بازدید 2433

تنها به جنبه گردشگری غار‌ها اهمیت داده می‌شود

کد خبر: ۷۷۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ 03 February 2018

عضو انجمن غارنوردی ایران گفت: بین استان‌ها برای ایجاد غار برای گردشگری یک رقابت شکل گرفته است.

به گزارش میزان، جواد نظام دوست گفت: با توجه به اهمیت غارها در دنیا، از آنها در جنبه های مختلفی استفاده می شود و حتی به لحاظ آزمایشگاهی مورد استفاده دانشگاه ها قرار می گیرند و اتحادیه جهانی غارشناسی آخرین دستاوردهای علمی غارها را رصد می کند.

وی افزود: تاکنون بیش از 10 میلیون غار از لحاظ آماری ثبت شده و میلیون ها کیلومتر از این غارها نقشه برداری شده است.

موسس انجمن غارنوردی درباره وضعیت آماری غارهای ایران گفت: حدود 2500 غار آهکی شناسایی شده اما به طور رسمی حدود 100 غار پژوهش و مطالعه و 200 غار نیز نقشه برداری شده است.

وی با اشاره به موج ایجاد کاربری گردشگری در غارهای ایران گفت: از ده ها فایده و اثر غارها در ایران فقط جنبه گردشگری آنها مورد توجه قرار گرفته است. این کار هم جنبه علمی ندارد و فقط یک آماده سازی ابتدایی برای ورود گردشگری به غارهاست و این اتفاق نیز تخریب هایی را به همراه دارد.

نظام دوست با اشاره به تخریب غارها گفت: شاهد تخریب بی رویه غارها برای استفاده آنها در گردشگری هستیم. این کاربری بدون مطالعه و بررسی صورت می گیرد و بین استان های مختلف رقابتی برای داشتن غار شکل گرفته است.

وی افزود: برداشت پیمانکارها تنها ایجاد یک راه ورود به غار و مسیر سازی در آن است. آنها در جریان این مسیر سازی باعث از بین رفتن حیات طبیعی غارها می شوند و اختلالاتی در غار ایجاد میکنند که در نهاید منجر به مرگ غار می شود. وقتی یک مسیر کوچک را در غار آهکی بزرگ میکنیی رسیک تخریب و ریزش سنگ های آهکی بالا می رود. بسیاری از این غارها حتی نقشه برداری نشده اند و وضعیت آنها اعم از گونه های خاص جانوری، آب ها زیر زمینی و فاکتورهای دیگر مشخص نیست.

عضو انجمن غارنوردی درباره راهکار جلوگیری از آسیب های بیشتر گفت: کارگروه غارشناسی در سازمان میراث فرهنگی شکل گرفته اما بسیار کند پیش می رود. باید این کار گروه بتواند غارهای را مطالعه کند و مشخص کند که آسیب ها در صورت ورود گردشگر چقدر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر