بازدید 3274
آشنایی با مفاهیم اقتصادی؛

شبا چیست؟

کد خبر: ۷۷۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 07 February 2018

شبا چیست؟شبا شماره حساب بانکی و یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی به شمار می‌رود.

شماره حساب بانکی بین‌المللی که مخفف International Bank Account Number (شماره حساب بین‌المللی بانک) است و به اختصار IBAN گفته می‌شود، یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی به شمار می‌رود. این استاندارد فرمت‌های مختلفی در کشورهای مختلف دارد. معمولا از این کد هنگام واریز پول با واحد یورو به بانک‌های کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. از ۱۱ دی ماه ۱۳۸۵ «اول ژانویه سال ۲۰۰۷ میلادی» بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از این کد را برای حواله‌های ارزی اجباری کرده است.

شبا یا شماره حساب بانکی ایران به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با استاندارد ISO ۱۳۶۱۶ تعریف و تبیین شده است و بزودی در تمام سامانه‌های پرداخت بین بانکی منحصرا از این نوع شماره حساب استفاده می‌شود. هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره حساب شبا است. صفحه شماره حساب شبا در دیگر بانک‌هانیز درگاهی برای دسترسی سریع شما به شمار می‌رود.

مزایای شبا:

شبا جایگزین شماره حساب‌های فعلی نمی‌شود، بلکه به عنوان یک شماره استاندارد در کنار آنها قرار می‌گیرد.

برای هر حسابی که دارید، می‌توانید یک شبای مخصوص به آن حساب دریافت کنید. شبا برای انواع حساب ها مانند جاری، سپرده، تسهیلات، و نظایر آن می تواند مورد استفاده قرار گیرد. وجود شبا مزایای زیر را برای مشتریان و بانک دربر دارد:

۱ - شبا تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد. با دانستن شبا می‌توانید وجه را به آن منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کنید، دون این که نگران سایر جزییات حساب باشید.

۲ - برای حواله‌هایی که از شبا در آنها استفاده می شود، نیاز به دانستن، ذکر و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با کدهای مختلف و گوناگون ندارید و تمامی این داده ها در شبا وجود دارد.

۳ - اگر اشتباه یا سهوی در ورود شبا پیش آید، سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری (در اعلام شبا) یا متصدی بانک (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و آن را گزارش می کنند. به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از شبا را به اشتباه وارد کند، سیستم با کنترل محتوای شبا به او اعلام می کند که اشتباهی رخ داده و باید شبای وارد شده دوباره کنترل شود. این ساز و کار شبا امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب های دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

۴ - سامانه‌های حواله الکترونیکی کشور  ساتنا و پایا بر اساس شبا فعالیت می‌کنند، بنابراین دانستن شبای حساب برای انجام حواله بین بانک‌ها برای همه مشتریان بانک‌ها ضرورت دارد.

منبع: ایبِنا

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار