواهد دید.

کنفرانس بین المللی بازسازی عراق از روز گذشته (دوشنبه) در کویت آغاز به کار کرده و ظریف که امروز بدین منظور راهی کویت شد، قرار است فردا در این کنفرانس به ایراد سخنرانی بپردازد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر