بازدید 14043
۹
گزارش هفتگی بازار آزاد ارز؛

دلار زیر فشار عرضه ارزان شد؛ یورو و درهم گران شدند

دلار آمریکا به عنوان مطرح ترین و پرتقاضاترین ارز در بازار داخلی، در هفته قبل تا سطح 4800 تومان هم پیش رفت ولی با افزایش عرضه ارز از سوی بانک مرکزی و همچنین کنترل بیشتر بر رفتار دلالان ارز در سطح بازار تهران، شاهد عقب نشینی نرخ دلار تا رسیدن به کانال 4500 تومان بودیم. سطحی که پنج شنبه هفته قبل یعنی 12 بهمن ماه 96 نیز تجربه کرده بود.
کد خبر: ۷۷۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳ 09 February 2018

بازار ارز در هفته ای که گذشت تحت تاثیر خبرها و نظرهای مختلفی از مسئولین دولتی پیرامون چشم انداز بازار قرار داشت. به عنوان نمونه ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با ایسنا گفته بود: متاسفانه برخی سعی در تشویق مردم  به رویگردانی از پول ملی و هدایت آن به بازار ارز، آن هم با ایجاد سراب کسب سود از التهابات و نوسانات بازار ارز دارند. وی همچنین روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، از تلاش این بانک برای کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز خبر داد و اعلام کرد: اوراق مشارکت ارزی با همکاری شرکت ملی نفت طراحی شده است و ظرف دو هفته آینده عملیاتی می شود. سیف ابزارهای ارزی و ریالی جدیدی برای سرمایه گذاران معرفی کرد و با اشاره به جذابیت بازارهای داخلی برای سرمایه گذاری ریالی هموطنان افزود: اکنون گزینه های جذاب و بدون ریسکی برای سرمایه گذاران داخلی از جمله اوراق گواهی سپرده گذاری عام ریالی، سپرده گذاری در بازار پول، بورس اوراق بهادار، اوراق بدهی و بخش مسکن وجود دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ از دیگر اظهارات مهم در این حوزه، صحبت های دکتر حسن روحانی در نشست خبری عصر روز سه شنبه بود. رئیس جمهور در آن نشست در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت دلار 4800 تومانی اظهار داشت: "نرخ ارز را متعادل نمیبینیم و باید به تعادل برسد.

اگر امروز نرخ ارز بالاتر از قبل است، دلایل تجاری و اقتصادی نمی تواند داشته باشد. نرخ ارز را متعادل نمیبینیم و باید به تعادل برسد. تراز ارزی ما مثبت است، درآمد ارزی بیش از مخارج ارزی است. کسر بودجه نداریم و بودجه ای که در ماه های اولیه در دولت تصویب کردیم، محقق می‌شود. یکی از سال‌های خوب ایران است. در سال‌های قبل در دی و بهمن دچار مشکلاتی بودیم. قاعدتا دلایل روانی دارد. مردم را به آینده کاملا مطمئن می کنم. حتی در اینده درآمد ارزی ما بهتر می شود. تاکنون ۳۰ میلیارد دلار فایننس خارجی در اختیار ماست. شرایط آینده ما، شرایط بهتری است. بخشی را رییس بانک مرکزی اعلام کرده و می کند. توصیه من به مردم این است که برای منافع خودشان قدم در راه ارز بر ندارند. مردم به راهنمایی ها و توصیه های اقتصادی مسئولان ما توجه کنند و ضرر نمی کنند." همچنین در این روز مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد  در جمع خبرنگاران درباره نوسانات قیمت ارز با توصیه جدی نسبت به سوداگران در این بازار گفت: قیمت ارز قطعا کاهش می‌یابد و آنها ضرر خواهند کرد. اما آنچه از نرخ های ثبت شده در بازار هفته قبل مشخص است، کاهش نرخ دلار آمریکا از روز سه شنبه تا پایان هفته بود. به طوریکه دلار آمریکا به عنوان مطرح ترین و پرتقاضاترین ارز در بازار داخلی، در هفته قبل تا سطح 4800 تومان هم پیش رفت ولی با افزایش عرضه از سوی بانک مرکزی و همچنین کنترل بیشتر بر رفتار دلالان ارز در سطح بازار تهران، شاهد عقب نشینی نرخ دلار تا رسیدن به کانال 4500 تومان بودیم. سطحی که پنج شنبه هفته قبل یعنی 12 بهمن ماه 96 نیز تجربه کرده بود. اما این روند کاهشی تنها برای دلار رقم خورد و یورو و درهم امارات در شرایط افزایشی قرار داشتن. به طوریکه یورو که پنج شنبه 12 بهمن ماه در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، در کانال 5 هزار و 600 تومان فروخته شده بود، در آخرین روز کاری هفته قبل، یعنی 19 بهمن ماه، به کانال 5 هزار و 800 تومان وارد شد. همچنین درهم امارات به عنوان یکی از ارزهای پرطرفدار در بین تجار، تا مرز هزار و 300 تومان در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی پیش رفت.

البته جدا از نرخ های سنا، بایستی به این نکته نیز توجه داشت که نرخ دلار، یورو و درهم در بازار نقدی هفته گذشته در برخی روزها با تفاوت زیادی با نرخ های سنا معامله شدند. تفاوتی که دلار آمریکا را در ساعتی از فعالیت بازار بالاتر از مرز 4800 تومان، یورو را بالاتر از 6100 تومان و درهم را بالاتر از 1300 تومان قرار می داد. 

یکی از موارد مهمی که در هفته گذشته در بازار ارز شاهد بودیم، فرار و فرود نرخ دلار در طول شش روز کاری بود. تغییراتی که یک روز به سمت کاهش و روز دیگر به سمت افزایش حرکت می کرد و این روند به اصطلاح الاکلنگی باعث شد تا سفته بازان تثبیت‌کننده بازار بیشتر ترجیح دهند در روند معاملات مداخله خاصی نکنند و تماشاچی روند بازار تا بازگشت ثبات به قیمت‌ها باشند.

به گفته فعالان با تجربه بازار، عوامل مختلفی در رشد قیمت دلار اثر داشت. رشد نرخ حواله درهم و بالا رفتن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق دو عامل بیرونی اثرگذار در رشد قیمت بودند. تحرکات معامله‌گران آتی و کاهش عرضه بازیگران بازارساز دو عامل دیگری بود که شاخص ارزی را افزایشی کرد. در حالی چنین عواملی برای رشد قیمت دلار ذکر می‌شد که عده‌ای از مقامات رسمی دلایل دیگری را برای رشد دلار ذکر کردند. به نقل از دنیای اقتصاد، یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: متاسفانه حدود ۱۰ تا ۱۵ صراف هستند که در بازار ارز یک نوع نابسامانی ایجاد کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران اعلام کرد: طی جلساتی که برگزار کردیم وزیر اقتصاد و دولتی‌ها عنوان کردند که دولت هم راضی به این وضعیت نیست و متاسفانه یکسری صراف هستند که نمی‌دانم چگونه است که دولت هم نمی‌تواند آنها را کنترل کند. البته عده‌ای از مردم هم تقاضای زیادی در بازار دارند. همچنین در دو روز اخیر شایعه‌ای در بازار وجود داشت که حساب‌های برخی دلالان ارزی بسته شده است. در همین رابطه، یک مقام آگاه اظهار کرد: در راستای مبارزه جدی با پولشویی و با دستور مقام محترم قضایی، صدها حساب از حساب‌های عاملان غیرمجاز ارزی بسته شد. وی با اشاره به اخلال در بازار ارز از سوی شبکه‌ای از دلالان، تاکید کرد: روند مبارزه با دلالان و اخلال‌گران بازار ارز با قاطعیت ادامه خواهد داشت. این مقام آگاه به فعال شدن این شبکه‌های دلالی در دوره‌های نوسانات ارزی اشاره کرد و از اطلاع‌رسانی بیشتر در این باره در آینده نزدیک خبر داد. برخی از فعالان بازار نیز این خبر را تایید کردند.

به هر حال با توجه به روند کاهشی در روزهای پایانی هفته، انتظار می رود با توجه به صحبت هایی مبنی بر فروش حجم قابل توجهی از ارز صادراتی پتروشیمی ها در هفته پیش رو، نرخ ارز به ویژه دلار آمریکا بازهم کاهش یابد و به نوعی پیش بینی مقامات دولتی از آینده بازار ارز، به حقیقت نزدیک شود.

اما همانطور که اشاره شد، در بین ارزهای بازار، تنها دلار روند کاهشی را در هفته قبل به ثبت رساند و یورو و درهم امارات بر اساس نرخ های ثبت شده در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، در مسیر گرانی حرکت کردند و نیاز به توجه ویژه بانک مرکزی به این ارزها می باشد. 

نمودارهای زیر روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات را بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز نشان می دهد.

گزارش هفتگی بازار آزاد ارز؛

گزارش هفتگی بازار آزاد ارز؛

دلار زیر فشار عرضه ارزان شد؛ یورو و درهم گران شدند

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۹
تا زمانی که اقتصاد درست نشه رشد دلار ادامه پیدا خواهد کرد پایین نگه داشتن مصنوعی ان فقط وضعیت اقتصادی را بدتر میکند
شک نکنید برای ابراز وجود، دلار رو موقتا میارن پایین، ولی بعدش تا 5000 میره بالا
هر کی بهمن ماه بخره، باخته.
ماشالله دلارارزان شد ۱۰۰۰ تومان
1000 تومن گران کردند 100 تومن اوردند پایین بعد میگویند ارزان شد نزولی شد افت شدید دلار .تا کی دروغ .
تا وقتی دلار برنگشته به هزار تومن رکود و تورم ادامه خواهد داشت و روز به روز هم بدتر میشه
چرا موقع بالا رفتن دلار تیتر نزدید که زیر فشار عدم عرضه بالا رفت ولی الان میزنید؟
شنبه 21 بهمن
سقوط آزاد بورس
تاساعت 10 شاخصکل بیش از 500 واحدکاهش یافته و به کانال 97 هزار واحد سقوط کرده
ارزش پول کشور توسط دولت تنظیم میشود دولتی که برای بک تعداد تاجر سرمایه دار رانت خوار بخواهد دلار را بالا ببر بزرگترین اشتباه را کرده دولت و حکومت باید مردم را در نظر داشته باشد و نقدینگی را کم کند
روند صعودی قیمت ارزها دوباره شروع شد
دلار آمریکا 4710 یورو 5900 پوند 6800 دلار کانادا 4040 تومان !!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر