بازدید 5968

سقوط بی سابقه‌ی ارزش سهام در بازار‌های بین المللی

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در روز جاری، ارزش شاخص سهام داوجونز در نتیجه ی نگرانی ها در مورد افزایش تورم و نرخ بهره به شکل بی سابقه ای ۴.۶ درصد کاهش یافته و این امر به نوبه ی خود باعث ایجاد نوسانات شدید در بازار سهام شده است. همچنین، شاخص سهام در سایر نقاط دنیا مانند بازار بورس لندن و بازارهای شرق آسیا با افتی چشمگیر مواجه شده است. 
کد خبر: ۷۷۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 06 February 2018

سقوط بی سابقه‌ی ارزش سهام در بازار‌های بین المللیبر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در روز جاری، ارزش شاخص سهام داوجونز در نتیجه ی نگرانی ها در مورد افزایش تورم و نرخ بهره به شکل بی سابقه ای ۴.۶ درصد کاهش یافته و این امر به نوبه ی خود باعث ایجاد نوسانات شدید در بازار سهام شده است. همچنین، شاخص سهام در سایر نقاط دنیا مانند بازار بورس لندن و بازارهای شرق آسیا با افتی چشمگیر مواجه شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از The Guardian، شاخص سهام داوجونز در روز جاری ۱۱۷۵ واحد کاهش یافته است و این کاهش بی سابقه در یک روز باعث شده است که تمامی سودهای به دست آمده ی مرتبط با این سهام در سال جاری به یک باره از بین برود. 

سقوط بی سابقه‌ی ارزش سهام در بازار‌های بین المللی 

در حالی که در سالیان اخیر بازارهای بورس دنیا به دلیل پایین بودن نرخ بهره کمتر دچار نوسان شده بودند، این دومین روز پیاپی است که نگرانی های موجود در خصوص افزایش نرخ تورم و در نتیجه ی آن افزایش نرخ بهره باعث واکنش سرمایه گذاران نسبت به این امر شده و شاخص سهام در بازارهای بین المللی با افتی چشمگیر مواجه شده است. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که تنها در دو روز گذشته شاخص سهام داوجونز ۱۸۰۰ واحد افت کرده است. 

به گفته ی جک ابلین یکی از تحلیلگران بازار بورس، دلایل سقوط ارزش شاخص سهام در روز جاری را می توان در تغییر رییس سیستم ذخیره ی فدرال آمریکا (بانک مرکزی آمریکا)، نگرانی های موجود راجع به افزایش نرخ بهره، و بیشتر بودن ارزش سهام ها نسبت به ''بنیاد های اقتصادی'' بازار خلاصه کرد. لازم به ذکر است که ''بنیادهای اقتصادی بازار'' به اطلاعات کیفی و کمی موجود در بازار اطلاق می گردد که به وسیله ی آن به طور کلی وضع اقتصادی ، و تقویم ارزش شرکت ها، سهام ها و ارزهای موجود در بازار تعیین می شود. 

باید به این نکته اشاره گردد که رییس قبلی بانک مرکزی آمریکا در آخرین نشست اقتصادی ای که در آن شرکت کرده بود اذعان کرد که انتظار می رود که نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به طور مداوم افزایش یابد. برخی معتقدند که افزایش تعداد افراد شاغل در آمریکا باعث شده است که میزان دستمزد کارمندها افزایش یابد و این به معنای افزایش نقدینگی ای است که تورم ایجاد می کند. گفته می شود که در ماه ٰژانویه نرخ رشد پرداخت حقوق در آمریکا به ۲.۹ درصد افزایش یافته و احتمال دارد در ماه های آینده مرز ۳ درصد را رد کند.

باید اشاره گردد که افت شاخص سهام در روز جاری تنها در خصوص داوجونز اتفاق نیفتاده است. بنا بر آمارهای منتشر شده در روز جاری، ارزش شاخص '' اس اند پی ۵۰۰'' سریع ترین کاهش خود را از آگوست سال ۲۰۱۵ تا کنون تجربه کرده است. در بازار بورس لندن هم شاخص FTSE از ۷۸۰۰ واحد به ۷۳۴۵ واحد افت کرده و ارزش سهام ۱۰۰ شرکت نخستی که در این بازار سهام آن ها به عرضه ی عمومی گذاشته شده بود با ۱.۳ درصد کاهش مواجه شده است. همچنین، در شرق آسیا شاخص سهام بیشترین کاهش را از یک سال پیش تا کنون تجربه کرده است.

اطلاعات موجود نشان می دهد که شاخص Nikkei با ۲.۵ درصد کاهش ارزش به مجموع ۲۲.۶۸۲ واحد رسیده است. 

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افت ادامه دار شاخص های سهام در بازارهای بین المللی برای دولت دونالد ترامپ گران تمام خواهد شد زیرا در دوران ریاست وی افزایش ارزش شاخص سهام تا کنون همواره نشانه ای بر این امر در نظر گرفته شده که ریاست وی وضع اقتصادی را بهتر کرده است. این در حالی است که تنها در پنچ روز اول ماه فوریه ی سال ۲۰۱۸ میلادی ارزش شاخص سهام در بازارهای بورس آمریکا ۱ تریلیون دلار کاهش یافته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان