بازدید 11238

هشدار ظریف درباره «ساعت آخرالزمان»

کد خبر: ۷۷۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴ 04 February 2018
وزیر امور خارجه با بیان اینکه راهبرد اتمی تازه آمریکا نقض پیمان منع گسترش است، گفت این سیاست‌ها بشریت را به نابودی نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش فارس، در سند ۶۴ صفحه‌ای موسوم به «بررسی وضعیت اتمی ایالات متحده»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شرایط استفاده از سلاح اتمی در نبرد را تسهیل کرده و محدودیت‌های استفاده از این تسلیحات را کاهش داده است. این سند با در نظر گرفتن احتمال جنگ اتمی با روسیه، بر تقویت زرادخانه اتمی آمریکا تأکید دارد.
 
ظریف در واکنش به انتشار این سند، در توییتر نوشت: «سند بررسی وضعیت هسته‌ای ایالات متحده انعکاس‌دهنده اتکای بیشتر به تسلیحات اتمی است، که این نقض پیمان منع اشاعه (NPT) است و بشریت را به نابودی نزدیک‌تر می‌کند.»

وی افزود: «تعجبی نیست که چرا "ساعت آخرالزمان" در خطرناک‌ترین وضعیتش از سال ۱۹۵۳ قرار دارد. سماجت ترامپ به از بین بردن برجام هم از همین نابخردی خطرناک نشأت می‌گیرد.»
 
 
ساعت آخرالزمان ساعتی نمادین است که گروهی از دانشمندان اتمی برای نشان دادن احتمال خطر جنگ اتمی ساخته‌اند. زمانی که این ساعت به ۱۲ برسد، به معنی وقوع جنگ اتمی است. از زمان روی کار آمدن ترامپ، عقربه این ساعت ۲ بار به ۱۲ نزدیک‌تر شده و اکنون روی ۲ دقیقه به ۱۲ قرار دارد که این نزدیک‌ترین حالت به جنگ اتمی از نیمه قرن گذشته میلادی تاکنون است.
 
ترامپ در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره هم بر نقش تسلیحات اتمی در ایجاد «بازدارندگی» تأکید کرد و از نمایندگان کنگره خواست بودجه لازم برای نوسازی زرادخانه اتمی آمریکا را تأمین کنند. نشریه «تایم» نوشته است که احتمال دارد آمریکا به زودی برای نشان دادن توان اتمی‌اش و در تلاش برای ساخت بمب‌های اتم کاربردی‌تر، آزمایش هسته‌ای تازه‌ای انجام دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل