بازدید 3718

به جای بازخواست رسانه، گوینده را بازخواست کنیم

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: خبرنگاران نباید برای انتشار خبر ترسی داشته باشند. از نظر من در جامعه‌ای که خبرنگار از انتشار خبر بترسد آن جامعه به قهقهرا می‌رود. از نظر من رسانه باید آزاد باشد غیر از موارد خاصی که مربوط به اصل نظام است.
کد خبر: ۷۷۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱ 03 February 2018

شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مسئولیتی که در رابطه با درستی اظهارات مصاحبه‌ شوندگان متوجه رسانه‌ها می‌شود، بیان کرد: هر مسئولی وقتی حرفی را می‌زند و رسانه آن را منتشر می‌کند، مسئولیت آن با خود فرد است و به رسانه مربوط نیست. من به عنوان فرد مسئول باید حرف مشکل‌داری را مطرح نکنم. به این موضوع باید رسیدگی شود. معمولا وقتی رسانه‌ها حرفی را منتشر می‌کنند قبل از اینکه به سراغ فردی که این مطلب را بیان کرده برویم به سراغ رسانه‌ها می‌رویم که این امر موجب محافظه‌کارتر شدن رسانه‌ها می‌شود.

وی در ادامه در خصوص مضرات محافظه‌کاری و خودسانسوری رسانه‌ها، بیان کرد: اگر شفافیت اطلاعات وجود داشته باشد و جامعه در جریان مسائل قرار گیرد خیلی از مشکلات حل خواهد شد. امروز متاسفانه رسانه‌های ما جرات ندارند در مورد یکسری از مسائلی که اتفاق می‌افتد تحقیق کنند و انتشار داشته باشند. رسانه‌های ما آزادی کامل را ندارند. از نظر من رسانه باید آزاد باشد غیر از موارد خاصی که مربوط به اصل نظام است.

نماینده مردم تبریز در مجلس بیان کرد: مسائل عمومی را رسانه‌ها باید بتوانند منتشر کنند. می‌توانند از نمایندگان و وزرا و افراد دیگر انتقاد داشته باشند. رسانه‌ها در کشور ما نیمه آزاد هستند. عدم شفاف‌سازی مسائل منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولین و حاکمیت می‌شود و به دنبال آن بازار شایعات داغ می‌شود. زمانی که رسانه‌ رسمی مطلبی را نتواند منتشر کند از طریق گروه‌ها اخبار دهان به دهان می‌شود و در نتیجه منجر به ایجاد شایعات می‌شود.

وی افزود: زمانی که شفاف‌سازی صورت نگیرد مردم جرات نمی‌کنند نظرات خود را اعلام کنند. این یعنی اینکه جامعه و مسئولین از نظرات مردم محروم می‌شوند و به دنبال آن مشارکت مردم پایین می‌آید. اگر رسانه‌ها در جامعه آزاد باشند و بتوانند شفاف عمل کنند اعتماد مردم نسبت به یکدیگر و به حکومت و دولت بیشتر می‌شود و تاثیر مثبتی در مسائل مختلف کشور از قبیل مسائل فرهنگی خواهد داشت.

وی در پایان گفت: متاسفانه امروز بیشتر جامعه با شایعات مواجه است. باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد البته صحبت‌هایی در خصوص واقع شدن هیات منصفه برای مطبوعات مطرح است. خبرنگار نباید از انتشار خبر ترسی داشته باشد. از نظر من در جامعه‌ای که خبرنگار بترسد خبری را منتشر کند آن جامعه به قهقهرا خواهد رفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار