بازدید 3847

صدور کیفرخواست برای 150 متهم ناآرامی‌ها

دادستان تهران با اشاره به اینکه برای 150 متهم ناآرامی‌های اخیر کیفرخواست صادر شده گفت: 4 نفر در بازداشت هستند و عاملان اصلی باید به سزای اعمال خود برسند.
کد خبر: ۷۷۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹ 04 February 2018

الف نوشت: دادستان تهران با اشاره به اینکه برای 150 متهم ناآرامی‌های اخیر کیفرخواست صادر شده گفت: 4 نفر در بازداشت هستند و عاملان اصلی باید به سزای اعمال خود برسند.

بیست و ششمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران، با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت و دادیاران ناحیه 25 دادسرا، به ریاست دکتر جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد.

عباس جعفری دولت آبادی در مورد اقدامات و سیاست دادستانی در قبال آشوب‌های اخیر اعلام کرد: تفکیک بین متهمان فریب خورده و عوامل اصلی و تعیین تکلیف سریع متهمان از جمله راهبردهای مهم دادستانی درمورد نارامی‌های اخیر بود.

سیاست قضایی دادستانی تهران در قبال آشوب‌های اخیر

دادستان تهران به بررسی وضعیت پرونده‌های مربوط به آشوب‌های اخیر پرداخت و اقدامات و سیاست قضایی دادستانی در برخورد با آن را اعلام کرد که از جمله این سیاست‌ها، تفکیک بین عوامل اصلی آشوب‌ها و فریب‌خوردگان بود که در این راستا اظهار داشت: این تفکیک از اهمیت برخوردار است؛ چرا که عده‌ای در جریان این آشوب‌ها که از ناحیه دیگران و به ویژه با استفاده از بستر فضای مجازی رخ داد، در نتیجه حس کنجکاوی و تلاش برای آگاهی از اتفاقات رخ داده، در در برخی نقاط حضور یافته بودند.

دومین اقدام دادستانی در رسیدگی به پرونده‌های آشوب‌های اخیر، تعیین تکلیف سریع متهمان بود که دکتر جعفری دولت‌آبادی با اشاره به تجربیات گذشته دادستانی از جمله در برخورد با عوامل فتنه در سال 1388 اظهار داشت: در پرونده‌های مربوط به آشوب‌ها باید به سرعت اتخاذ تصمیم شود و این امر به منزله آزادی تمام متهمان نیست؛ بلکه با اعتقاد به این که بازداشت و اطاله دادرسی در این گونه پرونده‌ها عواقب نامناسبی در پی دارد، در انجام تحقیقات تسریع شد.

دادستان تهران سومین اقدام دادستانی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی مربوط به آشوب‌ها را تاکید بر نظارت بر زندانیان در این ایام اعلام کرد و با تشکر از سرپرست دایره نظارت بر زندان اوین و برخی مقامات قضایی دادسرا که در این راستا اقدام نمودند، افزود: برخی قضات دادسرا تا نیمه‌های شب از بندها بازدید ‌کردند؛ نتیجه این نظارت‌ها به‌ویژه در روزهای اول در رفع مشکلات افراد بازداشت شده از جمله پیش‌بینی فضای لازم برای نگه‌داری و طبقه‌بندی زندانیان اثرگذار بود و بازدید دادستان تهران از قرنطینه زندان اوین پس از دستگیری و بازداشت برخی متهمان در راستای همین سیاست انجام شد.

صدور 150 فقره کیفرخواست برای متهمان آشوب‌های اخیر

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به بازدید خود و همچنین معاونان دادستان از زندان‌ها در ایام اخیر در بیان اقدامات انجام شده دادستانی نسبت به پرونده متهمان آشوب‌های اخیر، اظهار داشت: در حال حاضر صرفاً 4 نفر در این راستا بازداشت می‌باشند و 150 فقره کیفرخواست صادر شده که در نوع خود کار مهمی محسوب می‌شود.

وی روشنگری در مورد عوامل و علل آشوب‌ها را اقدام دیگری دانست که در امر تنویر افکار عمومی اثرگذار است و با اشاره به این که اقدام آشوبگران معارض با اهداف انقلاب اسلامی بود افزود: مردم با هوشیاری درک کردند که برای اعلام اعتراض به مشکلات، راه‌های منطقی وجود دارد که مغایر با اقدامات تخریبی آشوبگران است.

دادستان تهران مدیریت پرونده‌های قضایی در این زمینه را ناشی از سیاست هوشمندانه دستگاه قضایی دانست و در خصوص تصمیمات اتخاذی در این پرونده‌ها و رویکرد دادستانی تهران، اظهار داشت: دیدگاه دادستانی تهران این نیست که هر کس در خیابان دستگیر شود، متهم بوده؛ و الزاماً دلیل بر انتساب اتهام به افراد نیست.

جعفری دولت‌آبادی ارزیابی کیفرخواست‌های صادره از سوی دادسرای شهید مقدس نسبت به متهمان آشوب‌های اخیر را، با رسیدگی دادگاه‌ها میسر دانست و با اشاره به این که نقص در تحقیقات امری طبیعی است و لذا ممکن است دادگاه در برخی پرونده‌ها با اعتقاد بر وجود نقص، اتخاذ تصمیم مقتضی نماید، اظهار داشت: هدف این بود که افراد بی‌جهت در زندان یا فرایند کیفری گرفتار نشوند تا از غلبه حاشیه بر متن جلوگیری شود.

وی اقدامات و سیاست قضایی دادسرای تهران در رسیدگی به پرونده‌های متهمان آشوب‌های اخیر را هوشمندانه ارزیابی نمود و افزود: با اعمال این سیاست، تهران اولین استان در کشور است که به پرونده آشوب‌ها را در دادسرا رسیدگی نمود و این تجربه مناسبی در نارامی‌ها و آشوب‌ها است که باید به آن توجه شود. اگرچه معتقدیم عاملان اصلی آشوب‌ها باید به سزای اعمال مجرمانه خود برسند.

اقدام پیشگیرانه برخی بانک‌ها در جلوگیری از منابع بانکی

دادستان تهران با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به اقدامات پیشگیرانه اظهار داشت: در یک ماه اخیر برخی بانک‌های کشور نظیر بانک‌های سینا، سپه، مسکن و ملی با انعکاس به موقع موضوع به سرپرست ناحیه 36 دادسرای تهران و در نتیجه صدور دستور قضایی از خروج 800 میلیارد تومان از وجوه این بانک ها توسط برخی عوامل و کارکنان متخلف جلوگیری به عمل آورده‌اند.

صدور حکم شش سال حبس برای جاسوس هسته‌ای

دادستان تهران هم‌چنین از صدور حکم محکومیت برای فردی که با 9 بار ملاقات با مامور اطلاعاتی آمریکا اطلاعات کشور از جمله در زمینه تحریم‌ها و امور هسته‌ای را به سرویس اطلاعاتی آمریکا و یک کشور اروپایی انتقال داده بود، خبر داد و اظهار داشت: در این پرونده فرد مذکور به شش سال حبس تعزیری و ضبط و استرداد وجوه دریافتی محکوم شده است.

استقرار معاونت اجرای احکام کیفری در زندان‌های تهران

دکتر جعفری دولت‌آبادی با اشاره به تصویب تشکیلات راجع به استقرار معاونت اجرای احکام کیفری در زندان‌ها موضوع تبصره ماده 484 قانون آیین دادرسی کیفری از کیان‌منش معاون اجرای احکام دادسرای تهران خواست تا در خصوص نخستین ندامتگاه، که می‌بایست این معاونت در آنجا مستقر شود، برنامه‌ریزی نماید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان