بازدید 3339

دکترین هسته‌ای ترامپ درباره ایران چه می‌گوید؟

دکترین هسته‌ای جدید رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه منتشر شد به تشریح سیاست‌های این کشور در قبال ایران پرداخته است.
کد خبر: ۷۷۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۶ 03 February 2018

دکترین هسته‌ای جدید رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه منتشر شد به تشریح سیاست‌های این کشور در قبال ایران پرداخته است.

به گزارش تابناک و به نقل از فارس، دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در بخشی از سندی که به تازگی برای مشخص کردن راهبرد هسته‌ای این کشور تدوین کرده به تشریح راهبردهای خود در قبال ایران پرداخته است.

در سند «بررسی وضعیت هسته‌ای» (NPR) واشنگتن که نقش سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در راهبرد امنیتی این کشور را مشخص می‌کند آمده است: «ایران، نفوذ آمریکا در خاورمیانه را مهم‌ترین تهدید علیه هدف خودش برای تثبیت خودش به عنوان قدرت منطقه‌ای می‌بیند. ایران خودش را به افزایش نفوذ بر کشورهای همسایه و مقابله با نفوذ آمریکا متعهد می‌داند. این هدف، مستقیماً متحدان و شریکان آمریکا را تهدید می‌کند و ساختار نیروها، سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی ایران نشان‌دهنده تلاش این کشور برای ایجاد برتری‌های نظامی قابل بهره‌برداری است.»

سند NPR در ادامه به برنامه موشکی ایران پرداخته و ادعا کرده است: «ایران کماکان به سرمایه‌گذاری در برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد. این برنامه، بزرگترین برنامه موشکی در خاورمیانه است و اگر قرار باشد ایران بعد از انقضای برجام، با نقض ان‌پی‌تی و تعهدات خود برای منع اشاعه تسلیحاتی به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند، این برنامه می‌تواند به سلاح‌های هسته‌ای مجهز شود. ایران همچنین در حال توسعه سایر توانمندی‌های نظامی در زمینه‌های غیرهسته‌ای است که از از جمله می‌توان به سامانه موشک‌های کروز و توانمندی‌های جنگ سایبری برای عملیات‌های تهاجمی اشاره کرد.»

این سند همچنین اضافه می‌کند: «بسیاری از محدودیت‌های کلیدی برجام علیه برنامه هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۳۱ به پایان می‌رسند. این باعث می‌شود زمان تولید مواد هسته‌ایِ غنی‌شده تا سطح تسلیحاتی برای ایران، جهت تولید سلاح اتمی کوتاه شود.»

سند راهبرد هسته‌ای آمریکا در ادامه همچنین ادعا کرده است: «اقدام ایران در توسعه موشک‌های بالستیک پیشرفته و دقیق به این کشور توانمندی لازم برای تهدید نیروهای آمریکا و متحدان و شریکان این کشور در داخل و خارج از منطقه را می‌دهد. در صورتی که ایران تصمیم به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بگیرد، فشار بر سایر کشورهای منطقه برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای خودشان افزایش خواهد یافت.»

این سند در پایان به تشریح راهبرد بازدارنده آمریکا در قبال ایران پرداخته است: «راهبرد بازدارنده ما به نحوی طراحی شده که اطمینان حاصل شود مسئولان ایران درک می‌کنند که هر گونه حمله راهبردی غیرهسته‌ای علیه ایالات متحده، متحدان و شریکانش شکست خواهند خورد و هزینه‌های آن بالاتر از مزایاتش خواهد بود.»

«هیچ سناریویی محتمل نیست که در آن ایران بتواند پیش‌بینی کند آغاز حمله راهبردی برایش مزینی خواهد داشت. در نتیجه، راهبرد بازدارندگی آمریکا توانمندی‌های لازم برای تحمیل شکست به توانمندی‌های غیرهسته‌ای ایران را شامل می‌شود. از جمله این توانمندی‌ها می‌تواند به سامانه‌های دفاعی ئ تهاجمی آمریکا اشاره کرد که قادر هستند تهدیدهای موشکی تهران را دفع کرده یا آنها را تضعیف کنند. ایالات متحده آمریکا به تقویت این توانمندی‌ها که برای پیشی گرفتن از تهدیدهای رو به رشد ایران لازمند ادامه خواهد داد. چنین اقدامی امنیت آمریکا و متحدان و شریکانمان در منطقه را افزایش خواهد داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر