بازدید 6297

تنش بی‌سابقه میان واشنگتن و آنکارا

نظامیان آمریکایی در شهر منبج تهدید کردند اگر از سوی نظامیان ترکیه هدف قرار بگیرند، آنها نیز با حمله متقابل، به شدت پاسخ خواهند داد.
کد خبر: ۷۷۲۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹ 08 February 2018

نظامیان آمریکایی در شهر منبج تهدید کردند اگر از سوی نظامیان ترکیه هدف قرار بگیرند، آنها نیز با حمله متقابل، به شدت پاسخ خواهند داد.

به گزارش فارس، از روز گذشته تا کنون ائتلاف آمریکایی ضد داعش در دو نوبت، برای اولین بار از آغاز عملیات ترکیه در عفرین، آنکارا را تهدید و تأکید کرد که اجازه اقدام مشابه ترکیه را در منبج نخواهد داد.

یک مقام عالی رتبه ائتلاف آمریکایی در گفت‌و‌گو با شبکه الحدث، تأکید کرد که ائتلاف به حمایت تسلیحاتی از نیروهای دموکراتیک سوریه را ادامه خواهد داد و ائتلاف نمی‌خواهد سناریوی عفرین در منبج نیز تکرار شود.

وی افزود: شش ماه است که در منبج حضور داریم و اجازه ورود هیچ نیرویی را به این منطقه نخواهیم داد؛ عملیات ترکیه در عفرین تلاش‌ها برای مبارزه با داعش را مختل کرده است و سلاح‌ها و جنگ افزارهایی که به نیروهای دموکراتیک سوریه می‌دهیم به منظور مبارزه با داعش است.

در همین حال یک ژنرال آمریکایی در جمع نظامیان حاضر در شهر «منبج» واقع در شمال سوریه، به ترکیه هشدار اگر هدف حملات آنها قرار بگیرند، به شدت واکنش نشان خواهند داد.

ژنرال «پائول فانک» روز چهارشنبه (دیروز) به همراه «جیمی جرارد» فرمانده عملیات ویژه نیروهای آمریکایی از مرز شهر منبج با منطقه تحت کنترل نیروهای ترکیه بازدید کرده و هشدار دادند در برابر هرگونه حمله‌ای، قویا از خود دفاع خواهند کرد.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» این اولین بازدید مقامات ارشد نظامی آمریکا از جبهه نبرد در شمال سوریه، بعد از تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره حمله کردن به شهر منبج و خروج نیروهای آمریکایی از آن، است.

«جوزف وتل» رئیس فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا اما در واکنش به تهدید اردوغان گفته بود هیچ برنامه‌ای برای خروج نیروهایشان از شمال سوریه یا جابجایی از منبج ندارند. مخالفت آمریکا با خروج از منبج احتمال درگیری با نظامیان ترکیه را افزایش داده است.

فانک در ادامه اظهاراتش گفت: «در هرجایی از شمال سوریه احساس راحتی داریم. شکست بادوام داعش، مهمترین ماموریت ما در این گروه است.»

یکی از فرماندهان کُرد تحت هدایت این ژنرال آمریکایی گفت: «اگر ما تروریست هستیم، پس تمام کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی و این سربازان آمریکایی نیز تروریست هستند؟»

ژنرال فانک با اشاره به اینکه آمریکا در گذشته نشست‌های مشترکی بین نظامیان ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد منبج را میزبانی کرده‌اند، افزود: «این نشست‌ها اما در سال جاری متوقف شد زیرا ترکیه دعوت آمریکا برای شرکت در آن را رد کرد.»

 

ژنرال فانک در جمع نظامیان آمریکایی در جبهه منبج
اردوغان روز سه‌شنبه با تکرار هشدار علیه نیروهای آمریکایی، تاکید کرد آنها باید هرچه سریعتر منبج را ترک کنند زیرا این شهر هدف بعدی «شاخه زیتون» در شمال سوریه خواهد بود و قصد دارند منبج را به صاحبان اصلی خود برگردانند.

وی با پرسش این سوال که چرا آمریکا به ارسال سلاح به شمال سوریه، علی‌رغم پاکسازی آن از داعش، ادامه می‌دهد، تاکید کرد: «چرا شما هنوز آنجا هستید؟ شما حتما نقشه‌هایی برای ترکیه، ایران و شاید روسیه دارید.»

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

آنکارا این عملیات را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 15 نظامی ترکیه کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

با این حال اما ستادکل ارتش ترکیه آمارهای اغراق شده‌ای از تلفات شبه‌نظامیان کُرد منتشر می‌کند. بر اساس بیانیه شب گذشته تا کنون نزدیک به 1100 عنصر مسلح در جریان عملیات شاخه زیتون از پای درآمده‌اند.

در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد آزادی چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر