بازدید 7112

نا آرامی های اخیر باعث نزدیکی دو جناح به یکدیگر شده است/ گفت وگوی ملی باید در راستای منافع ملی باشد

طرح گفت وگوی ملی که در چند روز گذشته دوباره از سوی معاون اول رئیس جمهوری مطرح شده است، نشان از اراده جدی دولت برای حل برخی مشکلات و اختلافات سیاسی به دور از همه سوءتفاهمات و اختلافات بنیادی است.
کد خبر: ۷۷۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ 09 February 2018

نا آرامی های اخیر باعث نزدیکی دو جناح به یکدیگر شده است/ گفت وگوی ملی باید در راستای منافع ملی باشدطرح گفت وگوی ملی، که در چند روز گذشته دوباره از سوی معاون اول رئیس جمهوری مطرح شده است، نشان از اراده جدی دولت برای حل برخی مشکلات و اختلافات سیاسی به دور از همه سوءتفاهمات و اختلافات بنیادی دارد.

به گزارش «تابناک»؛ پیشنهاد طرح گفت وگوی ملی، در گذشته نیز با نام هایی چون وحدت کلمه، گفتمان ملی، آشتی ملی و ...مطرح شده بود، ولی هر بار این موضوع به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده و گاهی نیز با واکنش تند طرف مقابل همراه و باعث شده که هرگز این مسأله جدی دنبال نشود.

تاریخ بهترین گواه است که در 39 سال گذشته، هر زمانی که اختلافات در فضای سیاسی جامعه افزایش یافته، حواشی و تبعات متعددی نیز به همراه داشته و اگر اراده جدی در این راستا صورت نپذیرد، باید باز هم شاهد بروز مشکلات بیشتری باشیم.

البته به طور حتم عملیاتی شدن چنین طرحی، ساده نیست و از نظر اجرایی نیز بسیار پیچیده است و قاعدتا به تمرین و ممارست نیاز دارد، به گونه ای که در وهله نخست، باید همه گروه‌ها ضرورت حرکت به سمت گفت‌وگوی ملی را درک کرده و الزامات آن را قبول کنند.

هاشم زایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: اگر امروز کسی بگوید بین احزاب و جناح ها شکاف نیست، ما آن را قبول نمی کنیم، کما اینکه در زمان انتخابات مجلس دهم دیدید که برخی، لیست امید را به لیست انگلیسی متهم کردند؛ اینها نشان از شکاف میان گروهای سیاسی دارد.

این نماینده مجلس گفت: هرچند این شکاف هرچه جلوتر می رویم کمتر می شود، به اعتقاد ما با گفت و گوی ملی در نهایت همه بر منافع ملی تمرکز خواهند کرد. هنگامی که این گفتمان شکل بگیرد، حداقل این است که اگر از چیزی هم انتقاد می کنیم یا برای مثال می خواهیم از رئیس جمهور انتقاد کنیم، انتقاد ما به منافع ملی ضربه نزند.

وی افزود: هنوز بسیاری از احزاب و حتی جناح های سیاسی ما متکی به شخص است و باید هنوز تمرین دمکراسی بکنیم؛ بنابراین، اگر همه جناح ها در تشخیص منافع ملی هوشمند باشند و منافع ملی را تشخیص دهند، منافع ملی را قربانی منافع جناحی نخواهند کرد.

وی گفت: در این زمان است که گفت و گوی ملی اثرگذار خواهد بود، و این به نظر من یکی از اصول است. جناح های سیاسی آنقدر باید به هم نزدیک شوند که تنها اختلاف در سلیقه باشد. در بسیاری از کشورها رئیس جمهور که انتخاب می شود، دیگر این فرد رئیس جمهور آن کشور است، البته ممکن است برخی رأی هم نداده باشند، اما دیگر بعد از انتخابات هیچ کس رئیس دولت را تضعیف نمی کند، چون همه به فکر منافع ملی هستند. متأسفانه ما منافع ملی خود را تشخیص نمی دهیم.

وی درباره ابزارهای گفت و گوی ملی نیز گفت: برخی راهکار را در برگزاری همایش ها و مواردی مانند این می دانند؛ اما به نظر من، قدری برای این کار زود است. ابتدا باید اصل آن را پذیرفت و بعد به آن رسید. الان به نظر من، تنها راهکار در دیدارهای بین شخصیت ها و سران جناح ها باید مطرح شود و بعد از آن به سازوکار برسیم.

این نماینده در پاسخ به این که پیشتر جناح های سیاسی اصولگرا با بحث گفت و گوی ملی مخالفت کرده بودند، به نظر شما هنوز هم نسبت به این قضیه موضع دارند، گفت: گویا پس از ناآرامی های اخیر تغییراتی در دیدگاه های آنها ایجاد شده است.

وی گفت: هر چه زمان بگذرد، دیدگاه ها به یکدیگر نزدیک تر خواهد شد، اکنون دو سال از زمان مجلس دهم می گذرد. بسیاری از نمایندگانی که در آغاز مطرح شدن بحث گفت و گوی ملی به این موضوع واکنش منفی نشان می دادند، امروز در کنار یکدیگر در فکر حل مشکلات کشور هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳
دو جناح حداکثر ۱۵درصد طرف دار دارند!پس ۸۵درصد مردم چی میشه!؟؟
نزدیکی دو جناح به یکدیگر و دوری مردم از هر دو!
آقاي معاون فرمودند جناحها هوشمند باشندومنافع ملي را در نظر بگيرند البته آقاي معاون مزاح فرمودند منظورشان منافع خصوصي بوده نه ملت
چه فایده وقتی هر دوشون از مردم فاصله گرفته اند و مردم بهشون اعتماد ندارن؟؟
و مردم رو از این دو جناح دوره کرده!!!
باعت نزدیکی دو جناح ولی دوری مردم از هر دو جناح شد
درکف جامعه نگاه حزبی وجناحی ممکن است در انتخابات نمود داشته باشد ولی وقتی صحبت از رفع مشکلات ورسیدگی به وضع مردم است ازکل دولت ونظام مطالبه می کنند .دیگر به شخص خاصی در مجلس یا دولت نگاه نمی کنند می گویندمجلس یا دولت چکار کرد همانطور که امنیت را هم ازهمه قوای مسلح انتظار دارند
واسه گفت و گوی ملی دیگه دیر شده. اون روز که آقایان خودشان را به کوچه بیراهه میزدند و میگفتند مگر ملت با هم قهر هستند که بخواهند گفتگو و آشتی کنند گذشت!
مردم آزادی و کار رو توو هیچکدوم از اینها بدست نمیاورند
امیدی به اجرایی شدن گفتگوی ملی نیست/ قدرت‌الله علیخانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: فاصله‌ای که بین مردم و بسیاری از مسئولان به وجود آمده زیاد است/ اعتماد آنلاین
مهم مردم هستند كه از هردو جناح دور شده اند !
بدون پشتوانه مردمي هيچ جناحي حتي با ائتلاف دوامي ندارد
یه کم دیره عزیزجان
چپ
راست
همه باهمند.
درود بر احمدی نژاد کبیر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار